Afgelopen jaar gaf Mitsubishi de ASX een nieuw jasje, zeven jaar na de introductie. De ASX bracht de Japanners tot nu toe wisselend succes op de Nederlandse markt, met als hoogtepunt 2011 met 2.500 verkochte exemplaren. Wij gingen op pad om te kijken of het vernieuwde model weer mee kan in het drukke compacte SUV-segment.
De ASX kreeg net als zijn grotere broers, de Outlander en Eclipse Cross, het kenmerkende Dynamic Shield design. Onderdeel hiervan zijn chromen sierlijsten op de voorbumper, die de auto goed staan. Knap hoe een kleine wijziging toch zo’n grote impact kan hebben op de uitstraling van een auto. Well done!
Ook aan de achterzijde zien we een bijgewerkte bumper, die ook daar de ASX een modernere look geeft. De Lightning Blue kleur van onze testauto kon op lovende reacties rekenen. Wij vinden het wel lekker, zo’n gedurfde kleur. In combinatie met de 18 inch lichtmetalen wielen van onze testauto straalt hij, vooral schuin van voren, kracht en robuustheid uit.
Robuuste vierpitter
Robuust is ook de motor. Mitsubishi gaat niet mee in de trend van kleinere geblazen motoren en monteert in de ASX enkel een atmosferische 1.600 cc vierpitter. Een diesel is niet leverbaar, evenals een automatische transmissie. Als je een ASX wilt rijden dan zal je zelf in de pot moeten roeren.
Het blok is voldoende krachtig, maar moet wel op toeren gehouden worden om de gang erin te houden. Het maximum koppel komt vrij bij 4.000 toeren per minuut en om alle 117 paarden aan te spreken moet je de motor naar 6.000 omwentelingen laten klimmen. Daarbij laat hij een sportieve brom horen, die blij vlot optrekken behoorlijk aanwezig is. De bak schakelt goed maar mist naar onze smaak een zesde versnelling. Bij 120 kilometer per uur draait de 1.6 Cleartec motor meer dan 3.000 omwentelingen per minuut en dat hoor je.
Het stuurgedrag van de ASX is lekker direct en niet overmatig bekrachtigd. Hierdoor hoef je op de snelweg niet te veel te corrigeren wat bijdraagt aan het rijcomfort op langere stukken. De auto staat vrij hoog op zijn wielen en dat merk je wel in de bocht. De koets helt wat over, maar de auto heeft niet snel last van onderstuur. Een neutrale metgezel dus, de ASX.
Smartphone link
In het interieur heeft Mitsubishi ook getracht de auto te moderniseren. Het beste voorbeeld daarvan is het nieuwe Smartphone Link Display Audio. We moesten even zoeken naar de navigatie, maar het blijkt dat de ASX Connect Pro enkel het display biedt voor Apple Carplay of Android Auto. Je hebt dus altijd je telefoon nodig om te kunnen navigeren. Het systeem werkt goed, maar de connectie lukte bij ons niet via bluetooth, een kabel aansluiten was nodig. De ruimte binnenin is vergelijkbaar met die van de concurrentie. De stoelen van de ASX zijn vrij hard en de zittingen zijn kort.
Het segment waarin de ASX opereert is niet wars van concurrentie, integendeel. De laatste jaren zijn er een hoop nieuwe kapers op de kust, zoals de Renault Captur en de Peugeot 2008. Helaas merk je aan verschillende zaken, zoals het interieur en de geluidsisolatie, dat de ASX een opgefriste auto is, die al flink wat jaren mee gaat. Dat maakt de strijd met de nieuwe concurrenten lastig. De ASX zal het voornamelijk moeten hebben van zijn geslaagde opgefriste looks en het betrouwbare imago van Mitsubishi.
Mitsubishi ASX Connect Pro 1.6
Motor: 1.590 cc, 4 cilinder
Vermogen: 117 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 154 Nm bij 4.000 toeren
Transmissie: Handgeschakeld, 5-bak
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1235 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 132 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 21.490 euro
Prijs testauto (rijklaar): 27.080 euro