De nieuwe Ford Fiesta, die vorig jaar gepresenteerd werd, is een van de meest moderne auto’s in zijn segment en zal menig autoliefhebber kunnen plezieren met zijn snufjes en prima rijgedrag. Maar voor de echte liefhebbers, zij die hun vlees bij de keurslager halen, heeft Ford een topmodel: de Fiesta Vignale
rijtest Ford Fiesta Vignale 1

Achtergrond Vignale

De naam Vignale doet bij autokenners al snel het hart sneller kloppen. Het bedrijf werd in 1948 opgericht door Alfredo Vignale als carrosseriebouwer en maakte werkelijke automobiele kunstwerken, zoals de Ferrari 212 Vignale coupe. Later voegde het bedrijf zich samen met Carrozzeria Ghia, waarna in 1973 beide merken door Ford gekocht werden. Ghia bleef men gebruiken als naam, Vignale verdween, totdat Ford in 2013 aankondigde de oude naam uit de kast te halen en te gaan gebruiken voor een luxe sub-merk.

Sindsdien hebben wij het plezier gehad verschillende Vignales te mogen testen, zoals de Ford Mondeo Vignale en de S-MAX Vignale, beide auto’s die inderdaad een klasse apart zijn als het gaat om luxe en aankleding. En nu brengt Ford voor het eerst ook een Vignale uitvoering van hun kleine Fiesta.
rijtest Ford Fiesta Vignale 1Interieur

De Fiesta Vignale is direct herkenbaar door een aantal unieke uiterlijke kenmerken. Zo heeft hij een aparte voor- en achterbumper en een Vignale grille, kleine aanpassingen die de auto toch meteen een andere en vooral sjiekere uitstraling geven vergeleken met de standaard Fiesta. Maar de echte Vignale sfeer merk je binnenin. Speciale leren stoelen met uniek stiksel en vorm omarmen je alsof je thuis in je favoriete stoel neervlijt, uitkijkend over een met vinyl bekleed en mooi gestikt dashboard.

Duidelijke deels digitale tellers en een enorm scherm in het midden van het dashboard voorzien je van alle informatie, entertainment en communicatiemiddelen die je maar nodig hebt. De bediening van dit Ford SYNC systeem werkt als een van de beste: intuïtief, duidelijk en helder. Ook niet te versmaden is het B&O geluidssysteem, dat een heerlijk geluid produceert in deze toch kleine auto.
rijtest Ford Fiesta Vignale 1De motor

De Fiesta Vignale wordt altijd geleverd met de 1.0 EcoBoost benzinemotor, die 100 pk en 170 Nm levert. Je kunt er voor kiezen zelf te schakelen, maar bij een luxe auto als deze kies je natuurlijk de comfortabele zestraps automaat, die ook in onze testauto zat.

De combinatie van de driecilinder en de automaat is prima. Je zult er zeker niet de straatstenen mee uit de weg rijden, maar door een vroeg hoog koppel en de slimme versnellingsbak rijd je in alle comfort met het verkeer mee. En daarbij genoeg reserve om even snel in te halen.
rijtest Ford Fiesta Vignale 1Rust

Zoals we van Ford gewend zijn, is de wegligging uitstekend en biedt de gulden middenweg tussen sportiviteit en luxe. Bochten neem je zeker, waarbij het stuur goed doorgeeft wat er met de voorbanden gebeurt maar tevens ook de nodige rust geeft.

Onze Fiesta was voorzien van tal van luxe opties, waaronder de geluiddempende voorruit, die ervoor zorgt dat de auto werkelijk stil is. De combinatie van die stilte, de zeer volwassen wegligging en het rustige stuurgevoel doen je al snel denken dat je in een veel grotere auto rijdt.
rijtest Ford Fiesta Vignale 1

Hightech

Tijdens zijn introductie werd de nieuwe Fiesta geroemd om zijn hightech mogelijkheden en dat is volkomen terecht. Hoewel niet alles standaard, had onze Vignale een heel leger aan moderne elektronica die het rijden comfortabeler en veiliger maakt.

Adaptieve cruise control, Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid zorgen ervoor dat je op de snelweg zelf nauwelijks nog iets hoeft te doen, de snelheid wordt aangepast aan je voorganger en de auto blijft zelf tussen de lijnen rijden. Het optionele Blind Spot Information System (BLIS) waarschuwt je voor auto’s in je dode hoek en let op of er auto’s achterlangs rijden bij het achteruit een parkeervak rijden. 
rijtest Ford Fiesta Vignale 1Conclusie

De nieuwe Ford Fiesta is in basis al een heerlijke auto. Prima motoren en versnellingsbakken, een uitstekende wegligging en voorzien van alle hightech die tegenwoordig leverbaar is, is het een moderne en zeer prettige auto. En als je daar dan ook nog eens de Vignale uitvoering van neemt, met al zijn luxe, rust en exclusiviteit, dan rijd je daadwerkelijk in een kleine limo. Voor het door ons gereden topmodel, dan nog niet voorzien was van alle opties, betaal je 28.065,- euro, een wat ons betreft geen lage maar zeker geen irreële prijs voor al het lekkers dat je er voor krijgt.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Vignale

Motor: 999 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 100 pk bij 6.500 toeren
Koppel: 170 Nm bij 4.000 toeren
Transmissie: 6 v., automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 12,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.106 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5.2 l/100 km
CO2-uitstoot: 118 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 16.465,- euro
Prijs testauto (rijklaar): 28.065,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: