De eerste Hyundai Kona Electric sloeg in als een bom. Met een toen bovengemiddeld goed bereik en vooral een vergeleken met de toenmalige concurrentie erg gunstige prijs, werd deze vriendelijke EV al snel een veel voorkomend gezicht op de Nederlandse wegen. Inmiddels zijn we een fiks aantal jaren verder en is de markt niet zo eenvoudig meer. Er is véél meer concurrentie vanuit Europa en vooral Azië. Om fier te blijven staan is de Kona Electric vernieuwd, met nieuwe technologie, meer bereik en een compleet nieuw ontwerp. Maar is dat voldoende? Wij zochten het uit.
Twee versies
De nieuwe Kona is leverbaar in twee uitvoeringen. Standaard heeft de auto een 48,4-kWh accupakket, goed voor een theoretisch bereik van 377 kilometer. Deze is gekoppeld aan een elektromotor met in totaal 156 pk die de voorwielen aandrijft.
Daarboven bevindt zich de Kona Electric ‘Long Range’ die met zijn flinke 65,4-kWh accupakket een theoretisch bereik van 514 kilometer heeft en daarmee vooroploopt in zijn segment. Tevens is deze variant voorzien van een 218 pk sterke elektromotor. De trekkracht is in beide uitvoeringen dezelfde 255 Nm.
Design
Onder leiding van Luc Donkerwolcke, onder andere bekend als ontwerper bij Lamborghini en nu President en Chief Creative Officer van de Hyundai Group, en hoofdesigner Simon Loasby, is Hyundai een nieuwe weg ingeslagen met de Kona. Men heeft dezelfde elementen gebruikt als de eerste, zoals de grote, geprononceerde wielkasten en losse lichtelementen, en heeft deze gecombineerd met de modernistische stijl van de Ioniq serie, zoals de 5 en 6.
Het resultaat daarvan mag er wat ons betreft wezen. Was de eerste Kona een beetje een burgerlijke middenklasse, de nieuwe heeft een volkomen eigen en aantrekkelijke stijl. Mooi is bijvoorbeeld de volledig doorlopende lichtstrip voor, de ‘Seamless Horizon Lamp’, die geëvenaard wordt door een zelfde strip aan de achterzijde. Ook de zijkant heeft een stuk aan dynamiek erbij gekregen door de schuine lijn die bij het voorwiel begint en eindigt bij de geïntegreerde spoiler.
Interieur
Hoe uitbundig het exterieur is vormgegeven, zo ingetogen is het aan binnenzijde. Het is een haast serene plek, die gedomineerd wordt door twee grote digitale schermen die samen één geheel vormen. Deels zelf in te delen, leveren ze door middel van een kalme vormgeving alle informatie omtrent het rijden en het infotainmentsysteem. Met het rechter, een touchscreen, bedien je veel van de functies, maar gelukkig zijn de meest gebruikte, zoals de airconditioning, ook te bedienen met een serie aan fysieke knoppen daaronder.
De middenconsole is combinatie van grote, open ruimten, waar je veel spullen in kwijt kan. Dit is mede bereikt doordat de versnellingsknop nu naar het stuur verhuisd is. De stoelen, bekleed met ecoleder, zien er netjes uit en bieden ruim voldoende comfort en grip. Opvallend is ook dat de nieuwe Kona een stuk ruimer aanvoelt. Deels is dat een kwestie van slim design, maar het komt ook omdat de auto daadwerkelijk groter is. De wielbasis groeide met 60 millimeter, waardoor de achterpassagiers nu 77 millimeter meer beenruimte hebben. Ook de laadruimte is met 30 procent toegenomen.
Het rijden
De nieuwe Hyundai Kona doet qua rijden exact wat je verwacht. De respons op het acceleratiepedaal is voorspelbaar en gevoelig en het onderstel biedt de gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit. De elektromotor biedt ruim voldoende kracht om even snel in te voegen, maar wordt zelfs in de sportstand nooit zo flitsend als we wel eens bij andere EV’s meemaken. Wat dat betreft is Hyundai trouw gebleven aan het concept, en de klandizie van de vorige Kona.
