Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Dit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Dit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro

    Elektrisch 06-02-2019No Comments

    Op de valreep van 2018 reden we met de elektrische Kia Niro, ofwel de e-Niro. In dit artikel gaan we dieper in op de techniek van de Zuid-Koreaanse EV waar, net als op andere Kia’s, zeven jaar garantie gegeven wordt.

    Kia heeft goed nagedacht over de Niro. Er moest een crossover komen in het bovenmatig populaire C-segment die de wensen van alle autorijders wereldwijd kon inwilligen. De Niro werd ontworpen en is tot nu toe de enige crossover met drie alternatieve aandrijflijnen.

    Dit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro Driving-Dutchman

    In 2016 trapte Kia af met de hybride versie. In 2017 volgde de gestekkerde plug-in hybrid en eind 2018 werd zoals gezegd de elektrische versie geïntroduceerd. Kia verwacht dat de Niro een doorbraak zal zijn in de auto-industrie. De speerpunten hiervoor zijn volgens de Koreanen de geavanceerde aandrijvingen in combinatie met het moderne en dynamische crossover design en high-tech systemen.

    Actieradius 

    Laten we eens naar de aandrijflijn van de elektrische voorwielaangedreven e-Niro kijken. Kia introduceert een Mid Range & Mid Power en High Range & High Power uitvoering. De 39,2 kWh Mid Range & Mid Power accu is vanaf eind 2019 beschikbaar, heeft een vermogen van 136 pk en een actieradius van 290 kilometer. De 64 kWh grote High Range & High Power uitvoering bereikt een vermogen van 204 pk en heeft onder gunstige omstandigheden een actieradius van 455 kilometer.

    In de e-Niro zit een CSS lader die de grootste accu met een 100 kWh snellader in 42 minuten en met een 7,2 kWh thuis wallbox in iets minder dan zes uur vol pompt. Om ruimte te maken voor de accu is de e-Niro 25 millimeter hoger en 20 millimeter langer dan zijn hybride en gestekkerde familieleden.

    Dit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro Driving-Dutchman

    De elektrische e-Niro heeft een paar belangrijke uiterlijke verschillen met zijn fossiele broeders. Standaard zijn de full LED koplampen, gesloten grille met klep waarachter de stekker ingeplugt moet worden, gewijzigde voor- en achterbumper met daytime running lights en blauwe eco accenten. Het elektrische pakket wordt vervolledigd met nieuw ontworpen 17 inch lichtmetalen wielen.

    Het hart

    Hoewel Kia met de Soul al wat elektrische ervaring heeft, hebben de Koreanen ervoor gekozen om de e-Niro uit te rusten met een volledig nieuw ontworpen elektromotor met geïntegreerde EPCU vermogensregelaar. In de regelaar vinden we onder andere de boordlader, elektronische regeleenheid en de 150 kW sterke aandrijfmotor in de sterkste uitvoering. De accu in de e-Niro is de eerste watergekoelde van Kia die er zeven garantie op geeft.

    Omdat een accu een auto zwaarder maakt, heeft Kia een aantal wijzigingen aan het onderstel van de e-Niro doorgevoerd. Om bijvoorbeeld het extra gewicht van de accu te compenseren, zijn de voorste draagarmen en fusees nu van het lichtere aluminium gemaakt. Achter zijn de draagarmen nu ook van aluminium en is er een dynamische demper op de achteras gemonteerd. De aluminium onderdelen dragen daarnaast ook bij aan een lagere onafgeveerde massa waardoor het comfort van de auto beter wordt.

    Vooras en achteras Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Kia heeft ook op detailniveau een aantal comfortverhogende wijzigingen in de e-Niro toegepast. Zo is onder andere geluidsreductie gerealiseerd door het fusee te versterken, door geoptimaliseerd dempingsmateriaal op de bodem van de auto te plaatsen en door het voorzien van de wielkasten van een binnenbekleding.

    Elektrische rem

    Met een gewicht van 1.712 kilo, moest er ook het een en ander aangepast worden aan het remsysteem. Uiteindelijk is dit een nieuw regeneratief systeem met geïntegreerde elektrische rem geworden. Om de wrijving tussen de remblokken en schijven tijdens het rijden te minimaliseren zijn er veranderingen doorgevoerd aan de remklauwen.

    Veranderingen zijn er ook aan de carrosserie geweest. Om de accu te beschermen tegen impact van buitenaf, zijn er namelijk her en der verstevigingen in de carrosserie aangebracht. Dit is ook voordeel voor de inzittenden, die nu nog beter beschermd zijn tijdens aanrijdingen.

    Dit is de techniek van de elektrische Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Kia heeft met de Niro laten zien dat het mogelijk is om één auto voor verschillende alternatieve aandrijflijnen te bouwen. De techniek laat het toe om ook in andere modellen en zelfs merken zoals zustermerk Hyundai met de Kona Electric heeft gedaan. En de toekomst zal uitwijzen waar we dezelfde technologieën nog meer terug gaan zien.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Citroën Berlingo XTR
    Next Article Toyota gaat samen met Nederlands bedrijf Differ waterstof uit lucht produceren

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?