Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    Auto Elektrisch 21-06-2022Geen reacties

    Samenvatting

    Na het verdwijnen van die heerlijk eigenwijze C6 in 2012, moesten Citrofielen het lange tijd zonder grote Citroën doen. En dat deed pijn. Want wat typeert dit Franse merk meer dan zo’n typisch zacht geveerde, avantgardistische slee van een auto? Precies! Natuurlijk waren er de grote modellen van het zustermerk DS, maar hoewel vernoemd naar de meest iconische, zijn dat toch geen Citroëns. En ook de C5 Aircross, hoewel fijn rijdend, deed de harten van de ware liefhebbers niet bijzonder harder kloppen. Maar nu, na tien jaar, komt het Franse merk eindelijk weer met een auto waar het zo goed in is: een zeer comfortabele grote sedan (met een snufje Crossover) met meer dan genoeg luxe: de C5 X.
    Vorm

    Een Citroën, zeker het vlaggenschip, is het aan zijn traditie verplicht een bijzonder ontwerp te hebben. Dat gold voor de Traction Avant, de DS, de XM, de C6 en dat geldt ook voor de nieuwe C5 X. Het is typisch een design dat je of heel mooi of verschrikkelijk vindt. Er lijkt geen tussenweg te zijn.

    Nu snappen wij wel waarom sommigen moeite hebben met het vrij drukke lijnenspel, dat naar achteren toe steeds ‘levendiger’ wordt. Het is soms te veel om in één keer te bevatten. Maar hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier je het gaat vinden én hoeveel Citroën-taal je erin herkent.
    Aandrijving

    De C5 X is gebouwd op het zogenaamde EMP2-platform, waar bijvoorbeeld ook de DS9 op staat. Het is een modern onderstel dat (voor nu voor de C5 X) voorziet in twee soorten aandrijving: benzine en hybride.

    Wij gingen op pad met de plug-in hybride, een bekende motorisering uit de stal van voormalig PSA, die we al eerder testten in auto’s als de nieuwe Peugeot 308. Hierbij wordt een 1,6-liter 180 pk sterke Puretech benzinemotor gecombineerd met 110 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor 225 pk gecombineerd vermogen dat op de voorwielen wordt overgebracht door de ë-EAT 8-traps automatische versnellingsbak.

    De elektromotor haalt zijn kracht uit een 12,4 kWh accupakket, waar zo’n 45 kilometer volledig elektrisch mee gereden kan worden. Met een ‘wallbox’ laad je deze vervolgens binnen twee uur weer vol.
    Comfort

    Een Citroën is geen Citroën als hij niet extreem comfortabel is en wat dat betreft stelt de C5 X niet teleur. De auto zweeft over het wegdek, waarbij zonder enige moeite onvolkomenheden worden weg gefilterd. Het komt aardig dicht in de buurt van de Citroëns van weleer.

    Dit allemaal dankzij het standaard op de Plug-in Hybrid geleverde Active Citroën Advanced Comfort-ophangingssysteem. Deze is voorzien van Progressive  Hydraulic Cushions, een doorontwikkeling van het systeem dat we eerder op de C5 Aircross zagen, die in de C5 X uitgebreid is met Active Suspension. Afhankelijk van de gekozen rijmodus, past het onderstel zich in verschillende mate van comfort aan de rijomstandigheden aan.

    En om het comfortplaatje compleet te maken: standaard heeft de auto Advanced Comfort Seats, die in onze auto ook nog eens voorzien waren van verwarming, koeling en massage. Pure verwennerij!
    Extended HUD

    Van alle moderne snufjes, zoals semi-autonoom rijden, draadloze Android Auto en Apple Carplay en een zeer uitgebreid infotainmentsysteem, willen we graag één bijzonder element extra toelichten: het Extended Head-Up Display.

    Citroën heeft er namelijk voor gekozen de digitale teller achter het stuur vrij klein te houden en veel informatie beschikbaar te maken in de HUD. Zoals bijvoorbeeld de kaart en aanwijzingen van de navigatie. Die strekken zich als een soort Virtual Reality voor je uit en laten zelfs de aanwijzingen van Google Maps zien. Duidelijk, helder, mooi en gebruiksvriendelijk.
    Het rijden

    Het mag duidelijk zijn dat de Citroën C5 X zich qua rijgedrag volledig richt op het bieden van zoveel mogelijk comfort. Er zit een Sport-modus op, waarbij de auto feller wordt en ietsje strakker op de weg ligt, maar sportief zal hij nooit worden. Hij houdt zijn lijnen wel goed in de bochten, maar je voelt ‘m altijd wat overhellen en via het stuur voel je niet heel goed wat er gebeurt met de voorwielen. Daarnaast zijn de brede, comfortabele stoelen ook helemaal niet ingericht om je heel strak op je plek te houden.

    Nee, de C5 X ontvangt je in een luxe lounge en nodigt je uit je rit in stilte (want wat is deze auto stil!) en met alle luxe en comfort door te brengen. Dat betekent ook dat je nergens ruimte te kort komt, want zoveel voorin, maar zeker achterin heb je er werkelijk zeeën van. De kofferbak is diep, maar door de aflopende daklijn niet zo ruim als een grote stationwagon.
    Conclusie

    Alles bij elkaar kunnen wij niet anders concluderen dat de Citroën C5 X een van de meest comfortabele auto’s van de laatste tien jaar is en- gaat u er maar even voor zitten- een van de, zo niet dé allerbeste Citroën ooit gemaakt. Dat is nogal een uitspraak, maar zo fijn is het rijden in de C5 X Plug-In Hybrid dus. De combinatie van de soepele en zuinige aandrijflijn, het comfortabele onderstel en de moderne techniek, zorgen ervoor dat werkelijk iedere bestemming té dichtbij is. Je wilt namelijk blijven rijden.
    Citroën C5 X Plug-in Hybrid

    Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder + elektromotor, 225 pk en 360 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 12,4 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.697
    Gemeten verbruik 1 op 23-25
    CO2-uitstoot (g/km) 29-30
    Energielabel A
    0-100 in sec 8,9
    Top in km/h 225 (135 in EV modus)
    Vanafprijs rijklaar in euro 43.040 (PHEV: 46.090)
    Prijs testauto in euro 50.590

    Photography: William Crozes @ ContinentalProductions

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest elektrische Fiat 500 3+1
    Next Article Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?