De Lexus RX is compleet vernieuwd en inmiddels aan zijn vijfde generatie begonnen. Als een van de topmodellen van het Japanse merk – dat bekend staat om zijn extreme oog voor detail, betrouwbaarheid en afwerking – belooft dat veel goeds. Een nieuw chassis, nieuwe motoren, een nieuw interieur en een nieuw design; redenen genoeg om eens uitgebreid met deze luxe SUV op pad te gaan en te kijken of ze daar in Japan misschien wel de beste luxury SUV hebben ontworpen.
Ontwerp
Het ontwerp van de vijfde generatie lijkt volkomen nieuw, maar wie iets langer kijkt, ziet dat het in feite een evolutie van de vorige is. Het meest toonaangevende element daarvan, de enorme ‘spindle grille’, is opnieuw vormgegeven en iets daardoor iets minder prominent. Het geeft de auto een iets subtieler gezicht, dat makkelijker op het oog is en dus door meer mensen gewaardeerd zal worden. De achterkant van de Lexus is eveneens grondig veranderd en met zijn brede doorlopende achterlichtunit helemaal van deze tijd.
Verder hebben de ontwerpers slim met de lijnen van de auto gespeeld, waardoor hij iets beter in porportie is dan de vorige en daardoor zelfs wat kleiner lijkt; wat hij overigens niet is. De wielbasis is dankzij het nieuwe chassis zelfs met zes centimeter toegenomen, wat vooral de binnenruimte ten goede komt.
Techniek
In ons land is de RX louter als hybride te verkrijgen, in drie versies: 350h, 450h+ (PHEV) en het topmodel, de RX500h. Deze laatste, de variant waar wij mee reden, is iets volkomen nieuws (overigens net als de PHEV). Als basis dient een nieuw ontwikkelde 2,4-liter viercilinder turbobenzinemotor, waar direct een elektromotor aan gekoppeld is. Deze combinatie is vervolgens verbonden met een conventionele automaat, in plaats van de CVT-overbrenging die tot nu toe gebruikt werd, en drijft de voorwielen aan.
Een tweede elektromotor op de achteras, maakt de aandrijflijn compleet. Qua cijfers hebben we het over een systeemvermogen van een niet misselijke 371 pk. Dat zou in theorie genoeg moeten zijn voor een 0-100 km/h sprint van 5,9 seconden met een topsnelheid van 210 km/h, waarmee de RX500h de snelste RX tot op heden is. Voor alle duidelijkheid: de 500h is dus geen PHEV hybride en moet het dus doen met een redelijk bescheiden accupakket.
Interieur
Lexus heeft een naam hoog te houden als het gaat om interieurs. Auto’s als de vorige RX, de overheerlijke LC500 of de top of the line LS, zijn buitengewoon fijne plekken om in te vertoeven en staan symbool voor Japans vakmanschap en ontwerp. Het goede nieuws is dat de nieuwe RX datzelfde niveau evenaart als het gaat om kwaliteit, afwerking en het gebruik van topmaterialen. Daarnaast is dankzij de grote wielbasis, ook de ruimte binnenin aanzienlijk toegenomen, vooral op de tweede zitrij.
Waar het dashboard wat ons betreft alleen iets minder op scoort, is het ontwerp. Ook Lexus is slachtoffer geworden van de ‘grote-schermen-ziekte’. In plaats van de mooie vloeiende lijnen van de vorige generatie, steekt er een weliswaar kwalitatief hoogwaardig, maar nogal aanwezig multimediascherm uit het dashboard.
Toch een gekkigheid
De bediening van het scherm is vele malen beter dan de kleine Lexus-muis van weleer, maar mooier is het zeker niet. Gelukkig heeft Lexus zijn eigenzinnigheid niet compleet laten varen. Voor de bediening van de meeste gebruikte functies van het infotainmentssysteem, gebruik je nu multifunctionele knoppen op het stuur, waarvan de gekozen werking te zien is op de Heads-Up display.
Verder is er weinig op het interieur aan te merken. Zoals we van Lexus gewend zijn, zit alles op een volkomen logische plek, zijn de stoelen perfect en is het geluid uit het Mark Levinsons geluidssysteem fenomenaal.
Rijden
Tijdens het rijden wordt de kwaliteit van het nieuwe onderstel al snel duidelijk. Met de optionele adaptieve schokdempers is de auto heerlijk comfortabel, maar stuurt gevoelsmatig een stuk strakker dan de vorige generatie. De auto helt minder over en stuurt veel gretiger in, zonder daarbij onrustig te worden. Dat komt mede door het Dynamic Rear Steering System, waarbij de achterwielen mee- of tegensturen, afhankelijk van je snelheid.
De nieuwe aandrijflijn is duidelijk sneller en feller en ook de keuze voor een meer conventionele automaat past goed bij dit topmodel. De auto is er bij snel accelereren een stuk stiller door. Overigens maakt de viercilinder, mede dankzij wat slimme sound engineering, nog best een mooi geluid op de achtergrond. Die hogere prestaties gaan overigens wel gepaard met een hoger verbruik vergeleken met de vorige RX450h. In plaats van 1 op 16, kwamen wij uit op 1 op 13,5 gemiddeld.
Conclusie
Heeft Lexus met de RX500h de ultieme luxury SUV gebouwd? Enkele exorbitant dure modellen van Rolls-Royce en Bentley buiten beschouwing gelaten, zitten ze daar niet gek ver vanaf. Een erg goed onderstel, een heerlijke aandrijflijn, extreem hoge kwaliteit en zeer veel luxe maken de RX tot een begerenswaardige SUV. Het ontwerp, zowel aan de buiten- als binnenkant is echter wel iets waar je van moet houden. Maar trekt deze typische Japanse styling je aan, dan zouden wij niet veel verder meer kijken.
Lexus RX500h
Aandrijving 2.393 cc benzinemotor + 2 elektromotor, 371 pk, vierwielaandrijving
0-100 in sec 5,9
Top in km/h 210
Gewicht in kg (leeg) 2.100
Verbruik 1 op 13,5
Vanafprijs in euro 84.995,-
Vanafprijs in euro RX500h 129.995,-