Je kunt over de Subaru Forester niets anders zeggen dan dat hij doet wat hij moet doen; goed rijden, onder alle omstandigheden.

De eerste generatie zag het levenslicht in 1997 en werd gebouwd op het onderstel van de legendarische King of Rally’s: de Subaru Impreza. De Forester was in die tijd één van de eerste crossover SUV’s, zag eruit als een gewone auto, maar stond hoger op zijn ‘poten’, had een hogere zitpositie en vierwielaandrijving. Subaru adverteerde de  auto destijds met de slogan: Car Easy. Hoe duidelijk kan je zijn?

Onze testauto is de vierde generatie die sinds 2012 verkrijgbaar is. Het zal dan ook niet zo heel lang meer duren dat Subaru met een compleet nieuwe versie komt. En dat wordt wel een beetje tijd ook. De huidige Forester kan, op de geweldige en betrouwbare onderhuidse techniek na, wel een klein opfrissertje en een iets modernere look gebruiken zodat ze misschien de competitie aan kunnen gaan met bijvoorbeeld de Mazda CX-5 of Mitsubishi Eclipse Cross.

Charmes

Allereerst het design. Hier kan je natuurlijk over twisten, want iedereen heeft zijn eigen stijl en voorkeuren. De koets oogt wat conservatief, hoewel dat ook wel weer zijn charmes heeft. Het uiterlijk is dan hier en daar, zoals de grille, LED koplampen en achterlichten, bumpers, een moderner kleurtje en het interieur wel een beetje opgefrist. Wat opviel is dat de elektrische kofferklep wat langzaam openging.

Meer dan geweldig is het echter dat Subaru het al dik 20 jaar voor elkaar krijgt om -daar waar het er écht toe doet, namelijk onder de motorkap en de carrosserie- technisch kwalitatief topwerk neer te zetten. Louter daar ja, want er zijn wat zaken die opvallen en beter moeten. Zo duurt het best lang voordat het voor- en achterin ruim bemeten interieur is opgewarmd, zo ondervonden wij bij temperaturen rond het vriespunt.

Terug naar de techniek en allereerst het onderstel, dat formidabel is. De Forester is zeer stabiel, strijkt hobbels en drempels ondanks zijn mechanische demping en vering glad alsof ze er helemaal niet zijn en er luchtvering gemonteerd is. Dit comfort en gevoel van overdadige luxe wordt versterkt door de prima stoelen die in onze testauto verwarmd en elektrisch verstelbaar zijn.

Hoewel het oog ook wat wil, is veiligheid natuurlijk het allerbelangrijkste. En daar scoort Subaru hoog, heel hoog. Allereerst door de symmetrische vierwielaandrijving. Dit systeem zorgt ervoor dat alle vier de permanent aangedreven wielen -ongeacht de toestand van de ondergrond- altijd de meest optimale tractie hebben. Dit resulteert in een buitengewoon stabiele en handelbare auto die zijn bestuurder maximaal vertrouwen geeft. Dankzij het lage zwaartepunt van de Forester, voelt het niet alsof je in een veredelde blokkendoos van 40 duizend euro, maar in een SUV van een paar ton rijdt.

Overtuigend

Om het allemaal nog mooier en beter te maken, heeft Subaru X-Mode ontwikkeld. Deze rijmodus neemt gedeeltelijk de controle van de motor, continu variabele transmissie, AWD-systeem en remmen over. Waarom vraag je je af? Wel, dat hebben we ondervonden in de sneeuw. We hebben met veel auto’s van rond de 40 duizend euro gereden, maar de Subaru Forester 4WD is eigenlijk de auto die je onder deze omstandigheden móet hebben.

Als je wil, neemt X-Mode je het ‘zware’ werk uit handen en kun je bij wijze van spreken rustig achterover geleund de auto het werk laten doen. Omdat de Forester 4WD met 1.475 kilo niet meer dan een een gemiddelde stationwagen weegt, maakt dit ‘m een stuk veiliger dan gewichts-genoten zonder vierwielaandrijving. Het enige dat je in principe nog hoeft te doen is sturen. Dat in de sneeuw dankzij zijn grip -door continu de aandrijving tussen de voor- en achterwielen zo goed mogelijk te verdelen- bovendien nog veel makkelijker, beter en veiliger is dan bij veruit de meeste auto’s.

Het design van de Subaru Forester kan wel een opfrissertje gebruiken. En laat ze dan ook het geluidssysteem een upgrade geven want geluid is niet meer van deze tijd. Zijn tijd ver vooruit echter, zijn z’n rijeigenschappen, comfort en kwaliteit. Die zie je helaas niet, maar voel je des te beter. Probeer het gewoon eens. je zult je verbazen wat je voor rond de 40 duizend euro koopt. Eén brok ruimte, veiligheid, kwaliteit en degelijkheid.

Subaru Forester 2.0 Premium

Motor: 1.995 cc viercilinder benzine boxermotor
Vermogen: 150 pk bij 6.200 toeren
Koppel: 198 Nm bij 4.200 toeren
Transmissie: Continu Variabele Transmissie
Aandrijving: voorwielen en achterwielen
Topsnelheid: 192 km/h
Acceleratie 0 – 100: 11,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.475 kilo
Gemiddeld verbruik: 6,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 150 g/km
Energielabel: E
Uitstootniveau: Euro 5
Basisprijs (rijklaar): 38.895 euro
Prijs testauto (rijklaar): 44.792 euro, incl. lederen bekleding en schuifdak

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: