Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    Auto 28-03-2023No Comments

    Samenvatting

    Eerder reden we met de Jeep Renegade met de nieuwe e-Hybrid aandrijflijn. Een fijne auto, maar voor veel mensen, zoals voor gezinnen, nét even te klein. Voor hen heeft Jeep de Compass met precies dezelfde motorisering. Meer ruimte, meer luxe en verbazingwekkend een totaal andere rijervaring. Het verslag van een week lang Jeep Compass e-Hybrid.
    Compass

    Het was tijdens een stormachtige dag in 2018 dat wij op pad gingen met de nieuwe Jeep Compass. En die was, zoals wij toen in onze conclusie schreven, ‘een fikse verbetering’ ten opzichte van de vorige. Een mooi, modern uiterlijk en een luxueus interieur, gecombineerd met toen een 1,3-liter turbo of een (veel duurdere) plug-in hybride.

    Die 1,3-liter is nu vervangen door de e-Hybrid aandrijflijn, die bestaat uit een 1,5-liter turbo viercilinder met 130 pk in combinatie met een 48V-elektromotor met 20 pk. Die laatste wordt aangedreven door een batterij van 1,8 kWh. Via een nieuwe 7-traps automaat drijven ze samen de voorwielen aan.
    Zonder stekker

    We hebben hier te maken met een zogenaamde HEV, een Hybride Electric Vehicle, die in tegenstelling tot de PHEV (Plugin Hybride Electric Vehicle) niet met een stekker op te laden is. De elektriciteit wordt dus alleen opgewekt met behulp van de brandstofmotor en bij het afremmen (regenereren).

    Ondanks het kleine accupakket, kan de Compass kleine stukjes volledig elektrisch rijden. Dit is echter beperkt tot de eerste versnelling en de achteruit. Daarnaast assisteert hij vooral de brandstofmotor om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Tijdens onze test haalden wij een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Niet wereldschokkend, maar ook zeker niet slecht voor zo’n relatief grote auto.
    Hoe rijdt dat?

    Wat direct opvalt, is hoeveel soepeler en stiller de Compass e-Hybrid ten opzichte van de Renegade e-Hybrid is. Gezien het feit dat de aandrijflijn en de automaat dezelfde zijn, hadden wij iets sterk vergelijkbaars verwacht. Maar niet dus.

    Zo is de overgang tussen elektro- en brandstofmotor veel vloeiender en lijkt de automaat ook fijner over te schakelen. Duidelijk is dat Jeep deze auto, die huist in een hoger segment, flink anders afgesteld heeft. En met succes dus.
    Onderstel

    De Compass staat daarnaast op een ander onderstel en dat merk je. De auto biedt veel comfort, zonder al te veel in te leveren qua grip. Een sportieve auto zal het nooit worden, daarvoor is 130 pk ook net even te weinig, maar je hoeft bij klaverbladen niet bang te zijn dat je de bocht uitvliegt.

    Ook onvolkomenheden in de weg worden netjes weg gefilterd, terwijl je lekker hoog zit, uitkijkend over een imposante motorkap. Typisch een auto om lange afstanden in alle luxe af te leggen.
    Interieur

    Dat luxe gevoel vind je ook terug in het interieur. Als we weer even de vergelijking met de Renegade erbij pakken, is dit echt een totaal andere klasse. Mooiere materialen, een veel moderner dashboard en stoelen die dat typische Amerikaanse comfort bieden, alleen dan wel in combinatie met voldoende grip.

    Het infotainmentsysteem is volledig met uiteraard Apple Carplay en Android Auto en natuurlijk is de auto voorzien van alle moderne rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, dode hoek sensor, automatische noodrem, lane departure control en ga zo maar door.
    Uiterlijk

    Qua uiterlijk is er sinds de introductie in 2018 niet veel veranderd; iets wat ons betreft geen probleem is. De auto ziet er verre van gedateerd uit. Vooraan vinden we die mooie, ‘dikke’ Jeep grille, waardoor de Compass groter lijkt dan hij in werkelijkheid is.

    Het enige waar wij wat moeite mee hebben is de omhooglopende lijn bij de C-Stijl. Hier missen we het ‘derde’ raam dat Jeeps altijd zo typeert en het lijkt daardoor alsof de auto zijn schouders wat optrekt. Gelukkig was onze uitvoering voorzien van zwarte lijsten, want bij andere wordt dit nog eens extra geaccentueerd door een chromen lijst.

    Conclusie

    De Jeep Compass e-Hybrid is fijne, luxe en behoorlijk zuinige auto. De aandrijflijn is soepel en vloeiend en het onderstel maakt het maken van vele kilometers tot een prettige, comfortabele ervaring. Het interieur steekt goed in elkaar met mooie materialen en alle snufjes die je kunt verwachten anno 2023.

    Dan de prijs: onze luxe aangeklede testauto komt in totaal op een kleine 53.000,- euro. Als we weer even vergelijken met de Renegade uit onze vorige test: dat is zo’n 10.000,- euro duurder. En dat is het wat ons betreft op alle vlakken waard. Meer ruimte, meer luxe en verbazingwekkend een veel betere rijervaring. Duidelijk een klasse hoger.
    Jeep Compass e-Hybrid S

    Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder turbo (130 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 1,8 kWh
    Gewicht in kg (leeg) 1.475
    Energielabel B
    0-100 in sec 10
    Top in km/h 191
    Vanafprijs in euro 40.000,-
    Prijs testauto in euro 52.987,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe nieuwe Range Rover Sport
    Next Article Rijtest Alfa Romeo Tonale Veloce, de reddende engel

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?