Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen
    • Rijtest Jaguar F-Type R75
    • De toekomst van Lancia
    • Autotest Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
    • Rijtest Mercedes-Benz EQE
    • Rijtest Lexus RX500h, de ultieme luxury SUV?
    • Rijtest NIO EL7 – Indrukwekkende uitdager voor premium merken
    • Rijtest Kia EV6 GT
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV

    Auto Elektrisch 19-04-2023No Comments

    Door zijn combinatie van een bovengemiddeld goede wegligging, prima motoren en ten opzichte van zijn concurrenten goed geprijsd, is de Ford Focus altijd een van de bestverkochte modellen in zijn segment geweest. De nieuwe, opgefriste versie moet deze fakkel overnemen en de toekomst inbrengen met zijn ‘half-hybride’-technologie, die de auto veel zuiniger moet maken. Maar blijft het daarbij nog wel een echte Focus? Wij zochten het uit!
    Uiterlijk

    De update van de Focus is vooral te herkennen aan de nieuwe voorzijde. Zo zijn de grille, de bumper en de motorkap subtiel maar duidelijk aangepast en heeft de auto fraaie nieuwe LED lampen, waarmee deze populaire middenklasser weer een fris en modern gezicht heeft.

    Zeker als de auto, zoals ons testexemplaar, voorzien is van het ST-line pakket en een set fraaie velgen, staat er een sportief, fijn ogende auto, die veel mensen zal aanspreken. Hij voelt daarbij net even wat specialer dan zijn grote concurrent uit Duitsland, de Volkswagen Golf.
    Interieur

    Binnenin vinden we een nieuw interieur van voornamelijk goede materialen een hoog niveau van afwerking. De sportstoelen zijn in vele standen te verzetten, zitten fijn en houden je tevens goed op je plek tijdens het wat sportievere werk.

    Het nieuwe infotainmentsysteem, SYNC 4, is eveneens een welkome aanvulling. Het werkt een stuk sneller dan zijn voorganger en met draadloze Apple Carplay en Android Auto ook weer helemaal van deze tijd. Achter het stuur is nu een nieuw 12,3-inch volledig digitaal instrumentenpaneel te vinden, die zelf in te delen is en zich tevens aanpast aan de verschillende rijmodi, waarover zo meer.
    Motoren

    De nieuwe Focus is verkrijgbaar in een Ecoboost Benzine (100 pk), een Ecoboost MHEV (in 125 of 155 pk) en zelfs een Ecoblue Diesel (120 pk). Wij gingen op pad met de handgeschakelde 155 pk sterke MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) of zoals Ford het noemt, de half-hybride.

    Hierbij werkt de 1,0-liter driecilinder Ecoboost benzinemotor samen met een 48V elektromotor die een extra 16 pk kan leveren. Deze is als een generator aan de motor gekoppeld en wordt opgeladen tijdens het afremmen en uitrollen. Het doel is in eerste instantie om zoveel mogelijk kilometers uit een liter benzine te pompen. En dat werkt!

    Zuinig en gretig

    Rijd je in de Eco- of normale modus en houd je je aan de schakelindicator- waarbij je bij 60 km/u al in zijn zes zit- dan kun je in de buurt komen van de 1 op 20. Je voelt daarbij dat de elektromotor zijn brandstof gevoerde collega vooral helpt bij de zeer lage toeren. Het resultaat is een zeer elastische aandrijflijn, die dus flink zuinig kán zijn.

    De wat sportievere rijders zullen de auto echter in de sport-stand zetten, waarbij de elektromotor bijdraagt aan een fellere en snellere acceleratie. En dit is waar de auto ons het meest verbaasde. Want het is genot om te ervaren hoe bij de pinken dit kleine motorblok is. Gretig voert hij de toeren op, waarbij de driecilinder een lekkere roffel laat horen. Goed, van 0-100 km/u in 9 seconden is niet wereldschokkend, maar geloof ons als we zeggen dat het sneller aanvoelt. En een top van 211 km/u (uit een motor met de inhoud van en pak melk) is weer echter niets om je over te schamen.
    Rijden

    Gelukkig stelde de Ford Focus ons ook niet teleur op het gebied waar hij altijd in excelleert: de rijeigenschappen. Nog altijd is het, mede dankzij zijn relatief lage gewicht, een scherp insturende auto, die een bovengemiddeld strakke wegligging combineert met ruim voldoende comfort. Het gevoel bij het insturen is iets waar je als autoliefhebber keer op keer van zult genieten, geholpen door het heerlijke ST-sportstuur.

    Tot onze blijde verrassing was onze testauto voorzien van een erg goede handgeschakelde versnellingsbak. Wat is het toch fijn om zelf de versnellingen in te leggen metje hand op een echte pook. Autorijden zoals het bedoeld is. Overigens is de nieuwe Focus ook verkrijgbaar met een volledig nieuwe automaat met dubbele koppeling.
    Aandacht voor de details

    En wat overal, door de hele auto, te merken is, is de grote mate van aandacht voor details en gebruiksgemak. Het zit in het infotainmentsysteem, in de makkelijke manier waarop je de hoofdsteunen bedient en in de plastic kapjes, die zich bij het openen van de deuren automatisch om de rand ervan heen vouwen om ze te beschermen.

    Maar je voelt het ook in de aandrijflijn, in de versnellingsbak, koppeling en remmen. Alles is zeer wel doordacht en op zo’n manier vormgegeven en ingesteld, dat het de bestuurder zoveel mogelijk helpt en plezier verschaft. En dat maakt de nieuwe Ford Focus tot een bijzonder vriendelijke en charmante auto.
    Conclusie

    De nieuwe Ford Focus MHEV doet in feite alles goed. Zuinig als hij zuinig moet zijn, maar met een druk op de knop heerlijk sportief. Rijeigenschappen die door een ringetje te halen zijn met een fantastische handgeschakelde bak. Het interieur, hoewel minder flashy dan sommige concurrenten, steekt goed in elkaar én is zeer gebruiksvriendelijk. Het nieuwe uiterlijk bevalt ons ook erg, hoewel dat natuurlijk een persoonlijke observatie is. De Focus is er vanaf 34.740,- euro, waarbij onze luxe ST-line met al zijn opties op 43.076,- euro kwam.
    Ford Focus MHEV

    Aandrijving 1,0-liter benzine driecilinder turbo (155 pk, 190 Nm) + elektromotor (16 pk), voorwielaandrijving
    Gewicht in kg (leeg) 1.222
    Energielabel B
    Gemeten verbruik 1 op 19 (eco) – 1 op 13 (sport)
    0-100 in sec 9
    Top in km/h 211
    Vanafprijs in euro 34.740,-
    Prijs testauto in euro 43.076,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Mercedes-Benz GLC300 e
    Next Article Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    Related Posts

    By Rob Blom

    Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen

    By Tim Willems

    Rijtest Jaguar F-Type R75

    By Yuri Van Koeveringe

    De toekomst van Lancia

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?