Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Suzuki S-Cross een echte no-nonsens crossover

    Auto 06-12-20162 reacties

    In een groeiende markt voor crossover modellen ligt de keuze voor een Suzuki S-Cross bij veel kopers niet voor de hand. En dat is eigenlijk wel gek, want de S-Cross is vernieuwd, heeft een hele nieuwe voorkant gekregen met veel chroom rond de grille. En daardoor oogt de auto een stuk jonger en zeker stoerder. Een stoere crossover spreekt veel kopers aan, dus een goede reden om hem eens aan de tand te voelen.

    suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-5Geen diesels meer

    Laten we beginnen met de motoren. Normaal is de keuze reuze, maar dat geldt niet voor de S-Cross. Er kan gekozen worden uit twee benzinemotoren, de dieselmotoren zijn uit het gamma geschrapt. De twee turbobenzinemotoren zijn een driecilinder 1.0-liter Boosterjet met 112 pk en een viercilinder 1.4-liter Boosterjet met een vermogen van 140 pk. Ik reed met de 1.4-liter met handgeschakelde zesversnellingsbak. De versnellingspook schakelt heerlijk soepel door de versnellingen heen, maar heeft wel een beetje een lange slag. De 1.400 is een hele fijne motor die goed presteert bij lage, maar ook bij hogere snelheden en is ook nog eens erg stil.

    suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-6Een crossover staat per definitie wat hoger ‘op de poten’, de S-Cross is daar geen uitzondering op. Bijkomend voordeel is dat de instap en dus ook de zitpositie wat hoger is. Dus is de instap ook wat makkelijker en de hoge zitpositie zorgt ervoor dat je goed zicht hebt op alles om je heen. In mijn S-Cross zat ook nog een panoramisch schuif/kanteldak waardoor het interieur er behoorlijk licht en ruimtelijk uitzag. Dit panoramisch dak is standaard in de High Executive uitvoering. De voorstoelen en achterbank zijn aan de harde kant. Voor is er wel stoelverwarming, maar daar was ik geen fan van. Na enige tijd gaat de stoelverwarming uit, om vervolgens na een tijdje weer aan te gaan.

    Reageren op vinger

    Het interieur van de S-Cross ziet er strak en verzorgd uit. De gebruikte materialen zijn van het harde soort kunststof, maar zien er netjes uit. Het dashboard is erg overzichtelijk met een groot zeven inch kleuren aanraakscherm. Dit scherm werkt eenvoudig, maar reageert niet altijd even alert op de aanraking van mijn vinger. Aanwezig is Apple-Car Play  waardoor je eenvoudig de iPhone kunt gebruiken. Opbergplek voor de telefoon en kleine spullen is er voldoende. De bekerhouders zijn wat vierkant van vorm.

    suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-2Standaard aanwezig op alle S-Cross modellen is cruise control en op de High Executive uitvoering zelfs adaptieve cruise control en zelf remmend radar brake support. Mijn S-Cross was ook nog voorzien van AllGrip. Deze 4×4 aandrijving  drijft de voorwielen aan, maar zodra het detecteert dat de ondergrond glad is schakelt het over naar vierwielaandrijving. Met een knop tussen de voorstoelen kan je diverse rijmodi kiezen: Sneeuw, Sport, Auto en met de Lock-stand drijft het AllGrip systeem alle wielen aan. Dit en standaard zeven airbags plus de maximale score bij de Euro NCAP maakt de Suzuki S-Cross een hele veilige auto.

    suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-4Conclusie:

    Het wegrijden de eerste keer gaat soepel en vlot. Vaak moet je even wennen aan de koppeling en het gaspedaal, maar dat is bij de S-Cross niet nodig. De motor pakt ook bij lagere toeren goed op. Eenmaal op snelwegsnelheid valt op hoe zuinig de S-Cross is. Bij snel genomen bochten merk je wel dat de koets wat overhangt, zonder dat je vertrouwen in de auto mist. Het sturen gaat prima, maar iets meer gevoel, iets meer weerstand  zou prettiger geweest zijn.

    Door de S-Cross een nieuwe neus te geven is er een stoerder model ontstaan. De S-Cross is rijkelijk voorzien van veiligheidssnufjes, goed in balans en weet mij in ieder geval te overtuigen in zijn rijeigenschappen. Ruimte is er voldoende aan boord, vijf volwassen passagiers kan je makkelijk vervoeren. De Suzuki S-Cross is een echte no-nonsens crossover.

    suzuki-s-cross-is-een-echte-no-nonsens-crossover_driving-dutchman-3Informatie:

    Merk: Suzuki
    Model: S Cross
    Type:  1.4 liter (1.373 cc)
    Brandstof: Benzine
    Motor: vier cilinder 1.4 liter
    Vermogen: 140 pk
    Koppel: 220 Nm
    Topsnelheid: 200 km/h
    Versnellingsbak:  6MT
    Gewicht: 1.290 kg
    Prijs vanaf: € 21.841,91
    Energielabel: C

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleArrinera Hussarya GT, wat zeg je?
    Next Article Gebruikte Nissan LEAF batterijen krijgen tweede leven in Amsterdam Arena

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Peeters on 09-02-2020 07:51

      Heeft de s cross 1400 motor een distributie riem of ketting ?

      Reply
    2. damian on 12-02-2020 20:28

      De suzuki s-cross 1.4 boosterjet heeft een ketting

      Groetjes

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?