Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Suzuki Ignis niet alleen ideaal voor Postman Pat

    Auto 19-02-2017No Comments

    De importeur beaamt het direct: voor de nieuwe Suzuki Ignis is er geen middenweg. Of je wilt ‘m, of je wilt ‘m zeker niet. Geen ‘mwah, wel ok’ auto dus. Wat Suzuki prima vindt. Het maakt het werk voor de dealers namelijk een stuk gemakkelijker. Heeft een klant interesse, dan is de helft van het werk al gedaan. En om te kijken of die klant de goede keuze heeft gemaakt, kreeg ik de Ignis een weekje mee.

    Postman Pat??, zie ik je denken. Pieter Post dan, bekender? Hoewel de testauto niet rood was maar wit, zijn de overeenkomsten verder legio. De Ignis is hoog, hoekig en slechts 3.70 meter lang, maar ik heb niet eerder een auto gereden die zo ingericht is op een efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte.

    Veel hoofdruimte 

    Het is een prestatie dat een man van gemiddelde Nederlandse lengte achterin uitstekend kan zitten op de over een lengte van 16,5 centimeter te verschuiven achterstoelen, zelfs als voor hem zo’n zelfde man plaatsneemt. Ook de hoofdruimte is ruim voldoende door het hoge dak. En in de bagageruimte kun je ook met de stoelen in de achterste stand dan nog altijd een of twee koffers kwijt. Of talloze poststukken.

    Natuurlijk zit er, ook hier, een addertje onder het gras. Wanneer je de Ignis meeneemt op de snelweg merk je wat ik bedoel. De hoekige Ignis is namelijk een lichtgewicht. Met een rijklaar gewicht van rond de 900 kilo in combinatie met een weliswaar praktische maar niet bijzonder gestroomlijnde koets is de auto extreem windgevoelig.

    Dunne panelen, harde plastics

    De dunne panelen, harde plastics en beperkte isolatie zorgen dat buitengeluiden snel binnendringen en dat de wind, aangevuld door bandenruis en motorgeluid een conversatie bij 120 kilometer per uur ernstig bemoeilijkt. De neiging om op te schakelen naar de niet aanwezige zesde versnelling is hierdoor lastig te bedwingen. De stoelen, die voor een niet al te lange afstand prima zijn, vind ik op de langere afstanden iets te weinig ondersteuning bieden.

    Het infotainmentsysteem, op de tijdelijke Intro editie van de Ignis een extra luxe aanraakscherm met beter geluid, Spotify, bluetooth integratie, en TomTom navigatie, presteert prima. Het systeem toont tijdens het rijden de huisnummers aan beide kanten van de straat (indien geen bestemming is ingevoerd). Ideaal voor Pieter Post, maar ook handig als je globaal weet waar je moet zijn, maar net even wat hulp nodig hebt aan het eind van je reis.

    Hou 2.000 euro in je zak

    De 90 pk benzinemotor (standaard op alle versies) heeft niet veel moeite om de Ignis op gang te krijgen. Ik vergeet er bijna bij te zeggen dat ik in de hybride uitvoering reed, want tijdens het rijden merk je niets van het feilloze samenspel van beide. Met de tussensprint van 80 naar 120 heeft de Ignis wel wat moeite, waarbij de hoge hoekige vorm niet helpt. Naar keuze is de Suzuki Ignis ook met vierwielaandrijving beschikbaar maar ik zou de 2.000 euro daarvoor in je zak houden, wat ook het brandstofverbruik ten goede komt. Een verbruik van 1:20 tijdens de testweek vormde geen enkele uitdaging.

    In de Stijl uitvoering krijg je voor ruim 3.000 euro meer dan de basisversie een volledig pakket aan veiligheidsvoorzieningen dat voorheen voorbehouden was aan auto’s in hogere segmenten, en daarnaast vele extra’s waaronder cruise control, automatische airconditioning, stoelverwarming, achteruitrijcamera en keyless entry & start. Met zo’n lijst is het ontbreken van een middenarmsteun licht verrassend.

    Conclusie

    Wees gerust. Met de Suzuki Ignis doe je geen miskoop. Maar bedenk vooraf goed wat je met de auto wilt gaan doen. Voor woon-werkverkeer met beperkte snelwegkilometers is de Ignis een uitstekende keuze. De flexibiliteit die de auto biedt is ongeëvenaard in zijn klasse, als we het al over een klasse kunnen hebben voor de in dit opzicht unieke Ignis. Het praktische uiterlijk en de relatieve zee aan binnenruimte hebben een keerzijde: de lichtgewicht materialen gaan ten koste van het comfort, wat zich met name op de snelweg wreekt. Rijd je veel lange afstanden, of wil je geen Ignis ongeacht het verhaal hierboven, dan kan de Suzuki dealer je ongetwijfeld een alternatief adviseren.

    Informatie:

    Merk: Suzuki
    Model: Ignis
    Type: 1.2 Stijl Smart Hybrid Intro
    Brandstof: Benzine
    Motor: 4-cilinder in lijn, 1.242 cc
    Vermogen: 90 pk
    Koppel: 120 Nm
    Topsnelheid: 170 km/h
    Versnellingsbak: 5 versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 910 kg
    Prijs vanaf: 14.499 euro
    Prijs gereden model: 17.748 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWat rijdt de Chinees eigenlijk?
    Next Article BMW 740Le, een grijnsfabriek

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?