Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Motorolie krijgt het steeds zwaarder te verduren door ethanol in benzine
    By Rob Blom

    Taak van motorolie wordt steeds zwaarder door ethanol in benzine

    Techniek 11-09-2019No Comments

    Om brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te verminderen, moeten autofabrikanten hun motoren steeds efficiënter en ‘schoner’ maken. Om de prestaties van de motor optimaal te houden en zelfs te verbeteren, worden geavanceerde technologieën toegepast. Motorolie krijgt hierdoor een steeds zwaardere taak. En dat terwijl de verversing-intervallen steeds langer worden. 

    De meest toegepaste technologieën zijn uitlaatgasrecirculatie (EGR), directe brandstofinspuiting, turbo, compressoren, directe inspuiting, downsizing of een combinatie hiervan. Ondanks al deze ingrepen worden de motoren toch steeds sterker en als gevolg steeds zwaarder belast.

    Minder vaak naar de garage

    Bovendien hoeven auto’s volgens voorschrift van de fabrikant steeds minder vaak naar de garage om olie te verversen en het oliefilter te vervangen. Fabrikanten doen dit om hun klanten te ontlasten en de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden. En of dit allemaal nog niet genoeg is, worden brandstofleveranciers verplicht om ethanol aan benzine toe te voegen om vervuiling te verminderen. Deze brandstoffen zijn bekend als bijvoorbeeld Euro 95 met maximaal vijf procent Ethanol, E10 met tien procent ethanol en Blue One met 15 procent ethanol.

    MotorVac E10 Blue One benzine Driving-Dutchman toevoeging

    Dat is goed voor het milieu, maar ethanol heeft een neveneffect en veroorzaakt chemische reacties binnenin de motor die de kwaliteit en positieve eigenschappen van olie negatief aantast. De ethanol wordt als vloeistof aan de brandstof toegevoegd en in de ethanol zit zuurstof. Bij alle verbrandingsmotoren lekt een klein deel van de brandstof langs de zuigers en zuigerveren naar het carter met daarin de motorolie.

    Ethanol veroorzaakt chemische reactie

    In oude conventionele verbrandingsmotoren verdampte deze brandstof relatief snel en werd het overschot via de carterontluchting weer naar de inlaat getransporteerd om opnieuw verbrand te worden. Ethanol verdampt niet, maar mengt zich in de carterpan met de motorolie. De olie verdunt hierdoor waardoor het niet of niet goed meer aan de onderdelen die het moet smeren kleeft.

    En dit is niet het enige; de ethanol maakt ook andere actieve eigenschappen van olie slechter. De ethanol veroorzaakt een chemische reactie met de olie, waardoor fosfor- en zink-componenten vrijkomen. Deze componenten verdampen wel snel, koelen tijdens het transport naar de inlaat af, komen op de hete inlaatpoorten en inlaatkleppen terecht en smelten daar samen. Samen met wat koolstof en andere vluchtige gassen vormen de fosfor- en zink-afzettingen een harde laag koolaanslag die moeilijk te verwijderen is.

    Motor-prestaties overstijgen oliespecificatie

    In motoren moet de motorolie dus in een steeds complexere omgeving en zwaarder wordende omstandigheden zijn werk kunnen blijven doen: smeren, koelen en vuil afvoeren. Hoewel fabrikanten hun olie blijven doorontwikkelen en verbeteren, zit er aan alles een grens. Olie zit vol met allerlei toevoegingen (additieven) om optimaal te kunnen presteren. Maar ook olie wordt oud en de de werking ervan wordt steeds minder, waardoor het regelmatig ververst moet worden.

    Zoals gezegd worden automotoren steeds kleiner, maar neemt tegelijkertijd het vermogen en de trekkracht (koppel) en hiermee de vermogensconcentratie toe. Dit vereist een sterk verhoogde thermische energieoverdracht om de optimale werktemperatuur van de motor binnen veilige marges te houden. Omdat motoren steeds kleiner worden, wordt tevens de hoeveelheid motorolie en koelvloeistof minder. Dit vraagt veel van de olie en in sommige situaties overstijgen de karakteristieken van de motor zelfs de specificaties en prestaties van olie.

    Oliepeil auto Driving-Dutchman

    De oplossing

    Om de olie te beschermen en langer goed te laten presteren, zijn er conditioners op de markt zoals MotorVac. Een conditioner is een complex motorolie supplement. De unieke combinatie van geavanceerde reinigingstechnologieën reduceren problemen die ontstaan door ethanol brandstof. Een positief neveneffect van deze conditioner is dat het de karakteristieken van de motorolie zelfs beter maakt. Het additief zorgt dat fosfor- en zink-componenten zich aan de motorolie hechten en niet verdampen. Hierdoor wordt de hoeveelheid aanslag op de inlaatpoorten en inlaatkleppen sterk gereduceerd. Ethanol is hygroscopisch wat betekent dat het water aantrekt. Eén milliliter ethanol, mengt zich met dezelfde hoeveelheid water, zelfs als de ethanol verzadigd is.

    Als ethanol en water zich met elkaar mengen, ontstaat er een witte melkachtige emulsie en na verloop van tijd sludge of drab. De drab bedekt de oppervlaktes van de onderdelen die door de olie gesmeerd en gekoeld moeten worden. De smering en koeling worden slechter en door het water in de drab gaan de metalen onderdelen oxideren.

    Bovendien maakt het water zuren aan die corrosie veroorzaken en de kwaliteit van de olie verder verslechteren. Als de motor niet draait, zakt het water/ethanol mengsel naar de bodem van het oliecarter. Als de laag water en ethanol dik genoeg wordt, bereikt het de aanzuigbuis van de oliepomp. Als de motor vervolgens gestart wordt, zuigt de oliepomp water en ethanol op en pompt dit via de oliekanalen door het motorblok waardoor kostbare schade ontstaat.

    Water in carterpan

    Op het moment dat er meer water dan ethanol in de carterpan zit, ontstaan er vanaf de bodem drie lagen: water, water/ethanol en olie. Bij temperaturen onder nul bevriest het water dat vervolgens de olieaanzuigbuis blokkeert. De motor start en draait zonder olie, met als gevolg onherstelbare schade. Bij hoge temperaturen zal de toch al slechte olie door het water verdampen en neemt het olieverbruik toe.

    Motorolie wordt aangetast door ethanol in E10 en Blue One benzine Driving-Dutchman

    De MotorVac formule beperkt de mogelijkheid dat ethanol zich met water mengt en voorkomt de hierboven genoemde problemen. In de conditioner zitten tevens Frictie Verminderaars die de weerstand van de draaiende onderdelen in het motorblok lager maakt. Omdat de motor minder hard hoeft te werken, neemt het brandstofverbruik af.

    De conditioner zorgt verder dat de motorolie minder heet en gestabiliseerd wordt waardoor de olie langer zijn actieve eigenschappen houdt. Het additief functioneert optimaal als je begint met een schone motor.
    We adviseren daarom om de motorolie systeemreiniger tijdens iedere oliebeurt aan de motorolie toe te voegen. Een dergelijke conditioner verwijdert snel en veilig alle aanslag en sludge tijdens het aftappen van de oude olie en geeft belangrijke verbeteringen aan alle type automotoren.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest met de Mazda CX-30 Skyactiv-X
    Next Article Autotechniek: Mazda MX-5 in noodloop door foutje in werkplaats

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?