Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Slechte reparatie nekt motor oude camper Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Slechte reparatie nekt LF 1313 motor van klassieke Mercedes camper

    Techniek 22-01-2019No Comments

    Confronterend zijn de voertuigen die in de jaren ’70 mijn automotive carrière hebben aangeslingerd, maar tegenwoordig exoten in de werkplaats zijn. Het déjàvu gevoel overviel me echter als een warme deken toen mij gevraagd werd een oordeel te vellen over een ontstane motorschade van een klassieke Mercedes camper bouwjaar 1975 en voorzien van een 6-cilinder in lijn geplaatste turbodiesel motor.

    De motorcode is OM-352 het autotype geeft aan een LF 1313. Het eerste wat me opviel was het kenmerk van het voertuig; 1313 staat voor 13 ton en 130 pk, de turboversies hadden echter 170 pk en werden aangeduid als 1317, dus 170 pk. Omdat zuigerbodem-koeling ontbrak vermoedde ik dat de turbo later werd bijgeplaatst waarmee deze onverwoestbare motoren geen problemen hadden.

    Slechte reparatie nekt motor oude camper Driving-DutchmanDe motor is voorzien van een onderliggende nokkenas, de kleppen worden bediend middels stoterstangen. De tellerstand bedroeg slechts 42.030 kilometer. Kenmerkend voor ex-brandweerauto’s en andere overheidsauto’s die voor veel geld werden aangeschaft, perfect werden onderhouden, maar zelden werden ingezet voor het beoogde doel.

    Ook dit voertuig had een vergelijkbare historie en werd na verkoop omgebouwd tot camper. De camper werd bij een reparateur aangeboden voor onderhoud, vergezeld met de vraag om diagnose te stellen naar het kortstondig roken van de motor tijdens een koude start.

    Tikkend geluid na reparatie

    Ten aanzien van het roken werd verondersteld dat dit aan de verstuivers kon liggen. Deze werden gedemonteerd en gecontroleerd door een specialistisch bedrijf. Hier werd vastgesteld dat enkele verstuivers niet aan hun inspuitwaarde kwamen. Derhalve werden alle vier de verstuiver nozzles vernieuwd, afgesteld en weer in de motor geplaatst.

    Slechte reparatie nekt motor oude camper Driving-Dutchman

    De berijder was blij met het telefoontje: “Uw auto is weer klaar“. Vreemd bleek echter dat direct na de eerste start de motor een tikkend geluid produceerde evenals ‘ploffende’ geluiden in het luchtfilter. Dit werd uiteraard aangekaart bij de reparateur die er kennelijk niet goed raad mee wist en de berijder aanraadde eerst maar een rondje te gaan rijden omdat een en ander nog moest inlopen.

    Dat dit niet meer dan een hypothetische veronderstelling betrof bleek reeds anderhalve kilometer later. Zowel de tikkende alsook de ploffende  geluiden namen toe in een mate die de angstige berijder deed besluiten de auto aan de kant van de weg te zetten. Nadat deze door reparateur werd opgehaald en diagnose werd gesteld, bleek in de tweede cilinder nauwelijks nog compressie aanwezig en kwam het ontluisterende besef dat er iets ernstig mis is met de motor.

    Slechte reparatie nekt motor oude camper Driving-Dutchman

    En vanzelf komt dan de grote vraag; wie is er verantwoordelijk en wie gaat dat betalen. Reparateur bracht diens garageverzekering op de hoogte, de berijder nam Tech|X in de hand. Beide experts kwamen al gauw tot het besluit de motor, nadat deze werd uitgebouwd, gezamenlijk te bezoeken teneinde direct tot overeenstemming te geraken hetgeen een hoop gedoe achteraf zou schelen. En zo geschiedde.

    Toen wij de motor bezochten was deze reeds uitgebouwd en de cilinderkop gedemonteerd. Wij troffen drie zaken aan die relevant leken; de cilinderwand van de tweede cilinder vertoonde nagenoeg rondom diepe sporen (vreters) ten gevolge van meegetrokken slijpsel. De inlaatklep van betreffende cilinder lag niet recht meer op de zetel. De klep was duidelijk krom gedrukt en een stoterstang van de zesde cilinder was kromgedrukt.

    Onderdelen achtergelaten

    De kromme inlaatklep werd gedemonteerd, waarna bleek dat de klepgeleider voor de helft was afgebroken. Het losgekomen materiaal kon in de cilinder terechtkomen en heeft diens sporen zichtbaar achtergelaten. Op de zuigerbodem werd impact van een onbekend projectiel aangetroffen, eenzelfde impact bevond zich aan de getroffen inlaatklep. Duidelijk werd dat een onbekend projectiel zich tussen klep en zuiger heeft kunnen begeven.

    Slechte reparatie nekt motor oude camper Driving-DutchmanGezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat het wel zeer aannemelijk is dat dit evenement tijdens het demonteren of het monteren van de verstuivers kon ontstaan. Indien namelijk het kleppendeksel is gedemonteerd -hetgeen hier aan de orde is geweest- is er sprake van een ‘open inlaat’ waarin kleine boutjes, ringetjes en moertjes zomaar ‘kwijtraken’. De kromme stoterstang in de zesde cilinder lijkt een separaat verhaal. Om de stoterstang te demonteren, dient deze enige malen tussen twee vingers heen en weer gedraaid te worden. De onderzijde van de stang bevindt zich namelijk in een kommetje waarin zich motorolie bevindt.

    Indien de stoterstang abrupt uit het kommetje wordt getrokken wordt deze -ten gevolge van de zuigende kracht van de olie- uit diens passing getrokken en zal er niet meer in terugvallen. Tijdens het vastdraaien van de tuimelaar-as voor de klepbediening zal nu de stoterstang worden kromgedrukt, met allerlei ploffende bijgeluiden als gevolg!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Hyundai KONA Electric
    Next Article Test Suzuki Jimny, cult statement

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    By Driving-Dutchman

    BMW 218i ratelt en schokt door afgebroken veer nokkenasverstelling

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?