Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest met de nieuwe Ford Transit Custom Sport

    Auto 13-06-2018No Comments

    Vanaf begin 2018 is de nieuwe Ford Transit Custom verkrijgbaar in ons land. Eind vorig jaar mochten wij als een van de eersten proeven van deze moderne 1-tons bestelwagen. Maar het werd nu ook wel eens tijd voor een echte uitgebreide praktijktest op Nederlandse bodem.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Opvallend

    Je moet het maar durven als importeur, een bestelwagen in fel oranje met zwarte racestrepen als testauto neerzetten. Maar bij Ford zijn ze niet bang en eerlijk gezegd: het staat stiekem ook wel erg gaaf. Sowieso is het vernieuwde ontwerp een groot succes wat ons betreft.

    Het omhooghalen van de grille, met het logo er nu in, in plaats van erboven (zie de oude Transit Custom als vergelijk) staat erg goed. Samen met de nieuwe LED-verlichting en Bi-Xenon koplampen heeft de nieuwe Transit Custom weer een fris en modern gezicht.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Ook van binnen

    En ook binnen in de Transit is duidelijk dat de lijn van de personenauto’s is doorgetrokken in de bestelwagens. In onze testauto was hetzelfde 8 inch (optionele) infotainmentscherm te zien als in de nieuwe Fiesta. Hiermee bedien je via het SYNC 3 systeem de navigatie, airco maar ook je eigen smartphone. Een systeem dat gemakkelijk werkt en weinig nadelen heeft, behalve dat het scherm wat meer naar de bestuurder toe had mogen staan.

    In onze Custom Sport zaten twee verwarmde lederen stoelen waarvan de bestuurdersstoel elektrisch in te stellen was. Het duurt even voordat je hem in de juiste positie hebt, maar daarna geeft hij prima ondersteuning en is ook tijdens lange ritten uitermate comfortabel. In de praktijk zullen de meeste kopers echter kiezen voor de tweepersoonsbank. Je hebt dan niet alleen meer zitruimte, maar je hebt dan ook de mogelijkheid langere voorwerpen in de laadbak onder de bank te kunnen schuiven. Met de twee stoelen heb je die mogelijkheid niet.

    Je zult in de nieuwe Ford Transit Custom ook zeker geen tekort hebben aan praktische opbergmogelijkheden in de cabine. Die zijn werkelijk overal te vinden. Tevens heb je ook de mogelijkheid tot een volledig 220 Volt stopcontact, waarmee je bijvoorbeeld een laptop continu kunt opladen.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Modern

    Bij deze nieuwe Ford Transit Custom is sterk ingezet op elektronische hulprijmiddelen die het comfort, maar vooral de veiligheid sterk vergroten. Het Blind Spot Information System houdt in de gaten of je binnen de lijnen blijft en checkt bij het achteruitrijden of er geen auto achterlangs kruist. De Adaptive Cruise Control kennen we natuurlijk uit de personenauto’s, maar is in een bestelwagen misschien nog wel prettiger, daar de bestuurders vaak langer op de weg zitten.

    Ook nieuw is het Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, die moet voorkomen dat je een aanrijding krijgt en die zelfs voetgangers die voorlangs lopen herkent en waar nodig ingrijpt. Niet onhandig in een bestelauto.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 8

    Sport?

    Wij reden met de Transit Custom Sport, herkenbaar aan zijn uitdagende uiterlijk met onder andere uitgeklopte wielkasten. En hoewel het natuurlijk gedurfd is een bestelwagen sportief te noemen, heeft de nieuwe Custom zeker wat van dat typische Ford DNA meegekregen. De wegligging is voor een bestelauto strak zonder oncomfortabel te zijn. En zowel geladen als leeg, kun je bochten met zekerheid nemen. Opvallend is het zware sturen, dat een sportief tintje meegeeft, maar misschien niet echt nodig is. Zit je de hele dag in de auto, dan mag dat wel iets lichter zijn.

    De Sport is voorzien van de sterkste 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor met 170 pk en 405 Nm, die we al kenden uit de vorige uitvoering. Nog altijd is dit blok ijzersterk en heeft geen enkele moeite de bestelauto geladen en met aanhanger vlot van zijn plek te krijgen. In onze testauto was de motor gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Een optie die wij altijd zouden aanvinken. Het biedt veel meer comfort in file-land Nederland.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1De ruimte

    Een van de belangrijkste zaken in een bestelauto is natuurlijk de ruimte. De Custom Sport is verkrijgbaar met een enkele of dubbele cabine en met een korte of lange wielbasis. De reguliere Custom is er ook nog in verschillende hoogtes, die de ruimte aanzienlijk doet toenemen.

    Onze testauto was een Custom Sport in de L1H1 waarmee je 6.0 m3 ruimte hebt. Met een maximaal laadgewicht van 864 kilogram en een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram, kun je als ondernemer, of je nu koerier bent of in de bouw, alle kanten op.
    Rijtest Ford Transit Custom Sport 1

    Conclusie

    De nieuwe Ford Transit Custom Sport is op een aantal punten (zeer) succesvol geüpdatet. Een nieuw fris uiterlijk, modern interieur en voorzien van een aantal nieuwe elektronische hulpmiddelen is hij weer helemaal van deze tijd. Nog altijd rijdt hij heerlijk en biedt voldoende ruimte en daarmee praktische inzetbaarheid in. Het zal ook de laatste in een lange reeks puur op brandstof gestookte Transit zijn, want de volgende uitvoeringen zullen strikt hybride en later zelfs volledig elektrisch zijn. Voor onze rijk aangeklede testwagen betaal je ex BTW en ex BPW 39.290,- euro.

     

    Ford Transit Custom Sport

    Motor: 1.996 cc viercilinder diesel met turbo
    Vermogen: 170 pk bij 3.500 toeren
    Koppel: 405 Nm bij 1.600 toeren
    Transmissie: 6 v. automaat
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 170 km/u
    Gewicht: 1.936 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
    CO2-uitstoot: 165 g/km
    Energielabel: D
    Laadvermogen: 864 tot 1.384 kg kg
    Trekvermogen: 2.500 kg
    Prijs testauto (rijklaar): 39.290,-euro ex BPM ex BTW

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Land Rover Range Rover Sport, geen guilty pleasures
    Next Article Rijtest BMW X2, hip, modern en vooral erg goed

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?