Leuk gevonden is hoe je met flippers achter het stuur de recuperatie van de elektromotor kan instellen. Van licht afremmen tot het zogenaamde one-pedal-driving, waarbij je het rempedaal nauwelijks meer gebruikt en maximaal stroom opwekt voor net dat beetje extra range. Daarover gesproken, wat was het bereik tijdens de test? Die 500 kilometer hebben wij niet gehaald. Mede omdat we de airco aanhadden en op de snelweg lekker doorreden, maar ook omdat je een EV zelden tot nul kilometer rijdt én niet altijd helemaal vollaadt. Wat is dan een reëel gebruik? Laten we zeggen dat je zonder al te veel gedoe en opletten 400 kilometer bereik zou moeten kunnen halen; wat ons betreft dus ruim voldoende.
Te veel veiligheid?
Vanaf dit jaar moeten alle nieuwe modellen in de EU voldoen aan de Europese regels omtrent de veiligheidssystemen in de auto’s. De belangrijkste daaruit zijn dat alle auto’s een automatisch remsysteem, lane departure warning, driver monitoring system en intelligent speed assistance moeten hebben. Dit allemaal om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. De nieuwe Kona, hoewel vorig jaar geïntroduceerd, voldoet aan al deze eisen.
Sommige systemen, zoals het automatisch remmen, zijn buitengewoon nuttig, maar andere lijken eerder af te leiden. We noemen bijvoorbeeld het DSM, het Driver Monitoring System. Hierbij houdt een camera op het stuur gemonteerd continu de bestuurder in de gaten. Kijk je iets te lang naar rechts of links, of gaap je twee keer achter elkaar (leuk om uit te proberen) dan krijg je allerlei meldingen dat je beter moet opletten of koffie moet gaan drinken.
Daarnaast is er het buitengewoon irritante, maar helaas verplichte Intelligent Speed Assistance. Deze controleert continu of je niet te hard rijdt. Overschrijd je de maximumsnelheid met slechts één km/u, dan krijg je direct een melding, zowel in beeld als auditief. Tel daarbij een actieve Lane Keeping Assist op, en je hebt het idee een klein kind in de klas bij een hele strenge juf te zijn. Natuurlijk kun je alles uitzetten, in de Kona kun je dit zelfs vrij snel doen omdat je de functies onder een ‘favorieten’ knop op het stuur kan plaatsen, maar iedere keer als de auto uit en weer aangaat, staan alle systemen weer aan. Wederom verplicht door de regels.
Voor alle duidelijkheid: dit is Hyundai (en andere merken) niet aan te rekenen. Zij hebben zich te houden aan de regels en de Koreanen hebben dit in de Kona kwalitatief goed uitgevoerd. Maar wij vragen ons af of deze systemen uiteindelijk wel bijdragen aan meer veiligheid of dat de continue afleiding juist een omgekeerd effect zal hebben.
Conclusie
De nieuwe Hyundai Kona Electric ‘Long Range’ is een slim uitgevoerde doorontwikkeling van de eerste. Een mooi nieuw design, prima gemiddelde rijeigenschappen, een uitstekend bereik en een hoogkwalitatieve bouw zorgen voor een goede auto, die een grote groep mensen zeker zal aanspreken. De normale uitvoering is er vanaf 39.995,- euro, voor onze luxe ‘Premium Sky Long Range’ betaal je inclusief alle opties zoals stoelverwarming, accuverwarming en privacy glas, een totaal van 51.195,- euro. Ondanks de sterke concurrentie in dit segment en prijscategorie, schatten wij in dat de sterke punten van de nieuwe Kona, gecombineerd met de vertrouwde naam van Hyundai, de auto een goede kans geven.
Hyundai Kona Electric Longe Range
Aandrijving Elektromotor, 218 pk en 255 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 400 km
Batterij Li-Ion 65,4 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.690
0-100 in sec 7,8
Top in km/h 172
Vanafprijs in euro (Long Range) 43.000,-
Prijs testauto 51.195,-