Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid

    Auto Elektrisch 11-05-2023No Comments

    De Toyota Yaris Cross doet het ontzettend goed. Waar je ook kijkt, zie je er altijd wel een paar rijden of staan. Na een week met de nieuwste variant gereden te hebben, is het ons duidelijk waarom dit een ideale auto voor de Nederlandse automobilist is.
    Uiterlijk

    Het is niet iets nieuws: een goed verkopend, klein model ‘verSUV-en’. Zo maakte Renault van de Clio ooit de Captur en deed Peugeot hetzelfde trucje met de 208 en de 2008. Toyota heeft wat dat betreft de kat wat uit de boom gekeken, maar kon uiteindelijk toch niet om het gigantische succes van de kleine SUV/Crossover heen.

    En dus namen zij hun populaire Yaris en zette hem wat hoger op zijn poten. Nou ja, er is wel wat meer werk in gaan zitten natuurlijk. Want hoewel de Cross zeker dezelfde designtaal spreekt als de Yaris, is het aan alle kanten een totaal andere, en nieuwe auto. Hij straalt daarbij iets minder dynamiek uit als zijn lagere broertje, maar behoudt dezelfde prettige compacte vorm.
    Techniek

    De Cross staat op hetzelfde onderstel als de Yaris, met wel een 1 centimeter langere wielbasis. Ook is de kleine SUV zo’n 24 centimeter langer en 2 centimeter breder. Daarnaast heeft hij 2,5 centimeter meer bodemvrijheid, maar de werkelijke winst zit ‘m in een dikke 6 centimeter hogere instap; voor veel wat oudere mensen een zeer sterk aankoopargument.

    Onder de motorkap vinden we in onze testauto de bekende hybride aandrijving, die bestaat uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Het gecombineerd vermogen van 116 pk wordt via een Continue Variabele Transmissie op de voorwielen overgebracht. Dit resulteert in 0-100 km/u sprint van iets meer dan 11 seconden een topsnelheid van 170 km/u.
    Het rijden

    Het onderstel van de Yaris Cross is erg goed te noemen. Dynamisch wanneer hij het moet zijn- zo hangt hij in bochten nauwelijks over- met toch voldoende comfort en rust. De auto voelt daardoor aan alle kanten als een veel groter model, iets wat we ook al ervaarden in de Yaris.

    De hybride aandrijflijn presteert voldoende, hoewel de sportieve rijder beter naar iets anders kan kijken. Bij flink doortrappen maakt de motor daarnaast een weinig inspirerend geluid. Maar daar is hij in eerste instantie ook niet voor ontwikkeld. Hij moet namelijk zo zuinig mogelijk zijn en in die opdracht is hij buitengewoon goed geslaagd. Want zonder enige moeite of aanpassing van je rijstijl, haal je een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 20.
    Interieur

    Het interieur is eenvoudig maar volledig en wordt gekenmerkt door een rustige, haast minimalistische stijl. Een groot rechtopstaand touchscreen herbergt het infotainmentsysteem, dat logisch in elkaar steekt en uiteraard is voorzien van draadloze Apple Carplay en Android Auto.

    Achter het stuur vinden we een combinatie van digitale en fysieke tellers, die deels naar eigen inzicht in te delen zijn. Ook hier heerst datzelfde gevoel van duidelijke eenvoud. De meeste materialen zijn van prima kwaliteit en de afwerking is van een typisch hoog Toyota niveau. Desondanks hoef je niet ver te zoeken voor de wat goedkopere, harde plasticsoorten. Dat is voor het instapmodel met een vanaf prijs van 27.995,- euro logisch, maar ga je voor de Adventure (vanaf 40.395,-) dan is dat wel een kleine tegenvaller.
    De stoelen zitten prima, maar waar een eventuele koper rekening mee moet houden, is dat de ruimte achterin beperkter is, dan je op basis van het uiterlijk doet vermoeden. Uiteindelijk heeft de auto nagenoeg dezelfde wielbasis als de Yaris. Wel heeft hij dankzij zijn grotere lengte, aanzienlijk meer bagageruimte.

    Conclusie

    Een leuk, maar niet té uitdagend uiterlijk, een zeer zuinige aandrijflijn, een simpel te bedienen, maar volledig infotainment systeem, een uitstekende wegligging, een hogere instap en voldoende ruimte voor twee volwassenen (en wat kleine kinderen). Tel daarbij de bekende Toyota betrouwbaarheid op en is het niet lastig te bedenken waarom de Yaris Cross zo veel verkocht wordt in ons land. Het is namelijk typisch een auto voor het jonge Nederlandse gezin, of de steeds groter wordende groep van de vijftig plussers. En geef ze eens ongelijk!
    Toyota Yaris Cross Hybrid

    Aandrijving 1,5-liter benzine driecilinder + elektromotor, gecombineerd 116 pk
    Versnellingsbak CVT
    Gewicht in kg (leeg) 1.190
    Energielabel A
    0-100 in sec 11,2
    Top in km/h 170
    Vanafprijs in euro 27.995,-
    Prijs testauto in euro 35.277,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    Next Article Rijtest Mazda 6 20th Anniversary

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?