Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 2018, een grote verrassing

    Motor 03-09-2018No Comments

    De Indian Springfield Dark Horse 2018 is een badass bike, niets meer en niets minder. Looks zeggen echter niet alles en Amerikaanse motoren blijken niet altijd even geschikt voor onze Europese wegen. Maar de Dark Horse heeft ons werkelijk doen verbazen.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Mooie lijnen

    De standaard Indian Springfield is al geen lelijke bike, maar de Dark Horse is wel even wat anders. Hij doet zijn naam eer aan met bijna alles in het zwart. Het frame, de tank, de koffers, het zadel, de spaken en zelfs delen van het motorblok zijn matzwart.

    En op de een of andere manier brengt deze kleur de lijnen van de motor nog mooier in beeld. Ineens zie je nog beter hoe vloeiend de lijn loopt van tank over zadel naar achter. Of hoe gaaf de koffers naar achter toe uitlopen en de motor al stilstaand een gevoel van beweging meegeven.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 11.811 cc!

    De technische details van de Dark Horse zijn hetzelfde als de reguliere Springfield. Dat wil zeggen een frame met een vrij lange wielbasis van 1.730 mm, waarin de machtige Thunder Stroke 111 V-Twin motorblok hangt. Voor mensen die meer Europese maten gewend zijn, 111 cubic inch betekent 1.811 cc, groter dan de meeste motoren die in de auto’s zitten!

    Dit blok produceert slechts 73 pk, maar niet minder dan een indrukwekkende 150 Nm aan trekkracht. En dat is nodig, want de twee cilinders moeten tezamen 357 kilogram vooruit zien te krijgen.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Typisch Amerikaans

    En dat lukt met groot gemak. Het maximale koppel is al vanaf 2.600 tpm beschikbaar waardoor je heerlijk ‘Amerikaans’ kunt rijden. Hiermee bedoelen we natuurlijk, snel opschakelen en op een golf van koppel over de wegen surfen.

    Hierbij produceert de motor wel een wat bescheiden geluid, maar de weg naar auditief mooiere aftermarket uitlaten is snel gevonden. Ook kun je de motor flink doortrekken, maar je merkt dat dat niet is wat hij het liefste heeft.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Het sturen

    Zo ver weinig verassingen, een dikke motor met een groot koppel, veel gewicht en een lange wielbasis, een typisch Amerikaanse motorfiets dus. Ja, maar er is meer, want waar de nieuwe Indian Springfield Dark Horse ons werkelijk heeft doen verbazen is de manier waarop ie stuurt.

    Het is namelijk altijd wel even slikken om met 400 kilogram op twee wielen onderweg te zijn, maar bij de allereerste bocht ben je dat compleet vergeten. Met werkelijk het grootste gemak stuur je de Dark Horse door bochten heen, het gaat bijna vanzelf. En bijkomend voordeel, de grondspeling is ook dik voor elkaar. Je moet namelijk echt schuin gaan, willen de grote treeplanken de grond raken.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Wat zit dat lekker zeg!

    Het is dus een cruiser waar je echt serieus mee kunt sturen, mede geholpen door de haast ideale zitpositie. Je voeten naar voren op brede treeplanken, een groot dik stuur iets omhoog gericht en je achterwerk op een diep zadel.

    Wat daarnaast bijdraagt aan een zeer prettige rijervaring is de zeer nauwkeurige gasrespons, waardoor je in bochten exact genoeg gas kunt geven om er snel uit te knallen. Ook de remmerij is prima, hoewel je op dit gebied natuurlijk wel de kilogrammen merkt.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 1Toch een minpuntje

    Het is duidelijk dat Polaris, eigenaar van Indian, veel aandacht heeft besteed aan de ergonomie van de nieuwe Indians. Het menu, waar niet heel veel te zien is, is duidelijk te lezen op de enorme teller op de tank en is makkelijk met een knop op het stuur te bedienen.

    De koffers zijn met simpele klikmechanismes te verwijderen of te bevestigen en bieden door hun uitlopende vorm verbazingwekkend veel ruimte. Eén ding waar wij echter niet over te spreken waren, is het standaard windscherm. Met snelheden boven de 80 km/u draait de wind om je helm heen waardoor je met een schuddend hoofd op de motor zit. Gelukkig is het scherm net zo eenvoudig te verwijderen als de koffers.
    Rijtest Indian Springfield Dark Horse 83

    Conclusie

    De nieuwe Indian Springfield Dark Horse is, zoals we zeiden een badass bike, maar gelukkig niet alleen qua uiterlijk. Het machtige motorblok biedt typisch Amerikaans rijden, maar het sturen gaat haast Europees. En daardoor kun je ondanks zijn lengte en gewicht makkelijk met deze enorme motorfiets in Nederland terecht. Zelfs krappe bochten zijn, na even wennen, geen enkel probleem. Even wat andere uitlaten eronder en het scherm eraf en je hebt misschien wel de ideale Amerikaanse cruiser te pakken. Dit kost wel een flinke duit, want de Indian Sprinfield Dark Horse is leverbaar vanaf 24.790,- euro.

    Indian Springfield Dark Horse

    Motortype: viertakt V-twin
    Cilinderinhoud: 1.811 cc
    Overbrenging: riem
    Vermogen: 79 pk
    Koppel: 150 Nm
    Gewicht (rijklaar): 357 kg
    Wielbasis: 1.730 mm
    Lengte: 2.630 mm
    Zithoogte: 660 mm
    Inhoud brandstoftank: 20,8 liter
    Prijs vanaf: 24.790,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDyson, van stofzuiger naar elektrische auto
    Next Article Meer vermogen en RR uitvoering van de Kawasaki ZX-10R + foto’s

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?