Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Abarth 595 Competizione 70th
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Abarth 595C Competizione, zeventig jaar beleving

    Auto 24-11-2019No Comments

    Het is inmiddels de zesde uitvoering van de 500 Abarth die wij testen en nog steeds krijgen we geen genoeg van deze potente, pittige kleine auto’s. Ook de nieuwe 595C Competizione 70th Anniversary heeft ons tijdens een fijne test weer een enorme hoop autoplezier verschaft.
    Test Abarth 595 Competizione 70thEen korte geschiedenisles

    1949 was het jaar dat Carlo Abarth met zijn goede vriend Guido Scagliarini het bedrijf Abarth oprichtte uit de restanten van het stervende merk Cisitalia. In de inboedel die zij overnamen zat een aantal auto’s, waarmee zij gingen racen. Om hun raceavonturen te kunnen blijven financieren ontwikkelde het bedrijf verschillende type sportuitlaten voor merken als Alfa Romeo, Maserati en Ferrari, die als zoete broodjes over de toonbank gingen.

    Toen Fiat in 1955 met de 600 op de markt kwam, had Carlo Abarth een briljant idee: hij nam het kleine autootje en verving de kleine trage motor voor één met dubbel zoveel pk’s. De Abarth Fiat 600, zoals hij de auto noemde, werd een groot succes op circuits en rally’s. Toen in 1958 de legendarische Fiat 500 op de markt kwam, herhaalde hij hetzelfde trucje. De jaren daarna produceerde hij nog vele zeer sportieve en succesvolle raceauto’s gebaseerd op kleine Fiats.
    Test Abarth 595 Competizione 70thTerug naar het nu

    We spoelen vele jaren door naar 2019, 70 jaar na de oprichting van het merk, en nog altijd wordt dezelfde succesformule gehanteerd: neem een kleine en vooral lichte auto, vervang de motor voor een veel krachtigere en pas de wegligging aan. Hét recept voor een leuke auto met een overschot aan beleving.

    Ter ere van het gedenkwaardige jubileum levert Abarth verschillende 70th Anniversary modellen voor de 595-reeks, met 145 pk voor de ‘gewone’, 165 voor de Turismo en een heerlijk dikke 180 pk voor de Competizione. En natuurlijk gingen wij met die laatste op pad.
    Test Abarth 595 Competizione 70thBeschaafder?

    De 1.4-turbo motor heeft geen enkele moeite met de slechts 1.050 kilogram die de 595 weegt. Met 180 pk en 250 Nm schiet de auto als een gek vooruit en doet daar bovenin de toeren nog een schepje bovenop. Van 0-100 km/h gaat in 6,9 seconden, maar het in werkelijkheid voelt dit vele malen sneller.

    Dit mede door het heerlijke geluid uit de Monza uitlaten, die in deze nieuwe versie regelbare kleppen heeft. In de sportstand gromt en brult hij voluit, in de normale stand is hij een stuk bescheidener. Een zeer welkome beschaafde toevoeging, niet zozeer voor jezelf als voor je buren.

    Als een Diva

    Iets minder beschaafd, nou ja, vooral iets minder subtiel, is de nieuwe kleur genaamd Verde Adrenalina. Laten we het zo zeggen: je hoeft op een parkeerplaats niet lang naar je auto te zoeken.

    Als een uitbundige diva valt de auto op tussen de burgerlijke grijze mussen van het dagelijkse verkeer. Op de meeste auto’s zou dit een gevalletje van too much zijn, op deze brutale Abarth past het zeker. Is het je toch nog te heftig, dan is ie ook nog leverbaar in een stoere grijze kleur.
    Test Abarth 595 Competizione 70thStrak en hard

    Zoals we van Abarth gewend zijn is ook de wegligging van deze 595 Competizione strak, hard en extreem sportief. Door de korte wielbasis en strakke dempers en vering kun je de auto werkelijk iedere bocht inhoeken en verbaasd staan van hoe lang hij grip blijft houden. Ga je iets te ver, dan ligt onderstuur direct op de loer.

    Een groot nadeel

    Sportief in hart en nieren is het verbazingwekkend dat de Competizione ook geleverd wordt met een automatische versnellingsbak. Niet dat een automaat direct slecht nieuws betekent, maar wel de gerobotiseerde bak die in de Abarth ligt. Hoewel hij bij vol accelereren relatief snel op en neer schakelt is het vooral bij langzaam rijden geen feest.

    Het begint al bij vanaf stilstaan optrekken. Je geeft gas, maar de bak lijkt nog niet helemaal wakker, waardoor je even moet wachten. Niet ideaal als je even snel wilt optrekken. En ook in bochten en andere wisselingen in snelheid schakelt hij op en neer, net niet op de momenten dat je wilt. Dit is deels op te lossen door handmatig te schakelen met de flippers achter het stuur, maar echt fijn wordt het nooit. Neem ‘m dus altijd met een handbak.
    Test Abarth 595 Competizione 70thNieuw en oud

    Het relatief nieuwe infotainmentsysteem biedt alles wat de moderne autorijder verwacht met zaken zoals Apple Car Play en Android Auto, navigatie, DAB radio, enz. Andere zaken, of liever gezegd het ontbreken ervan, laten toch de leeftijd van de Abarth zien. Geen cruise control, geen dode hoek sensor, geen lane departure warning/control, geen HUD. Gelukkig allemaal zaken die je zeker in een dergelijke sportieve auto totaal niet mist. Hier gaat het om het rijden.
    Test Abarth 595 Competizione 70thConclusie

    Zoals we van Abarth gewend zijn is ook deze 595 Competizione 70th Anniversary edition een heerlijke sportieve auto met een brutaal uiterlijk en geluid. Geen enkel ander merk weet zoveel beleving in zo’n klein pakket te leveren en dat maakt een Abarth uniek, zeker in deze heftige kleur groen. Het grote nadeel in onze testauto was echter de automaat, die wat ons betreft niet in deze auto past. Maar neem je ‘m met een handbak, dan zullen vele uren, dagen, maanden puur autorijden en ongefilterde beleving de jouwe zijn. Het enige wat je er voor moet doen, is iets meer dan 37.000 euro aan de Abarth dealer overmaken en dan krijg je er sinds kort ook nog eens 5 jaar garantie op.

    Abarth 595 Competizione 70th anniversary

    Motor: 1.368 cc viercilinder turbo
    Vermogen: 180 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 250 Nm bij 3.000 tpm
    Transmissie: 5 v., automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 225 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.050 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10
    CO2-uitstoot: 153 g/km
    Energielabel: G
    Prijs vanaf: 37.395,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
    Next Article Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?