Als allereerste Jeep heeft de Avenger de felbegeerde Auto van het Jaar prijs binnengehaald. De internationale jury roemde deze compacte elektrische SUV om zijn innovatie, veiligheid en prijs-kwaliteitverhouding. Reden te meer om deze nieuwkomer eens stevig aan de tand te voelen.
Ontwerp
Laten we beginnen met datgene wat men als eerste ervaart: het uiterlijk. Het ontwerp is afkomstig uit het Stellantis designcentrum in Turijn onder leiding van de Italiaan Daniele Calonaci. Samen met zijn team nam hij de basisstijlelementen van Jeep, zoals de korte overhang voor en achter, de iconische grille en het box-achtige design, en maakte het geheel moderner en ronder.
En het resultaat mag er zijn. Er staat duidelijk een Jeep, maar met Europese proporties. Het geheel oogt evenwichtig, weldoordacht en klopt wat ons betreft van alle kanten. Fijn is ook dat men gekozen heeft de auto te voorzien van een grille, die verder puur esthetisch is. Het voorkomt dat de Avenger slachtoffer wordt aan het ‘blote-billen-gezicht’, waaraan veel andere EV’s helaas wel lijden.
Interieur
Ook het interieur is overduidelijk Jeep, maar wederom op een moderne manier. Twee digitale schermen bieden alle rijinformatie en het infotainment met een nieuwe en bij Jeep passende vormgeving. Verder is de Avenger voorzien van opvallend veel diepe opbergvakken, die volgens Jeep passen bij de actieve levensstijl van de beoogde kopers.
Datzelfde argument zou gelden voor het gebruik van toch wel redelijk veel hard plastic. Je zou denken dat de auto daardoor wat goedkoop aanvoelt, maar dat valt in de praktijk ontzettend mee. Mede door een slim gebruik van kleuren en vormen. De Avenger is op de Willys na, de kleinste Jeep ooit gebouwd en dat merk je binnenin. Voorin zit je prima, maar achter wordt het snel aan de krappe kant. De kofferbak is met 380 liter wel weer goed bedeeld.
Techniek
Hoewel de Avenger technische onderdelen deelt met modellen van Opel en Peugeot, is de aandrijflijn volkomen nieuw. De 156 pk, 260 Nm sterke elektromotor is in eigen beheer ontwikkeld en drijft louter de voorwielen aan. Hij wordt van energie voorzien door een 54 kWh accupakket dat eveneens door Stellantis zelf wordt geassembleerd.
Door de directe aanwezig kracht van de elektromotor sprint de Avenger in negen seconden rond naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 150 km/u. Het accupakket biedt een theoretisch bereik van 400 km, die in de praktijk vrij dicht benaderbaar is, en is op te laden met een maximum snelheid van 100 kW.
Het rijden
De Jeep Avenger kent verschillende gezichten als het op het rijden aankomt, afhankelijk van de gekozen rijstijl. In Eco of in de reguliere stand wordt het vermogen geknepen, maar zelfs dan is hij vlot genoeg om mee te komen met het verkeer. En in Sport voelt de auto zelfs snel aan.
De wegligging is een prima combinatie van comfort en sportiviteit, waarbij de auto, mede door zijn hogere stand, vooral richting het eerste leunt. In bochten weet hij zich echter goed recht te houden en door een goede geluidsisolatie is het ook een prima auto voor de langere afstanden. Dat de stoelen goed zitten en ruim voldoende in te stellen zijn, helpt daarbij.
Daarnaast kent de auto ook verschillende offroad functies, zoals Zand of Sneeuw, waarbij de elektronische hulpsystemen zich hierop instellen. Door het ontbreken van 4×4 aandrijving, moet daar echter niet te veel van verwacht worden.
Prijs en conclusie
Een goed rijdende auto met een prima bereik, een erg geslaagd ontwerp én ook nog eens een prima prijs. Want je rijdt een Jeep Avenger vanaf 39.500,- euro. Onze rijk aangeklede testauto kwam op 45.119,- euro, want nog altijd zeer concurrerend is. Kortom, Stellantis heeft met de Jeep Avenger wat ons betreft een terechte winnaar neergezet.
Jeep Avenger
Aandrijving Elektromotor, 156 pk, 260 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 390 km
Batterij Li-Ion 54 kWh
Maximum laadsnelheid 100 kW
0-100 in sec 9
Top in km/h 160
Vanafprijs in euro 39.500,-
Prijs testauto in euro 45.119,-