Het is de slogan van een polissenfabriek, maar past ook heel goed bij de Kia Sportage. Nadat we twee jaar geleden met de benzineversie van de family-suv reden, was het nu de beurt aan de 1.7-liter CRDi diesel.

Deze diesel heeft, net als de Euro95 variant, een automatische versnellingsbak. De automaat drijft bij deze diesel alleen de voorwielen aan. Het onderstel voelt degelijk aan en laat je op een positieve manier merken dat je met een zeer volwassen auto onderweg bent.

Soepeler

Hoewel er aan de Sportage sinds de introductie van het huidige model niet veel veranderd is, voelt het onderstel van onze testauto toch weer anders aan. De enigszins stugge, doch niet oncomfortabele, demping heeft het veld moeten ruimen. Slechte wegen en hoge drempels worden nog beter gladgestreken.

Ondanks het soepelere onderstel, heeft de Kia niet ingeboet op wegligging en blijft de carrosserie in bochten nog steeds mooi horizontaal. De goede rij-prestaties worden geoptimaliseerd door de fijne directe besturing. Ook heeft Kia nog iets kunnen doen aan rijwindgeluiden. Deze Sportage diesel waar ik mee reed, was boven de 120 kilometer per uur beduidend stiller dan de auto van twee jaar geleden.

Zelfs de 1.700 cc dieselmotor, die met 141 pk vermogen en 340 Nm trekkracht voor prima prestaties zorgt, is nauwelijks hoorbaar. De meeste trekkracht is ook nog eens over een breed toerengebied beschikbaar, wat eveneens voor soepelere prestaties en meer comfort zorgt.

Gewoon

Dankzij het fijne onderstel,het lagere geluidsniveau in de auto en de naadloos schakelende zeventraps automaat met dubbele koppeling, heeft Kia de Sportage nog een flink stuk volwassener weten te maken.

Het comfort wordt onderstreept door het met luxe materialen afgewerkte interieur. De kwaliteit straalt er vanaf. Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie voor bestuurder en passagiers. De stoelen zitten prima en de zithouding is prettig. Dankzij de ergonomische vormgeving zit je als berijder relaxed achter het stuur.

Vanaf bijna 32 duizend euro heb je een auto die lekker hoog op z’n wielen staat en waar je veel in mee kunt nemen. Een segment dat op dit moment razend populair is. Tel daar zeven jaar garantie bij op en vermenigvuldig dat met een auto die bijna niet stuk te krijgen is en je hebt een zeer positieve uitkomst. De Kia Sportage bestaat al zo lang en is zo lang gewoon gebleven dat hij bijzonder geworden is. Het meest bijzondere is dat je heel veel auto krijgt voor een gunstige prijs. Populair gezegd: value for money, of in plat Nederlands: waar voor je geld.

Kia Sportage 1.7 CRDi DTC7 DynamicPlusLine

Motor: 1.685 cc, 4 cilinder dieselmotor
Vermogen: 141 pk bij 4.000 toeren
Koppel: 340 Nm bij 1.750-2.500 toeren
Transmissie: 7-traps automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: voor- + achterwielen
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 129 g/km
Basisprijs (rijklaar): 35.585 euro (diesel) / 31.585 euro (benzine)
Prijs testauto (rijklaar): 40.585 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: