Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Lexus LC 500
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Lexus LC 500, bizar goed

    Auto 19-07-2018Geen reacties

    Een 5.0-liter V8 met bijna 500 pk en een geluid om verliefd op te worden, een vormgeving die de strijd aan kan met die van merken als Aston Martin en Ferrari en een interieur dat ware luxe uitademt. Over welke auto hebben we het hier eigenlijk? Wel, we hebben het hier over de fonkelnieuwe fenomenale Lexus LC 500.
    Rijtest Lexus LC 500Dit is het uiterlijk

    De LC 500 is een mooie auto, punt. De immense spindle grille -die op andere modellen zoals de RX 450h luxe uitstraalt- geeft deze Lexus een sportieve, agressieve neus. Prachtige koplampen die zowel horizontaal, verticaal als diagonaal lopen, maken de voorkant van deze auto truly ‘a piece of art’.

    Erg fraai zijn ook de lijnen die vanaf de voorzijde scherp naar binnen lopen tot achter de deuren, om daar naar buiten te springen. Dit geeft de LC lekkere dikke heupen. Dezelfde lijnen zijn te herkennen in bijvoorbeeld de Aston Martin DB11, ook al zo’n mooie auto. De achterkant is niet minder speciaal met twee dikke uitlaten en achterlichten die met de voorlichten wedijveren over wie de mooiste zijn.

    De scherpe op Manga-kunst geïnspireerde lijnen zijn misschien niet ieders smaak, maar wij vinden het erg mooi en het geeft de Lexus iets unieks. Geen enkele ander model biedt dezelfde scherpte gecombineerd met elegantie en sportiviteit als de LC 500.
    Rijtest Lexus LC 500Dat geluid!

    De LC is er in twee verschillende versies. Er is de ‘verstandige’ hybride uitvoering met een 3,5-liter V6 en twee elektromotoren, een aandrijflijn die goed past bij het imago van Lexus. Maar de echte verwennerij is de 5,0-liter V8, zonder turbo, zonder elektromotoren. Gewoon een ouderwetse dikke atmosferische V8 met 477 pk en een geluid om je vingers bij af te likken.

    Het begint al bij het starten. De motor slaat aan en houdt even een verhoogd stationair toerental aan, waarbij een donker grommend geluid ergens diep uit de uitlaten komt. Rijd rustig weg en je wordt getrakteerd op het prachtige gegorgel van een V8, in de verte licht gelijkend op een Amerikaan. Maar het echte feest begint boven de 4.000 toeren in de Sport+ modus, waar de motor echt zijn keel opengooit en een donkere racesound biedt, ergens tussen het geluid van een Aston Martin en een AMG V8 in, kippenvel. En dat uit een Lexus!!
    Rijtest Lexus LC 50010 versnellingen!

    De V8 is gekoppeld aan een nieuwe automatische tienversnellingsbak, die de oude 8-traps automaat vervangt. In de compacte behuizing bevinden zich vier verschillende planetaire tandwielstelsels die met elkaar tien verschillende versnellingen bieden.

    Deze nieuwe complexe techniek biedt een aantal voordelen ten opzichte van een meer reguliere automaat. Ten eerste kan hij een stuk compacter en lichter gebouwd worden, wat zeker in een sportauto als de LC van groot belang is. Daarnaast biedt hij de mogelijkheid tot zeer snelle schakelacties én het springen van een hoge naar een lage versnelling zonder de noodzaak de tussenliggende verzetten aan te doen. Met andere woorden: als je rustig toert in de tiende versnelling en je trapt het gaspedaal in, dan schakelt de bak direct terug naar de derde versnelling.

    Een technisch hoogstandje, maar hoe werkt dit in de praktijk? In eerste instantie vermoed je dat tien versnellingen wat veel is, maar in de praktijk is dit helemaal niet het geval. Zeker de laagste paar verzetten zorgen voor een lekker rappe acceleratie die door de razendsnelle schakelacties nauwelijks onderbroken wordt. En de tiende versnelling zorgt voor een lager verbruik op de snelweg en tevens een hogere topsnelheid. Bonuspunten voor deze versnellingsbak dus.
    Rijtest Lexus LC 500Het interieur

    Wij kennen Lexus als het merk dat misschien wel de mooiste en zeker de best afgewerkte interieurs bouwt en bij de LC 500 hebben ze een tandje bijgezet. Stap in de cockpit, en je verliest je al snel in de prachtige lijnen van het leer en alcantara en de vele mooie andere details. Dit is topniveau!

    Van het speciale meer slijtvaste stukje leer op de plek waar je je hand op legt om de trackpad te bedienen, omdat je hier vaker met je hand overheen zult gaan, tot kleine LED-lampjes in de portier, die groen oplichten als de auto op slot is, over alles is nagedacht. Ieder knopje heeft de juiste weerstand, elk materiaal voelt goed en alles -maar dan ook echt alles- is perfect afgewerkt.
    Rijtest Lexus LC 500Rijden!

    De LC 500 staat op het compleet nieuwe GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) onderstel dat zowel licht als zeer stijf is. Door in het dak en de motorkap gebruik te maken van kunststof in combinatie met carbon, heeft Lexus de LC een erg laag zwaartepunt gegeven. Verder zou vierwielbesturing moeten zorgen voor scherp bochtenwerk, maar doet het dat ook?

    De LC 500 stuurt inderdaad strak in en ligt als een blok op de weg. Bochten kun je met duizelingwekkende snelheden nemen en ook op (zeer) hoge snelheden geeft de auto geen krimp. Toch voelt hij meer als een GT aan dan een echte hardcore sportauto, mede door zijn gewicht van bijna 2.000 kilo. Een auto als de Jaguar F-type SVR is bijvoorbeeld een stuk scherper en feller, maar ook weer een stukje minder luxueus en comfortabel.

    De V8 is een parel van een blok, maar moet wel even op stoom komen om echt te knallen. Hij is onderin zeker niet traag, maar het maximale koppel van 540 Nm komt pas vrij bij 4.800 toeren en de maximale pk’s vind je helemaal boven tegen het rood bij 7.100 toeren.
    Rijtest Lexus LC 500

    Conclusie

    De Lexus LC 500 is wat ons betreft zonder twijfel een van de fraaiste auto’s op de weg. Het interieur is verbazingwekkend en geeft je het gevoel van pure weelde. Dat doet ook die machtige V8 met dat heerlijke geluid, dat werkelijk nooit gaat vervelen. De LC is zo’n auto die alles kan op een extreem hoog niveau. Hij brengt je in alle luxe en rust waar je moet zijn of biedt een op en top GT-ervaring voor als je alleen maar wilt genieten. Al deze kwaliteit en schoonheid heeft een prijskaartje. De hybride versie is beschikbaar vanaf 116.495 euro, de V8 vanaf 166.630 euro. Dit prijsverschil van 50.000 euro gaat volledig naar de belasting, de basisprijzen van beide auto’s zijn namelijk identiek.

    Lexus LC 500

    Motor: 4.969 cc V8
    Vermogen: 477 pk bij 7.100 toeren
    Koppel: 540 Nm bij 4.800 toeren
    Transmissie: 10 v., automaat
    Aandrijving: achterwielen
    Topsnelheid: 270 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.910 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 11,5 l/100 km
    CO2-uitstoot: 263 g/km
    Energielabel: G
    Prijs vanaf: 166.630,- euro
    Prijs testauto: 179.350,- euro (inclusief touring pack)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHeb je een Yamaha MTM, MTN of MTT690? Dan moet je even terug naar de dealer.
    Next Article Loud pipes save lives..of niet?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?