Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest BMW X4
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest nieuwe BMW X4 30i, misschien wel té goed?

    Auto 09-11-2018Geen reacties

    De BMW X4 is vernieuwd en na een week rondgereden te hebben in de Eifel kunnen we alvast verklappen: dit is een erg goede auto, misschien wel té goed.

    Coupé SUV

    De coupé SUV is een bijzondere klasse auto, waarover de meningen sterk verdeeld zijn. Maar dat ze onder grote groepen erg populair zijn, blijkt uit het feit dat ze goed verkocht worden. BMW kwam in 2014 met de X4, de coupé van de X3, en heeft deze nu compleet vernieuwd.

    Wij reden er één met het M Sport pakket, waarmee de nieuwe X4 wel een hele dikke auto is. Een zeer indrukwekkend front met enorme luchtinlaten, brede sideskirts, een achterbumper met diffuser en een zeer subtiel maar erg mooi vormgegeven spoiler. Gooi dat bovenop de nieuwe strakkere lijnen en moderne lichtunits en er staat een hele dikke sportieve auto, of je nu van coupé SUV’s houdt of niet.
    Rijtest BMW X4Genoeg ruimte?

    Wat je niet direct ziet aan de nieuwe X4 is dat hij op belangrijke plekken groter is geworden. Want hoewel hij wel iets lager is, zijn de lengte, breedte en wielbasis vergroot. En dit komt allemaal ten goede aan de ruimte in het interieur. 

    Want ondanks de aflopende coupélijn zit je tot zeker 1,90 meter ook prima achterin met meer dan genoeg ruimte voor je knieën. En ook de kofferbakruimte stelt niet teleur, hoewel hij natuurlijk wel minder volume heeft dan die van de X3.
    Rijtest BMW X4Wat een motor

    Wij gingen op pad met de X430i die, in tegenstelling tot zijn naam, voorzien is van een 2-liter TwinPower Turbo benzinemotor met 252 pk en 350 Nm gekoppeld aan een 8-traps automaat. En hoewel we het romige karakter van de ouderwetse zes-in-lijn wel missen, is dit een erg goede motor. Al vanaf 1.450 toeren is het maximale koppel beschikbaar en je kunt hem lekker doortrekken tot het maximale vermogen bij 5.200 toeren.

    Zowel op de snelweg als de steile wegen in de Eifel heeft de twee liter geen enkele moeite met de bijna 1.800 kilogram zware X4. Het enige is: je merkt dat het onderstel, eigenlijk de hele auto, veel meer pk’s aankan. Gelukkig biedt BMW ook nog de X4 M40i met 360 pk.
    Rijtest BMW X4Interieur

    Uiteraard is ook de X4 voorzien van het nieuwe BMW dashboard, dat toch wel een van de allerbeste dashboards is die momenteel op de markt zijn. Alles werkt feilloos, duidelijk en logisch en is gemaakt van louter goede materialen die strak in elkaar steken.

    En de stoelen, speciale M-stoelen in onze X4, zijn bijzonder goed. Volledig aan te passen aan iedere persoon- je bent hier wel even mee bezig- houden ze je strak op je plek, ook in snel bochtenwerk. En het M Sport stuurwiel zouden ze eigenlijk in ieder auto moeten verplichten.  
    Het rijden

    Om te kijken wat een BMW X4 met M Sport pakket nu echt kan, zijn we een aantal dagen stevig gaan gassen in de Eifel. Aan uitdagende bochten is hier namelijk geen gebrek. Al op de heenweg over de Duitse Autobahn merk je hoe strak de X4 op de weg ligt, ook tijdens (zeer) hoge snelheden. En aangekomen in de Eifel is duidelijk dat BMW weet hoe ze een auto moeten maken.

    Zonder ook maar een vleugje drama stuur je de X4 de (haarspeld-)bochten door. Om onderstuur te voorkomen is het in herfstige omstandigheden belangrijk niet te hard een bocht in te gaan. Halverwege de bocht kun je vervolgens vol op het gas, waarbij het X-drive vierwielsysteem je zonder probleem katapulteert naar de volgende bocht. En ook de remmen zijn uitstekend op hun taak berekend.

    Het enige puntje van kritiek is dat het allemaal wel heel netjes en strak gaat. Het is dat de duidelijke tellers en HUD laten zien hoe hard je gaat, want de beleving in de auto loopt niet helemaal synchroon met wat er buiten gebeurd. Misschien is de auto op dat vlak wel té goed.
    Rijtest BMW X4

    Conclusie

    De nieuwe BMW X4 is zoals we in het begin zeiden een erg goede auto. Het nieuwe uiterlijk, zeker in het M Sport jasje, staat hem erg goed. Met meer binnenruimte en een fantastisch interieur is hij op alle vlakken beter dan zijn voorganger. De wegligging is fenomenaal en de 2-liter turbo is een fijn blok, maar soms is het allemaal wel heel erg goed, wat de beleving niet altijd ten goede komt.

    De BMX X4 is er vanaf een stevige 62.995,- euro voor de xDrive20i, maar als je de xDrive30i verlangt en flink tekeergaat met de optielijst, zoals bij onze testauto, dan zit je ineens op 109.209,48 euro, wat flink aan de prijs is. Maar wij twijfelen, gezien de kwaliteit van de auto, er niet aan dat weer een hoop mensen de weg naar deze sportieve coupé SUV weet te vinden.
    Rijtest BMW X4

    BMW X4 xDrive30i

    Motor: 1.998 cc viercilinder TwinPower Turbo benzine
    Vermogen: 252 pk bij 5.200 tpm
    Koppel: 350 Nm bij 1.450 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 240 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.795 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,2 l/100 km
    CO2-uitstoot: 164 g/km
    Energielabel: D
    Prijs vanaf: 62.995,- euro
    Prijs testauto: 109.209,48 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotormanagement Peugeot 508 gestrest, temperatuurmeter in het rood en vier foutcodes
    Next Article Honda Civic 4DR Hybrid rijdt, maar accu- en motor-storingslampje op dashboard blijven branden

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?