Vanaf begin 2018 is de nieuwe Ford Transit Custom verkrijgbaar in ons land. Eind vorig jaar mochten wij als een van de eersten proeven van deze moderne 1-tons bestelwagen. Maar het werd nu ook wel eens tijd voor een echte uitgebreide praktijktest op Nederlandse bodem.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Opvallend

Je moet het maar durven als importeur, een bestelwagen in fel oranje met zwarte racestrepen als testauto neerzetten. Maar bij Ford zijn ze niet bang en eerlijk gezegd: het staat stiekem ook wel erg gaaf. Sowieso is het vernieuwde ontwerp een groot succes wat ons betreft.

Het omhooghalen van de grille, met het logo er nu in, in plaats van erboven (zie de oude Transit Custom als vergelijk) staat erg goed. Samen met de nieuwe LED-verlichting en Bi-Xenon koplampen heeft de nieuwe Transit Custom weer een fris en modern gezicht.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Ook van binnen

En ook binnen in de Transit is duidelijk dat de lijn van de personenauto’s is doorgetrokken in de bestelwagens. In onze testauto was hetzelfde 8 inch (optionele) infotainmentscherm te zien als in de nieuwe Fiesta. Hiermee bedien je via het SYNC 3 systeem de navigatie, airco maar ook je eigen smartphone. Een systeem dat gemakkelijk werkt en weinig nadelen heeft, behalve dat het scherm wat meer naar de bestuurder toe had mogen staan.

In onze Custom Sport zaten twee verwarmde lederen stoelen waarvan de bestuurdersstoel elektrisch in te stellen was. Het duurt even voordat je hem in de juiste positie hebt, maar daarna geeft hij prima ondersteuning en is ook tijdens lange ritten uitermate comfortabel. In de praktijk zullen de meeste kopers echter kiezen voor de tweepersoonsbank. Je hebt dan niet alleen meer zitruimte, maar je hebt dan ook de mogelijkheid langere voorwerpen in de laadbak onder de bank te kunnen schuiven. Met de twee stoelen heb je die mogelijkheid niet.



Je zult in de nieuwe Ford Transit Custom ook zeker geen tekort hebben aan praktische opbergmogelijkheden in de cabine. Die zijn werkelijk overal te vinden. Tevens heb je ook de mogelijkheid tot een volledig 220 Volt stopcontact, waarmee je bijvoorbeeld een laptop continu kunt opladen.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 1Modern

Bij deze nieuwe Ford Transit Custom is sterk ingezet op elektronische hulprijmiddelen die het comfort, maar vooral de veiligheid sterk vergroten. Het Blind Spot Information System houdt in de gaten of je binnen de lijnen blijft en checkt bij het achteruitrijden of er geen auto achterlangs kruist. De Adaptive Cruise Control kennen we natuurlijk uit de personenauto’s, maar is in een bestelwagen misschien nog wel prettiger, daar de bestuurders vaak langer op de weg zitten.

Ook nieuw is het Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, die moet voorkomen dat je een aanrijding krijgt en die zelfs voetgangers die voorlangs lopen herkent en waar nodig ingrijpt. Niet onhandig in een bestelauto.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 8

Sport?

Wij reden met de Transit Custom Sport, herkenbaar aan zijn uitdagende uiterlijk met onder andere uitgeklopte wielkasten. En hoewel het natuurlijk gedurfd is een bestelwagen sportief te noemen, heeft de nieuwe Custom zeker wat van dat typische Ford DNA meegekregen. De wegligging is voor een bestelauto strak zonder oncomfortabel te zijn. En zowel geladen als leeg, kun je bochten met zekerheid nemen. Opvallend is het zware sturen, dat een sportief tintje meegeeft, maar misschien niet echt nodig is. Zit je de hele dag in de auto, dan mag dat wel iets lichter zijn.

De Sport is voorzien van de sterkste 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor met 170 pk en 405 Nm, die we al kenden uit de vorige uitvoering. Nog altijd is dit blok ijzersterk en heeft geen enkele moeite de bestelauto geladen en met aanhanger vlot van zijn plek te krijgen. In onze testauto was de motor gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Een optie die wij altijd zouden aanvinken. Het biedt veel meer comfort in file-land Nederland.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 1De ruimte

Een van de belangrijkste zaken in een bestelauto is natuurlijk de ruimte. De Custom Sport is verkrijgbaar met een enkele of dubbele cabine en met een korte of lange wielbasis. De reguliere Custom is er ook nog in verschillende hoogtes, die de ruimte aanzienlijk doet toenemen.

Onze testauto was een Custom Sport in de L1H1 waarmee je 6.0 m3 ruimte hebt. Met een maximaal laadgewicht van 864 kilogram en een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram, kun je als ondernemer, of je nu koerier bent of in de bouw, alle kanten op.
Rijtest Ford Transit Custom Sport 1

Conclusie

De nieuwe Ford Transit Custom Sport is op een aantal punten (zeer) succesvol geüpdatet. Een nieuw fris uiterlijk, modern interieur en voorzien van een aantal nieuwe elektronische hulpmiddelen is hij weer helemaal van deze tijd. Nog altijd rijdt hij heerlijk en biedt voldoende ruimte en daarmee praktische inzetbaarheid in. Het zal ook de laatste in een lange reeks puur op brandstof gestookte Transit zijn, want de volgende uitvoeringen zullen strikt hybride en later zelfs volledig elektrisch zijn. Voor onze rijk aangeklede testwagen betaal je ex BTW en ex BPW 39.290,- euro.

 

Ford Transit Custom Sport

Motor: 1.996 cc viercilinder diesel met turbo
Vermogen: 170 pk bij 3.500 toeren
Koppel: 405 Nm bij 1.600 toeren
Transmissie: 6 v. automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 170 km/u
Gewicht: 1.936 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.0 l/100 km
CO2-uitstoot: 165 g/km
Energielabel: D
Laadvermogen: 864 tot 1.384 kg kg
Trekvermogen: 2.500 kg
Prijs testauto (rijklaar): 39.290,-euro ex BPM ex BTW

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: