Autobanden gaan in de toekomst zelf voorspelen wanneer ze vernieuwd moeten worden. Volgens autobandenfabrikant Goodyear wordt de band in de toekomst een compleet informatiesysteem dat bestaat uit een band, sensoren en cloud-gebaseerde algoritmen die realtime met een mobiele app communiceren.

Nu al wordt met een Tire Pressure Monitoring System (TPMS) de bandenspanning gemeten en aan de berijder doorgegeven. In de toekomst gaan sensoren in de band daarnaast informatie verzamelen over de temperatuur in de band en slijtage van het profiel.

Verkeersveiligheid en milieu

De kwaliteit van autobanden heeft invloed op de verkeersveiligheid, het milieu en brandstofverbruik van een voertuig. Door de band te controleren kunnen bestuurders, garages en lease en verhuurbedrijven op tijd gewaarschuwd worden als een band versleten of kapot is en vernieuwd moet worden.

Goodyear voorspelt dat vanwege de stijgende populariteit van gedeelde mobiliteit het aantal gereden kilometers per auto de komende jaren substantieel gaat stijgen. Hierdoor wordt het cruciaal dat bandenservice proactief geregeld is.

De slimme autobandband wisselt continu en realtime gegevens uit waardoor hij optimaal benut kan worden en veiliger en rendabeler wordt.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: