Veloce is Italiaans voor snel, de Alfa Romeo Giulia Veloce zou dus een snelle auto moeten zijn. Ik kan sinds kort beamen dat hij zijn naam eer aan doet, en meer. Het waren vier fantastische dagen!

Eerder reden we al met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Mocht je niet kunnen kiezen welke Giulia het beste bij jou past, dan kan dit artikel je misschien helpen. Nu is het de tijd om aan de Giulia Veloce te proeven.

Over het design mag je zelf oordelen. Mijn oordeel: mooi, fantastisch, schitterend, fraai, begeerlijk. Need I say more? Het interieur van de Veloce is strak en rustgevend. De bruine lederen stoelbekleding en het zwarte dashboard zijn beiden met fraai stiksel afgewerkt en bevestigen ook binnenin dat je met een zeer sportieve auto onderweg bent.

Overweldigend

Het interieur is bekleed met de mooie luxe materialen die je van een premium model mag verwachten. In de Alfa zit je sportief laag, in goede stoelen. Van de bestuurdersstoel kunnen de zijsteunen elektrisch strakker of losser ingesteld worden, handig als je veel bochtjes op hoog tempo rijdt. Eén minpuntje wat mij betreft is het stuur dat net iets te iel aanvoelt.

De prestaties van de Giulia Veloce zijn overweldigend. Vier cilinders, 2.000 cc, 280 pk, 400 Nm koppel en permanente vierwielaandrijving, cijfers waar ik wat mee kan. Laat ik beginnen met de vier cilinders: die zijn ruim voldoende om de Veloce veloce in 5,2 seconden naar 100 kilometer per uur te katapulteren. Dankzij de vierwielaandrijving en de naadloos en snel schakelende achttraps automaat is er veel grip en voelt de acceleratie alsof je in een een elektrische auto rijdt.

Elektrisch ja, want het geluidsniveau binnenin de Giulia is laag. Wat rijwind betreft natuurlijk helemaal prima, maar in deze auto wil je het vermogen natuurlijk niet alleen voelen en zien, maar ook horen. Maar niets van dat, je hoort de motor en uitlaten nauwelijks, wat wel weer zo prettig is als je lange tijd met de Alfa op stap bent.

Perfecte balans

Maximale punten krijgt de Veloce van mij voor zijn onderstel. Deze auto is voor/achter en links/rechts zo goed in balans dat het een groot genot is om bochten te nemen. De Giulia stuurt zo scherp en strak dat het een lieve lust is. Eenmaal voor welke bocht dan ook gepositioneerd, wijkt de Veloce niet meer van zijn koers af. Deze scherpte en balans heb ik lang niet meer gevoeld in een auto. Alfa Romeo heeft het op de rit.

De DNA-rijmodi van de Giulia veroorzaken duidelijk merkbare verschillende rijeigenschappen. In de A-modus is de Veloce echt niet vooruit te branden en lijkt het zelfs alsof hij inhoudt en niks wil. Heel anders is dat al in de N-modus. Het onderstel is in deze stand heerlijk comfortabel, terwijl de auto toch al sportief aanvoelt.

De beer komt echter pas echt los in de D-modus. De motor geeft in deze stand alles wat hij heeft, en het onderstel wordt zo hard als een baksteen. Wil je alles uit de motor halen, maar niet het gevoel hebben in een kart te zitten? Druk dan de DNA selectieknop in en de demping wordt softer. Maar nog wel steeds goed genoeg om hard te gaan.

De Alfa Romeo Giulia Veloce is van alles wat: luxe, sportief en comfortabel. Wat jij maar wil, het zit erin, en komt er ook uit, wanneer je het wil. De sportieve aspiraties van de Veloce zijn fenomenaal en laten je vergeten dat er ook nog andere auto’s zijn die het erg goed doen. Alfa Romeo heeft met de Veloce een benchmark-kader neergezet waar topmerken in mee moeten gaan opdat ze de strijd niet gaan verliezen.

De Veloce staat in de prijslijst vanaf bijna 55 duizend euro. Daarvoor koop je een prima wegauto, waarmee je ook zonder je te schamen trackdays mee kunt rijden. De Veloce is namelijk helemaal klaar voor het circuit. En het maakt niet uit welk circuit, want de schizofrene Alfa heeft ook een lieve kant, die je ontspannen en uitgerust naar iedere gewenste bestemming brengt. En in de A-modus lukt dat ook nog eens met gemiddeld 6,4 liter per 100 kilometer, en dat is best ok voor deze veloce jongen.

Alfa Romeo Giulia Veloce

Motor: 1.995 cc, viercilinder benzine
Vermogen: 280 pk bij 5.250 toeren
Koppel: 400 Nm bij 2.250 toeren
Transmissie: automatisch, acht versnellingen
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.505 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 148 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 54.900 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: