Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Tim Willems

    Rijtest Mazda CX-60

    Auto 05-04-2023No Comments

    Introductie

    Mazda heeft onlangs zijn nieuwste telg op de SUV-markt gelanceerd: de Mazda CX-60. Het is niet alleen een imposante SUV, maar het is ook de krachtigste productieauto die Mazda ooit heeft gemaakt en de eerste plug-in hybride van het merk. Hoe goed is de nieuwe Japanse SUV?

    Aandrijflijn

    Het meest opvallende kenmerk van de Mazda CX-60 is de aandrijflijn. Zoals bekend gelooft Mazda niet in downsizing en houdt het merk vast aan hun eigen beproefde Sky-Active concept. Deze benzinemotor heeft een hoge compressie, waardoor hij onderin al meer dan voldoende kracht levert, zonder daarvoor een turbo nodig te hebben. Ook in combinatie met een elektromotor wordt er een forse 2,5-liter viercilindermotor gemonteerd, bekend uit de CX-5. Deze is goed voor 192 pk, terwijl de elektromotor- tussen de brandstofmotor en de automaat in geplaatst-, 136 pk levert. Het systeemvermogen komt daarmee in totaal op 327 pk met een gecombineerd koppel van 500 Nm.

    Met zulke cijfers zou je verwachten dat je onderweg bent met een snelle auto, maar doordat de elektromotor gebruik maakt van de versnellingsbak, beschik je niet over het directe vermogen dat diverse andere PHEV’s wel hebben. Over het algemeen vonden wij dat de aandrijflijn de verfijning mist die we van concurrerende plug-in hybrides wel kennen. Zo gaat het bijspringen van de benzinemotor of juist het stoppen daarvan regelmatig gepaard met een schok of bijgeluiden.

    De elektromotor krijgt zijn stroom van een accu met een bruto capaciteit van 17,8 kWh. Theoretisch kan de auto daarmee onder gunstige omstandigheden zo’n 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Laden doet de Mazda CX-60 met een maximum vermogen van 7,2 kW.

    Looks en interieur

    De CX-60 is groter dan de CX-5, voorheen hun grootste SUV-model. De nieuwe auto pronkt met een imposant, duidelijk ‘Mazda’-design dat zowel strak als modern is, waarbij de rechtopstaande grille voor een langgerekte motorkap zorgt. De CX-60 volgt de KODO designtaal van Mazda en wat ons betreft heeft Mazda uitstekend werk geleverd en een prachtige auto neergezet.

    Het interieur van de Mazda CX-60 is ruim en comfortabel, met veel ruimte voor passagiers en bagage. De stoelen zitten stevig, comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. Er zijn verder louter materialen gebruikt van hoge kwaliteit. Het in onze testauto gekozen lichte interieur is wel besmettelijk, maar naar wens is ook een donker interieur leverbaar.

    Het infotainmentsysteem werkt prettig, met een grote centrale knop waarmee je gemakkelijk door de verschillende menu’s en opties navigeert. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, waarmee het scherm ook als touchscreen functioneert.

    Rijden

    De Mazda CX-60 doet niet onder voor de andere modellen van het merk en biedt een plezierige rijervaring. De ophanging is afgesteld voor een soepel rijgedrag en biedt een uitstekende wegligging en rijdynamiek. Daarbij heeft de auto een laag zwaartepunt, wat bijdraagt aan de stabiliteit op de weg. Wel is de achteras vrij stug geveerd, waarschijnlijk vanwege het gewicht van de batterij. Uit woonwijken met veel drempels kan je daarom beter wegblijven met de CX-60.

    De besturing is verrassend responsief voor een voertuig van dit formaat. De CX-60 is 4,74 meter lang, maar voelt desondanks behendig en gemakkelijk te manoeuvreren aan. Er zijn drie rijmodi: EV, Hybrid en Sport. Het ontbreekt de Mazda aan een modus om de batterij te sparen voor wanneer je bijvoorbeeld naar de stad rijdt en daar enkel elektrisch wilt rijden.

    Uiteraard levert Mazda in de CX-60 ook een reeks rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking en waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook.

    Conclusie

    De Mazda CX-60 is een auto waarmee Mazda hoopt mee te profiteren van de populariteit van het SUV-segment. Daarnaast levert het merk nu voor het eerst een plugin-hybride. Op papier is de CX-60 een zeer aantrekkelijk aanbod: een strak en stoer uiterlijk, veel vermogen en luxe uitgerust voor minder geld dan de concurrentie, de CX-60 is al leverbaar vanaf een kleine 54.000 Euro. In de praktijk geniet je van de fijne rijeigenschappen en het mooie interieur, het is alleen jammer dat de aandrijflijn soms wat verfijning ontbeert. Wellicht bieden de zescilinder modellen die binnenkort zullen volgen soelaas.  

    Mazda CX-60 Takumi e-Skyactiv PHEV

    2.5 Liter viercilinder benzine PHEV
    Batterij Li-Ion 17,8 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 2.070
    Energielabel A
    0-100 in sec 5,8
    Top in km/h 200
    Vanafprijs in euro 53.890
    Prijs testauto in euro 65.300

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Alfa Romeo Tonale Veloce, de reddende engel
    Next Article BMW 218i ratelt en schokt door afgebroken veer nokkenasverstelling

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?