Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen
    • Rijtest Jaguar F-Type R75
    • De toekomst van Lancia
    • Autotest Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
    • Rijtest Mercedes-Benz EQE
    • Rijtest Lexus RX500h, de ultieme luxury SUV?
    • Rijtest NIO EL7 – Indrukwekkende uitdager voor premium merken
    • Rijtest Kia EV6 GT
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Tim Willems

    Rijtest Mercedes-Benz GLC300 e

    Auto Elektrisch 14-04-2023No Comments

    Introductie

    Het segment van de middelgrote premium SUV’s is competitiever dan ooit. De nieuwe Mercedes-Benz GLC 300 e met plug-in hybride techniek gaat in de aanval met een nieuwe maatstaf op gebied van elektrisch bereik en een vernieuwd design. Hoe bevalt dat in de praktijk? Wij zochten het uit.

    Aandrijflijn

    De Mercedes-Benz GLC is een veelzijdige en luxueuze SUV die sinds zijn lancering in 2015 de harten van veel autoliefhebbers heeft veroverd. De nieuwe is er in allerlei uitvoeringen, die allemaal een hybride motorisering en vierwielaandrijving hebben. Het begint met een 48V Mild-Hybrid (HEV) met daarboven de Plug-in Hybrids (PHEV), die te verkrijgen zijn met zowel benzine- als dieselmotoren. Wij gingen op pad met de PHEV met benzinemotor.

    Het elektrische bereik is waar de auto zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. De accu van de GLC 300 e heeft een inhoud van maar liefst 31,2 kWh. Officieel moet dat garant staan voor een volledig elektrisch rijbereik van 119 à 130 kilometer. In de praktijk blijkt 100 kilometer daadwerkelijk haalbaar. Als je weet dat het gemiddelde woon- werktraject zo’n 25 kilometer bedraagt, kun je dus twee dagen zonder op te laden naar en van het werk.

    Voor de elektrische aandrijving doet de GLC een beroep op een elektromotor met 100 kW (136 pk). Dankzij het koppel van 440 Nm kan je overal vlot met het verkeer mee. Daarbij valt op dat de Mercedes hoge snelheden volledig elektrisch kan rijden, waar andere plug-in hybrides vaak boven de 100 km/u de brandstofmotor laten meehelpen. Bij de GLC hoeft dit pas boven de 140 km/u, waardoor je in Nederland eigenlijk altijd elektrisch rijdt.

    De praktisch onhoorbare benzinemotor heeft een inhoud van twee liter en levert op zijn beurt 204 pk of 150 kW en een maximumkoppel van 320 Nm. Met de elektrische aandrijving zorgt dat voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en 550 Nm.

    Design en interieur

    Het is wellicht geen verrassing dat Mercedes-Benz ervoor kiest om bij het ontwerp voor evolutie te gaan en geen revolutionair nieuw design introduceert. De auto is duidelijk herkenbaar als GLC en spreekt nu de laatste ontwerptaal van het merk uit Stuttgart. Het model is wel in alle opzichten iets gegroeid en deelt het platform met de nieuwe C-klasse. Daar komt ook het interieur van de GLC grotendeels vandaan, dat bijna identiek is aan dat van zijn sedan broer.

    Het hoge dashboard bestaat uit twee grote schermen en vijf ronde roosters. Daarbij is het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt. Zo bedien je airco, geluid en navigatie allemaal met het centrale touchscreen. Als je er eenmaal aan gewend bent werkt het prima, maar het vergt wel meer aandacht van de bestuurder.

    Het infotainmentsysteem van Mercedes is gebruiksvriendelijk, met veel instelmogelijkheden voor bijvoorbeeld de interieurverlichting, draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale bestuurdersdisplay achter het stuur is mooi en duidelijk en je kunt door veel verschillende weergaven bladeren. Wij misten echter de mogelijkheid om er zelf een samen te stellen. De touchknoppen op het stuur vragen wederom een beetje gewenning en daarnaast bedien je ze soms per ongeluk tijdens het rijden, wat frustrerend kan zijn.

    Het interieur is erg mooi vormgegeven, het stuur ligt heel fijn in de hand en de stoelen zitten goed en zijn voldoende verstelbaar. De rijpositie is comfortabel en ruim en de materialen van de oppervlaktes die je aanraakt, zijn van goede kwaliteit. Ga je echter zoeken, dan vind je ook goedkoper plastic op verschillende plekken. Ons viel daarnaast op dat je elleboog precies leunt op de overgang tussen armsteun en het opbergvak dat ervoor zit. Dat zit niet erg lekker, maar is op te lossen door het stuur iets verder naar je toe te halen. Helaas is de armsteun zelf niet verstelbaar. Nog een puntje van kritiek zijn de dorpels: deze zijn dermate breed dat we een aantal keer natte of vieze kuiten hadden na het uitstappen.

    De GLC is een ruime auto waar je prima met 5 personen op pad kan. De bagageruimte is vergelijkbaar met die van de concurrentie, ook al lever je wel iets in als je voor de plug-in hybride kiest.

    Rijden

    De Mercedes-Benz GLC 300 e is een gemakkelijke auto om mee te rijden. Het vergt minimale inspanning van de bestuurder om je route af te leggen in, zoals het in een Mercedes-Benz hoort, alle comfort. Kilometers op de snelweg worden probleemloos, snel en heerlijk stil verslonden. Zowel het onderstel als de versnellingsbak met 9 verzetten dragen daaraan bij. De rijeigenschappen zijn het beste te omschrijven als comfortabel maar zelfverzekerd. Sommige SUV’s kunnen maar een van die twee tegelijk. Dat geldt niet voor de GLC 300 e, die goed reageert op onvoorspelbare oppervlakken, je uitgerust laat aankomen op je bestemming, maar ook erg leuk kan zijn wanneer je een vrij stuk weg voor je hebt.

    Als je hem de sporen geeft of eens wat sportiever een bocht in duikt, merk je dat het erg hard kan voordat de grens tussen grip en slip zich aandient. Knap gedaan! Het is echter nog steeds een zware auto, dus enorm snel is hij niet, maar er is koppel genoeg bij het invoegen of om even snel in te halen.

    Conclusie

    De Mercedes GLC 300 e is een bijzonder goede SUV. Alle upgrades die Mercedes hem meegeeft maken hem tot een begeerlijke auto, voorzien van alles dat je in 2023 van een auto mag verwachten. Het interieur zit erg goed in elkaar en is mooi om te zien, maar je moet wel kunnen leven met het touchscreen. Heb je echter alles ingesteld en ga je op weg naar je bestemming dan doe je dat in alle comfort. De plug-in hybride aandrijflijn maakt daarnaast indruk met zijn grote bereik. De nieuwe GLC is leverbaar vanaf € 73.828 en als hij in je budget past, is deze veelzijdige auto zeker het overwegen waard!

    Mercedes-Benz GLC300 e AMG-Line

    2.0 Liter viercilinder benzine PHEV
    Batterij Li-Ion 31,2 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 2.355
    Energielabel A
    0-100 in sec 6,7
    Top in km/h 218
    Vanafprijs in euro 73.828
    Prijs testauto in euro 89.997

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest elektrische Fiat 500 La Prima Cabrio by Bocelli
    Next Article Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV

    Related Posts

    By Rob Blom

    Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen

    By Tim Willems

    Rijtest Jaguar F-Type R75

    By Yuri Van Koeveringe

    De toekomst van Lancia

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?