Een Tesla kun je niet net als veel andere auto’s zomaar even opkrikken. Nee, die tijd is voorbij en in dit artikel kun je lezen wat er allemaal bij komt kijken om even een wiel te wisselen.
De tijd dat universele autobedrijven elektrische auto’s aangeboden krijgen voor onderhoud en reparatie is aangebroken. Zo ook voor het autobedrijf dat een Tesla Model S in de werkplaats heeft staan voor de APK. Tijdens de keuring verschijnen er allerlei alarmmeldingen die in relatie staan met de luchtvering en niveauregeling.
Het bedrijf weet niet wat ze met de meldingen aanmoeten waarop de monteur de hulp van Mijngrossier.nl Automotive Techline inroept. De helpdesk heeft dit fenomeen al eerder aan de orde gehad en kan direct advies geven.
De Tesla in dit artikel -maar ook andere modellen van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s- kunnen optioneel uitgerust zijn met luchtvering en niveauregeling. De niveauregeling probeert de auto -ook als deze uitgeschakeld is- op de juiste hoogte en zo vlak mogelijk te houden.
De niveauregeling van een Tesla met actieve luchtvering moet worden uitgeschakeld voordat de auto omhoog gebracht wordt. Doe je dit niet, dan kan het systeem in werking treden en is er kans op schade en/of lichamelijk letsel.
JACK-stand
Om de niveauregeling uit te schakelen, heeft Tesla een speciale ‘JACK-stand’. De ‘krikmodus’ kan via het centrale display binnenin de auto geactiveerd worden. Hiervoor moet de volgende procedure uitgevoerd worden.
- Tik op ‘CONTROLS’ aan de linker onderzijde van het touchscreen
- Trap het rempedaal in en tik op ‘VERY HIGH’ om de auto in de hoogste stand te zetten
- Tik op ‘JACK’
Let op: plaats de hefarmen niet onder de batterij. Plaats de steunpunten van de hefarmen alleen onder de speciaal daarvoor bestemde krikpunten. De afgebeelde locaties zijn de enige goedgekeurde krikpunten van de Model S. Op enig ander punt heen kan schade veroorzaken. Schade ten gevolge van onjuist heen van de Model S valt niet onder de garantie.