Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jaguar E-PACE P300e PHEV

    Auto Elektrisch 02-10-2021Geen reacties

    Samenvatting

    Een Jaguar aangedreven door een 1,5-liter driecilinder plus elektromotor. Wie dat tien jaar geleden had gezegd, was volkomen uitgelachen. Maar dit is de realiteit waarmee fabrikanten als Jaguar nu moeten omgaan. Voor hen ligt de uitdaging de uitstoot van hun auto’s omlaag te brengen, zonder concessies te doen aan zaken als rijprestaties en heritage. De nieuwe plug-in hybride Jaguar E-PACE laat zien dat dit met aandacht voor de juiste zaken gelukkig nog steeds mogelijk is.

    De techniek van de E-PACE P300e

    Als basis heeft de E-PACE P300e de laatste versie van de 1,5-liter driecilinder Ingenium turbo benzinemotor. Hoewel relatief klein, weet het lichte aluminium blok er in deze auto een indrukwekkende 200 pk uit te persen. Hij werkt samen met een 109 pk sterke elektromotor op de achteras, die wordt gevoed door een 15 kWh lithium-ion batterij, weggewerkt in de vloer.
    Gecombineerd verdeelt deze aandrijflijn op alle vier de wielen een niet misselijke 309 pk en 540 Nm, die ervoor zorgen dat de auto in 6,5 seconden de 100 km/u aantikt. En daarmee is hij nagenoeg even snel als het topmodel, de E-PACE 300 Sport.

    Bizarre prijs

    Het grote voordeel daarbij is natuurlijk het lage verbruik en de daaraan gekoppelde vriendelijke verbruiks- en aanschafskosten. Met een (WLTP) verbruik van 2,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km is de BPM bescheiden, waardoor de P300e in de lijst staat vanaf 62.303 euro.

    En hierdoor ontstaat in ons land de bizarre situatie dat een van de snelste E-PACE’s – standaard tevens rijk aangekleed – slechts een paar honderd euro duurder is dan het ‘kale’ instapmodel, de P160, met máár 160 pk en alleen voorwielaandrijving. Lang leve ons belastingstelsel!

    Werkelijke verbruik

    Natuurlijk is het daadwerkelijke verbruik van de P300e sterk afhankelijk van hoe vaak je hem oplaadt. In de praktijk kun je met een volle batterij om en nabij de vijftig kilometer volledig elektrisch rijden.

    Laden kan niet alleen thuis en aan een openbare laadpaal, maar ook met behulp van een snellader. Met deze laatste ‘tank’ je er in een half uur zo’n 80 % bereik bij, iets wat op een gewone laadpaal twee á driemaal zo lang duurt.

    Is het een echte Jaguar?

    Allemaal goed en wel, maar rijden in een Jaguar is méér dan klinische cijfers. Wil het een ‘échte’ zijn, dan moet de auto die typische combinatie tussen Britse sportiviteit en statig comfort bieden. En u kunt rustig ademhalen, dat doet de P300e met verve.

    Natuurlijk biedt de hybride aandrijflijn niet het gevoel van een ouderwetse V8, maar behelpen is het geenszins. Erin rijdend zou je nooit en te nimmer vermoeden met een driecilinder op pad te zijn. De aandrijflijn voelt volwassen en reageert fel en biedt, mede dankzij de elektromotor, fikse hoeveelheden romig koppel. Daarbij is opvallend hoe naadloos de benzine- en elektromotor elkaar ondersteunen. Je moet wel héél goed opletten om te voelen wanneer ze in- en uitschakelen.

    Ook bij het remmen is nauwelijks verschil te merken tussen regenereren en daadwerkelijk remmen. Daarbij is het onderstel goed in staat onvolkomenheden in het wegdek uit het interieur te houden en het gevoel te geven dat je met een grotere auto op stap bent. Het extra gewicht – de P300e PHEV weegt een niet kinderachtige 2.173 kilogram – is bij hogere bochtensnelheden en snelle bochtenwisselingen wel te merken, uiteindelijk resulterend in het wegglijden over de voorbanden.

    Een weelderig interieur met oog voor detail

    Het vernieuwde interieur is een heerlijke plek om lang te vertoeven. Fijne materialen, mooie details en een goede afwerking bieden het gevoel in een auto van niveau te zitten, een echte Jaguar dus. Het vernieuwde infotainmentsysteem met twee digitale schermen is helder, zowel qua weergave als menustructuur.

    Uiteraard is de E-PACE ook voorzien van alle moderne veiligheids- en rijhulpsystemen, dus ook op dat vlak is hij bij de tijd. Een leuk detail is de nieuwe binnenspiegel, die voorzien is van Jaguar’s Clearsight technologie. Bij normaal gebruik werkt de spiegel zoals elke andere. Zodra je zicht echter belemmerd wordt, door bijvoorbeeld een derde passagier achter of een volle laadbak, zet je een schakelaar om, waardoor de spiegel in een scherm verandert, gevoed door een naar achter kijkende breedbeeldcamera die in de dakantenne huist.

    Conclusie

    De Jaguar E-PACE P300e PHEV is wat ons betreft een zeer fijne nieuwkomer. Niet alleen omdat hij er fraai uitziet en verrassend lekker rijdt, maar vooral omdat hij laat zien dat ook nieuwe, milieubewuste auto’s nog steeds het hart van de ware autoliefhebber sneller doet kloppen. En dan is het ook nog eens van de allergoedkoopste. Soms worden dingen daadwerkelijker beter.

    Jaguar E-PACE P300e PHEV
    Motor: 1.5-liter viercilinder turbobenzine + elektromotor
    Vermogen: 309 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 540 Nm bij 1.600-4.500 tpm
    Transmissie: achttraps automaat
    Aandrijving: vierwielaandrijving
    Topsnelheid: 216 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 6,5seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.173 kilogram
    Gemeten verbruik: van 1 op 15 tot 1 op 40
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 62.303,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWaarin een ‘korte’ Land Rover groot kan zijn
    Next Article Ford Explorer PHEV: ruwe bolster met (veel) pit

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?