Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Lexus RX450hL
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Lexus RX450hL , de eerste zevenzitter van Lexus in Europa

    Auto Elektrisch 23-08-2018Geen reacties

    Om tegemoet te komen aan grote gezinnen die in de markt zijn voor een zevenzitter, heeft Lexus 11 centimeter toegevoegd aan hun luxe SUV, de RX450h. Nu voorzien van de toevoeging L, biedt de RX 450hL plaats aan 5 volwassenen en 2 kinderen. Maar hebben deze aanpassingen ook effect gehad op het rijden van deze auto? Wij zochten het uit.
    Rijtest Lexus RX450hLZeven mensen

    Op het eerste gezicht is niet direct te zien dat de RX 450hL groter is dan zijn normaal geschaalde broer. Hij lijkt wat forser, maar pas als de auto’s naast elkaar staan merk je hoeveel. Door slim gebruik te maken van een chromen daklijst die naar achter toe afloopt, behoudt deze verlengde versie nog altijd in grote mate dezelfde elegantie en blijft ondanks zijn formaat nog altijd redelijk bescheiden.

    De RX is verlengd door achter de achterdeuren 11 centimeter auto toe te voegen met als doel plaats te bieden aan zeven zitplaatsen. De achterste twee stoelen, duidelijk bedoeld voor kinderen, zijn elektrisch in- en uitklapbaar en te bereiken via beide kanten van de auto.  Net als in andere zevenzitters, lever je wel flink wat bagageruimte in bij gebruik van de derde zitrij. Klap je de stoelen in, dan heb je een zee aan ruimte.
    Rijtest Lexus RX450hLLuxe

    De SUV van Lexus staat bekend om zijn luxe en dat moet natuurlijk gelden voor alle inzittenden. Daarom hebben de passagiers op de tweede maar zelfs op de derde zitrij hun eigen airconditioning bediening. Verder zijn alle zeven stoelen natuurlijk voorzien van hoogwaardig leer.

    Daarnaast is de RX, zeker in de President Line, voorzien van alle luxe die je je maar kunt bedenken. Waar je ook kijkt, is gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen, afgewerkt op een zeer hoog niveau. En zoals we vaker hebben gezegd, lijkt men bij Lexus ook hun uiterste best te hebben gedaan dingen zo prettig mogelijk te laten aanvoelen. Ieder knopje, hendeltje en zelfs het sturen van de auto voelt enorm fijn aan.
    Rijtest Lexus RX450hLMuziek!

    Een van de zaken die we in deze test graag willen uitlichten is het geluidssysteem van Mark en Levinson. In de RX450hL klinkt deze installatie werkelijke fenomenaal. Zorg dat de balans zo ingesteld is dat de muziek tussen de achter- en voorstoelen vandaan komt, zoek je favoriete muziek op en geniet!

    Het geluid is zeer helder, zelfs bij het afspelen van simpele mp3’s. Dit komt mede door de Clari-Fi techniek, die het verlies van kwaliteit bij compressie naar mp3 weet te herstellen, maar ook door de 15 speakers die tactisch verdeeld zijn over de auto. Bij klassieke muziek hoor je de vingers van de cellisten over de snaren gaan en hoor je de blazers inademen, maar het maakt eigenlijk niet uit wat je voorkeur heeft. Iedere soort muziek, van Jazz tot Deephouse, van Klassiek tot Rock, klinkt briljant. Alleen daarvoor zouden wij deze auto al kopen.
    Rijtest Lexus RX450hLZuinig

    Een ander, zeker niet ondergeschikte sterke kracht van de RX450hL is de hybride aandrijflijn: een 3,5-liter V6 levert samen met een elektromotor een gecombineerd vermogen van 313 pk en 335 Nm. Gekoppeld aan een CVT zorgt het voor een zijdezachte rijervaring. Alleen bij vol gas hoor je de V6,  omdat de E-CVT de toeren op een vast hoog punt houdt, maar in alle andere gevallen is de auto doodstil.

    Het verbruik van de RX is iets waar je je werkelijk over verbaast. Met een relatief rustige rijstijl haalden wij tijdens de testperiode een gemiddeld van 1 op 16, in een SUV van 2.180 kilogram zonder plugin! Het staat buiten kijf dat Toyota en Lexus een enorme bak ervaring hebben met hybride aandrijflijnen.
    Rijtest Lexus RX450hLHet rijden

    Ondanks de extra 11 centimeter is de RX450hL slechts 90 kilogram zwaarder dan de normale uitvoering, waar je tijdens het rijden dan ook niets van merkt. De auto biedt nog altijd dezelfde comfortabele wegligging, waarbij je niet heel erg veel sportiviteit moet verwachten.

    Je koopt een RX vooral om in alle kalmte, luxe en comfort grote afstanden af te leggen, zonder al te vaak een benzinestation te hoeven bezoeken. Toch biedt de auto door zijn standaard vierwielaandrijving- de elektromotor drijft de achterwielen aan, de V6 de voorwielen- grote mate van grip.
    Rijtest Lexus RX450hL

    Conclusie

    De nieuwe RX450hL biedt twee zitplaatsen meer zonder daarvoor ook maar iets in te leveren. Je krijgt dezelfde luxe, dezelfde hoogwaardige kwaliteit en dezelfde rijbeleving. En ook deze RX blijft een wonder van zuinigheid. Om deze nieuwe auto te promoten in ons land, is ook de introductieprijs bijna hetzelfde: je rijdt de L al voor slechts 600,- euro meer dan het reguliere model. Over een tijd loopt dit verschil op tot een kleine 4.000,- euro. Onze testauto in President Line trim met alle mogelijke opties, kwam in totaal op 99.340,- euro, wat gezien de prijzen van vergelijkbare concurrenten zeker geen slechte optie is.
    Rijtest Lexus RX450hL

    Lexus RX450hL President Line

    Motor: 3.456 cc V6 + elektromotor
    Vermogen: gecombineerd 313 pk
    Transmissie: CVT, automaat
    Aandrijving: voor- en achterwielen
    Topsnelheid: 200 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,0 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.180 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
    CO2-uitstoot: 138 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 85.895,- euro 
    Prijs testauto: 99.340,- euro (introductieprijs)

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotortest Honda CB1000R
    Next Article Lamborghini komt weer met overtreffende trap: Aventador SVJ

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?