Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Citroen C4 Cactus
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest nieuwe C4 Citroën Cactus, volwassen geworden

    Auto 07-08-2018No Comments

    De eerste Citroën Cactus was een bijzondere auto, die je óf heel gaaf vond óf helemaal niks, er leek geen middenweg. En hoewel het model in ons land een grote schare fans trok, bleek dat wereldwijd minder het geval en dus is de nieuwe Cactus minder extreem. Maar is hij nog wel uniek en echt Citroën?
    Rijtest Citroen C4 Cactus
    Mooier maar serieuzer

    Hoewel de dimensies nagenoeg identiek zijn, is de nieuwe Cactus qua uiterlijk een hele andere auto. Was de vorige versie speels en apart, de nieuwe is vooral elegant, iets serieuzer en meer ingetogen. De befaamde airbumps zijn verdwenen en teruggebracht als stijlelementen onder aan de deur.

    Ook de voorzijde is stevig onderhanden genomen, waarbij de grote stukken zwart plastic zijn verdwenen. In plaats daarvan zien we losse koplampen en dagrijverlichting, die mooi doorloopt in een dubbele lijn die één geheel vormt met de double chevron. Minder speels maar wel erg fraai.

    Ook aan de achterzijde zijn de grote stukken zwart plastic verdwenen en in plaats daarvan zijn elegante moderne lichten geplaatst. Al met al is de nieuwe Cactus een erg mooie maar minder uitgesproken auto geworden.
    Rijtest Citroen C4 CactusCactus volgt C4 op

    Voor dit alles is naast teleurstellende verkoopaantallen wereldwijd van de vorige versie, nog een andere reden: dit nieuwe model is niet alleen de opvolger van de oude Cactus maar tevens van de C4, die van het toneel verdwenen is. Hierom heeft Citroën de C4 Cactus gepromoveerd tot het C-segment, waar het de concurrentie aan moet gaan met modellen als de Ford Focus, Opel Astra en Volkswagen Golf.

    Om dit gevecht aan te kunnen, moest het nieuwe model wel meer ingetogen zijn om een zo breed mogelijk publiek te kunnen aanspreken. Maar gelukkig heeft men zich wel gehouden aan de formule van het oorspronkelijke model: zo licht mogelijk. Want hoewel de auto de afmetingen van een C-segment heeft, wordt hij nog altijd gebouwd op het kleine en lichte onderstel van de C3.
    Rijtest Citroen C4 CactusNog altijd licht

    En ook in de auto is zoals voorheen gestreefd naar gewichtsreductie. Nog altijd zien we twee volledig digitale schermen -deze wegen minder dan meer traditionele tellers- en zijn achterin alleen nog steeds klapraampjes. Dat scheelt toch weer het gewicht van twee raammechanieken.

    Door al deze aanpassingen weegt de nieuwe Cactus een prettige 1.045 kilogram, wat natuurlijk weer zijn weerslag heeft op zaken als wegenbelasting en verbruik. Onze testauto was voorzien van de sterkste versie van de 1.2-liter driecilinder turbo met 130 pk en wij haalden met gemak een gemiddeld verbruik van 1 op 16 met toch af en toe stevig doorrijden.
    Rijtest Citroen C4 CactusComfort, comfort en nog eens

    Bij de ontwikkeling van deze nieuwe C4 Cactus was comfort een belangrijk woord. De opzet was om de auto de meest comfortabele rijervaring in zijn klasse te geven. Hiervoor werd allereerst een nieuwe vering ontwikkeld met een systeem dat de Fransen de Progressive Hydraulic Cushions (PHC) noemt. Hierbij zijn in iedere veerpoot twee hydraulische ‘kussens’ geplaatst, die zowel bij inveren als uitveren de beweging dempen.

    Het resultaat hiervan is meteen te merken. De auto is daadwerkelijk zeer comfortabel in praktisch alle omstandigheden. Over hobbels en kuilen zoef je heen alsof je tien centimeter boven de grond zweeft, waarbij je direct moet denken aan Citroëns van weleer. Deze nieuwe vering zullen we in de toekomst overigens in veel modellen van Citroën tegenkomen.

    De volgende stap in de Franse tweetrapsraket van comfort zijn de optionele Advanced Comfort Seats, die ontwikkeld zijn in samenwerking met de beddenindustrie. Brede stoelen die kunnen wedijveren met de meest relaxte fauteuils thuis en er ook nog eens mooi uitzien. Ze bieden wellicht wat weinig zijsteun in bochten, maar gecombineerd met de special vering zorgen ze voor een ongeëvenaard niveau van comfort in deze prijsklasse.
    Rijtest Citroen C4 CactusGefinetuned

    Daarnaast merk je dat alle aspecten van de auto net even iets beter zijn dan de vorige. De navigatie werkt veel sneller, zeker het invoeren van een adres. De digitale tellers hebben een net even wat betere en vooral logischer indeling én er zijn nu twee bekerhouders voorin.

    Voor de liefhebbers van een automaat is er ook goed nieuws, want de oude hakkelige gerobotiseerde handbak is nu vervangen door een echte automatische transmissie. Wij hebben deze niet kunnen testen want ons exemplaar was voorzien van een verder prima schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak.
    Rijtest Citroen C4 Cactus

    Conclusie

    De nieuwe C4 Cactus is op alle vlakken een betere auto dan zijn voorganger. Hij is mooier, strakker, biedt meer comfort en rijdt lekkerder. De motoren zijn sterker, de versnellingsbakken beter en het interieur logischer. En ondanks dat hij veel van zijn eigenaardige uiterlijke kenmerken heeft moeten inleveren, blijft het een apart model dat niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. En dit alles zorgt ervoor dat deze nieuwe Cactus nog meer Citroën is dan zijn voorganger. Ga maar na: een mooi, bijzonder en op en top Frans uiterlijk, gecombineerd met een extreem comfortabele vering. Hoe Citroën wil je het hebben?

    Citroën C4 Cactus

    Motor: 1.199 cc driecilinder
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: 6v. handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 207 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,1 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.045 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 16
    CO2-uitstoot: 110 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 21.990- euro
    Prijs testauto: 25.890,- euro
    Rijtest Citroen C4 Cactus

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article25 Leuke snelle weetjes over auto’s
    Next Article Motortest Suzuki SV650XA, een echte Caféracer?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?