Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest met de klassieke moderne Triumph Bonneville Bobber

    Motor 31-05-2017No Comments

    De Bonneville Bobber is nieuwste classic van het Engelse Triumph en wederom een schot in de roos. Moderne techniek in een zeer aantrekkelijk retro jasje, wat wil je nog meer? Tijd dus voor een uitgebreide rijtest.

    Wat is een bobber eigenlijk?
    De eerste bobbers, die toen nog bob-jobs werden genoemd, stammen uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Door al het onnodige van de motorfietsen te strippen werd voor toen een moderne look gecreëerd en werd de motorfiets lichter en dus sneller.

    Door de jaren heen werden bobbers expressies van persoonlijke smaak, ieder exemplaar was volledig custom. Maar allen bezaten een ‘kale’ look en een duidelijk diagonaal naar beneden lopende lijn vanaf het stuur naar het achterwiel.

    We spoelen flink wat decennia vooruit naar eind 2016 toen Triumph de Bonneville Bobber aan de wereld liet zien. Moderne techniek in een klassiek custom kostuum, zo uit de fabriek. En nog voor iemand er nog maar één meter mee gereden had, was hij al een succes.
    Geen halve maatregelen
    Zoals we eerder zagen bij de Thruxton, nemen de mensen bij Triumph namelijk geen halve maatregelen bij het bouwen van hun classics. Voor de Bobber werd een compleet nieuw frame, rijwielgedeelte en vering ontworpen. Het motorblok is de bekende 1.200 cc staande twin, die nu echter nog meer koppel (106 Nm) levert om beter te passen bij het karakter van een bobber.

    Een zwevend solozadel, een ronde koplamp, breed stuur, hard tail ogende achterkant, een race tank, spaakwielen en twee dikke uitlaten later en voilà, een echte bobber. Het knappe van dit ontwerp is ook vooral datgene wat je niet ziet. Zo is de injectie verborgen in wat toch echt op ouderwetse carburateurs lijken en ook alle elektronica is compleet weggewerkt. En dat is een behoorlijke prestatie gezien de ‘kale’ look van een bobber. Complimenten dus!
    Zeer modern
    De Bobber mag er dan wel zeer klassiek uit zien, maar onderhuids is het een zeer moderne motorfiets. Zo voldoet het motorblok aan de strenge Euro4 norm en is hij voorzien van verschillende rijmodi, die gemakkelijk via het stuur te selecteren zijn en waarmee je de gasrespons aanpast. Daarnaast bezit de motor natuurlijk ABS en zelfs Traction Control.

    Ja, je leest het goed, deze ouderwets ogende motorfiets heeft gewoon Traction Control. En mocht je een tijd ontspannen willen cruisen, dan zit er ook nog eens Cruise Control op (een optie van  369,- euro) dat uitermate gemakkelijk en duidelijk te bedienen is. En ook de vering en remmerij stammen gewoon uit deze tijd. Een haast ideale combinatie dus tussen oude looks en moderne techniek.
    Zwevend
    De eerste meters op de Bobber zijn wennen, omdat je door het zwevende zadel niet direct contact lijkt te hebben met de motor. En je knieën tegen de tank aandrukken lukt eigenlijk alleen met je linkerbeen, want je rechtervoet staat een stuk verder naar buiten om ruimte te kunnen maken voor de versnellingsbak. Maar al na een aantal bochten boeit dat allemaal niet meer, want de Bobber stuurt ontzettend gemakkelijk.

    Al snel rijg je de bochten met het grootste gemak aan elkaar, waarbij de lage zit er wel voor zorgt dat je al vrij rap met de stepjes de grond raakt. Het motorblok is een pareltje. Lekker veel koppel onderin en een goede punch bovenin. De snelheid van de Bobber is ook zeker van deze tijd. En gelukkig de manier waarop hij remt ook.
    Persoonlijk
    Met de Bonneville Bobber geeft Triumph een zeer mooie en goede toevoeging aan hun alsmaar uitbreidende range van classics. Het biedt de looks van een oude custom met de techniek van deze tijd en dat slaat aan. Want bijna alle Bobbers zijn in heel Europa al uitverkocht.

    Natuurlijk zijn er volop mensen die een motorfiets pas custom vinden als je er zelf iets aan hebt veranderd. En voor hen biedt Triumph een enorme range aan aftermarket onderdelen. Hogere sturen, andere uitlaten, andere spiegels, spatborden en andere dempers, je kunt de Bobber in grote mate persoonlijk maken.

    Conclusie
    Na deze rijtest is de Triumph Bonneville Bobber wat mij betreft wederom een klassiek schot in de roos. De techniek is goed, de looks zijn stunning, het geluid is vet en het rijden is heel fijn. De Bobber is er al vanaf 14.900,- euro, wat ook nog eens goed te betalen is. Maar tel daar natuurlijk wel de kosten van alle extra onderdelen bij op die je toch wel gaat kopen om em ‘de jouwe’ te maken.

    Technische gegevens
    Merk: Triumph
    Model: Bonneville Bobber
    Motortype: Vloeistofgekoelde Staande Twin
    Cilinderinhoud: 1.200 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 77 pk
    Koppel: 106 Nm
    Gewicht: 228 kg (droog)
    Prijs vanaf: 14.900,- euro 
    Prijs gereden model: 15.025,- euro inclusief kosten rijklaar maken

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe 5 snelste motorfietsen op video
    Next Article Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?