Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Rijtest met de veloce Alfa Romeo Giulia Veloce

    Auto 17-04-2018Geen reacties

    Veloce is Italiaans voor snel, de Alfa Romeo Giulia Veloce zou dus een snelle auto moeten zijn. Ik kan sinds kort beamen dat hij zijn naam eer aan doet, en meer. Het waren vier fantastische dagen!

    Eerder reden we al met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Mocht je niet kunnen kiezen welke Giulia het beste bij jou past, dan kan dit artikel je misschien helpen. Nu is het de tijd om aan de Giulia Veloce te proeven.

    Over het design mag je zelf oordelen. Mijn oordeel: mooi, fantastisch, schitterend, fraai, begeerlijk. Need I say more? Het interieur van de Veloce is strak en rustgevend. De bruine lederen stoelbekleding en het zwarte dashboard zijn beiden met fraai stiksel afgewerkt en bevestigen ook binnenin dat je met een zeer sportieve auto onderweg bent.

    Overweldigend

    Het interieur is bekleed met de mooie luxe materialen die je van een premium model mag verwachten. In de Alfa zit je sportief laag, in goede stoelen. Van de bestuurdersstoel kunnen de zijsteunen elektrisch strakker of losser ingesteld worden, handig als je veel bochtjes op hoog tempo rijdt. Eén minpuntje wat mij betreft is het stuur dat net iets te iel aanvoelt.

    De prestaties van de Giulia Veloce zijn overweldigend. Vier cilinders, 2.000 cc, 280 pk, 400 Nm koppel en permanente vierwielaandrijving, cijfers waar ik wat mee kan. Laat ik beginnen met de vier cilinders: die zijn ruim voldoende om de Veloce veloce in 5,2 seconden naar 100 kilometer per uur te katapulteren. Dankzij de vierwielaandrijving en de naadloos en snel schakelende achttraps automaat is er veel grip en voelt de acceleratie alsof je in een een elektrische auto rijdt.

    Elektrisch ja, want het geluidsniveau binnenin de Giulia is laag. Wat rijwind betreft natuurlijk helemaal prima, maar in deze auto wil je het vermogen natuurlijk niet alleen voelen en zien, maar ook horen. Maar niets van dat, je hoort de motor en uitlaten nauwelijks, wat wel weer zo prettig is als je lange tijd met de Alfa op stap bent.

    Perfecte balans

    Maximale punten krijgt de Veloce van mij voor zijn onderstel. Deze auto is voor/achter en links/rechts zo goed in balans dat het een groot genot is om bochten te nemen. De Giulia stuurt zo scherp en strak dat het een lieve lust is. Eenmaal voor welke bocht dan ook gepositioneerd, wijkt de Veloce niet meer van zijn koers af. Deze scherpte en balans heb ik lang niet meer gevoeld in een auto. Alfa Romeo heeft het op de rit.

    De DNA-rijmodi van de Giulia veroorzaken duidelijk merkbare verschillende rijeigenschappen. In de A-modus is de Veloce echt niet vooruit te branden en lijkt het zelfs alsof hij inhoudt en niks wil. Heel anders is dat al in de N-modus. Het onderstel is in deze stand heerlijk comfortabel, terwijl de auto toch al sportief aanvoelt.

    De beer komt echter pas echt los in de D-modus. De motor geeft in deze stand alles wat hij heeft, en het onderstel wordt zo hard als een baksteen. Wil je alles uit de motor halen, maar niet het gevoel hebben in een kart te zitten? Druk dan de DNA selectieknop in en de demping wordt softer. Maar nog wel steeds goed genoeg om hard te gaan.

    De Alfa Romeo Giulia Veloce is van alles wat: luxe, sportief en comfortabel. Wat jij maar wil, het zit erin, en komt er ook uit, wanneer je het wil. De sportieve aspiraties van de Veloce zijn fenomenaal en laten je vergeten dat er ook nog andere auto’s zijn die het erg goed doen. Alfa Romeo heeft met de Veloce een benchmark-kader neergezet waar topmerken in mee moeten gaan opdat ze de strijd niet gaan verliezen.

    De Veloce staat in de prijslijst vanaf bijna 55 duizend euro. Daarvoor koop je een prima wegauto, waarmee je ook zonder je te schamen trackdays mee kunt rijden. De Veloce is namelijk helemaal klaar voor het circuit. En het maakt niet uit welk circuit, want de schizofrene Alfa heeft ook een lieve kant, die je ontspannen en uitgerust naar iedere gewenste bestemming brengt. En in de A-modus lukt dat ook nog eens met gemiddeld 6,4 liter per 100 kilometer, en dat is best ok voor deze veloce jongen.

    Alfa Romeo Giulia Veloce

    Motor: 1.995 cc, viercilinder benzine
    Vermogen: 280 pk bij 5.250 toeren
    Koppel: 400 Nm bij 2.250 toeren
    Transmissie: automatisch, acht versnellingen
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 240 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.505 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,4 l/100 km
    CO2-uitstoot: 148 g/km
    Energielabel: D
    Basisprijs (rijklaar): 54.900 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI (deel 1)
    Next Article 5 tips voor autobestuurders over motorrijders

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?