Toen uw testredacteur, een echte stadsjongen, hoorde dat hij een weekje op een Puttense boerderij ging wonen, moest daar passend vervoer bij. Want daar midden in de Biblebelt moet een voertuig je niet alleen trouw van A naar B brengen, maar er moeten ook veel mensen en/of spullen in mee kunnen. Een ideale gelegenheid om uit te zoeken of de Volkswagen Transporter Kombi, die we een lang weekend uitgebreid aan de tand hebben gevoeld, meer is dan zomaar een busje.

De Transporter is typisch zo’n voertuig dat je in duizenden combinaties kunt bestellen. Lange of nog langere wielbasis, benzine of diesel (waarschijnlijk dat laatste), hoog of nog hoger en ga zo maar verder. In dit geval stond een zwarte 9-persoonsuitvoering op ons te wachten, compleet met 150 pk sterke TDI-motor en een 7-traps DSG. Aan boord is plaats voor acht man plus bestuurder. Die zal in de meeste gevallen in dienst zijn van een vervoersmaatschappij of taxibedrijf, verwacht Volkswagen.

Maar is deze bus niet de ideale alleskunner voor het christelijke gezin uit Putten? Rondom onze boerderij wonen families die, mede omdat God het zo gewild heeft, het gemiddelde Nederlandse geboortecijfer flink opkrikken. Dan kan het zomaar gebeuren dat je al die negen zitplaatsen nodig hebt. Een ander voordeel van de Transporter Kombi is dat hij lak heeft aan status of klasse. De Mercedes V-Klasse, die we onlangs hebben getest, doet veel meer zijn best om als luxe limousine door het leven te gaan.

Veelzijdig

Niet alleen is de Transporter als persoonsvervoerder ruim genoeg, ook voor de handige klusvader biedt deze ruimte mogelijkheden. Met een simpele ruk aan een koord vouwen stoelen of zelfs complete banken in no time plat. Een vriend midden in een verbouwing van de zolder kon zonder problemen tientallen houten balken van bijna 3 meter achterin de Volkswagen schuiven. Ken je iemand met een Transporter? Dat scheelt je zomaar enkele tientjes aan verhuisbushuur of Boedelbak.

Deze Transporter Kombi bewijst zich als veelzijdige vriend. Het rijgedrag is daarbij dik in orde, maar geeft eigenlijk geen moment de illusie dat je met een gewone personenwagen op pad bent. Daarvoor zit je gewoonweg hoger dan gebruikelijk en deint de koets iets meer op zijn vooras.

Wel heeft de Transporter Kombi iets onverzettelijks in zich. De krachtige dieselmotor duwt de koets overtuigend voort en het rempedaal verdient een compliment; met weinig moeite en veel gevoel kun je exact de juiste hoeveelheid vertraging realiseren. De Doppelkopplungs Schaltergetriebe (DSG-automaat) schakelt haarfijn op. Toch werkt een automaat met koppelomvormer in de lagere versnellingen iets soepeler, is mijn ervaring.

Vertrouwd

Binnen in de Volkswagenbus voelt alles vertrouwd, oerdegelijk en logisch. Behalve de hoge zit geven ook de forse buitenspiegels je goed overzicht in het verkeer. De draaicirkel is relatief klein, waardoor het grote voertuig makkelijker te manoeuvreren is dan je misschien zou denken.

Effectieve spraakbesturing – je kunt in één zin het adres inspreken – maakt de bediening van het navigatiesysteem tot een eitje. Ook beschikt de Transporter over vermoeidheidsherkenning. Een achteruitrijcamera zou geen overbodige luxe zijn, al is het maar omdat je soms toch het gevoel hebt dat de parkeersensoren een drempeltje, paaltje of kinderfietsje over het hoofd kunnen zien.

De motor vond ik het prettigste bij 60 kilometer per uur, in zijn zevende verzet. Dan draait het blok geruisloos en trillingsvrij 1200 toeren per minuut, en drinkt onder die omstandigheden diesel zoals een non wodka: niet of nauwelijks. Het verbruik met een afwisseling van binnenstad-, buitenweg en snelwegkilometers lag keurig rond de 7.2 liter per 100 kilometer. Wel merk je dat het verbruik op de snelweg sterkt afhangt van je haast: bij 110 kilometer per uur ga je aanzienlijk langer door op je diesel dan bij 130 kilometer per uur. Dan blijkt de Transporter toch een flinke hut die door de lucht geduwd moet worden.

Zoek je een degelijke, onverzettelijke personenbus zoekt waarin je tot 8 passagiers kunt vervoeren? Dan is de Volkswagen Transporter Kombi een beschaafde, gebruiksvriendelijke en betaalbare optie. Sturen, remmen en rijden doet hij minder scherp en direct dan een personenauto, maar daar krijg je een geweldige hoeveelheid ruimte en gebruiksgemak voor terug. Mocht anticonceptie niet jouw ding zijn of heb je als taxichauffeur meer ruimte nodig? Volkswagen staat voor je klaar.

 

Volkswagen Transporter Kombi Highline

Motor: 1.968 cc, 4 cilinder dieselmotor met turbo
Vermogen: 150 pk bij 3.500 toeren
Koppel: 340 Nm bij 1.500 toeren
Transmissie: 7-traps automaat met dubbele koppeling (DSG)
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 181 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 12,0 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.792 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 151 g/km
Basisprijs: 32.000 euro (excl. BTW/BPM)
Prijs testauto (rijklaar): 42.885 euro

Deel.

Over de schrijver

Jules van der Leeuw

De liefde voor auto’s begon bij Jules van der Leeuw al op zeer jonge leeftijd. Met zo’n Franse voornaam is het geen wonder dat hij een groot liefhebber is van Franse auto’s, vooral Peugeots. Is gepassioneerd voor auto’s die meer zijn dan slechts een vervoersmiddel. Als freelance journalist maakt Jules boeiende verhalen over auto’s. Speurt al vijf jaar tevergeefs naar een waardige opvolger voor zijn Peugeot 205, waarmee hij in de zomer van 2018 een rally naar de Noordkaap rijdt.

Laat een reactie na: