Skoda is aan het pionieren, op de Autosalon in het Zwitserse Geneve showen ze de Vision X die op stroom, gas en benzine loopt. Volgens Skoda heeft het studiemodel een CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer.

In de Vision X ligt een 1,5-liter tweecilinder TSI G-TEC bi-fuel motor met 250 Nm trekkracht. Deze is speciaal gebouwd om zowel op benzine als op compressed natural gas (cng) te kunnen lopen. Het vermogen van de verbrandingsmotor en een gekoppelde elektromotor gaat naar de voorwielen. De cng tanks zijn onder de achterbank en achter de achteras gemonteerd.

Skoda Vision X aandrijflijn Driving-Dutchman

Twee kilometer elektrisch

Een elektromotor op de achteras heeft 70 Nm trekkracht en wordt geactiveerd als er extra vermogen nodig is tijdens het wegrijden, bij gladheid of om offroad te rijden. Dit heeft als voordeel dat de Vision X vierwielaandrijving zonder zware cardanas heeft en minder brandstof verbruikt. Skoda claimt dat de Vision X twee kilometer volledig elektrisch kan rijden.

De elektromotoren worden aangestuurd door een 48 Volt lithium-ion batterij. De batterij wordt op zijn beurt tijdens het rijden en remmen opgeladen door kinetische energie om te zetten naar elektrische energie.

Dankzij een extra benzinetank is de actieradius van de Vision X volgens Skoda 650 kilometer. Optrekken van nul naar 100 kilometer per uur, neemt 9,3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 200 kilometer per uur.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: