Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Ford Transit Connect
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Ford Transit Connect, klaar voor de toekomst

    Auto 15-02-2019Geen reacties

    Ford is druk bezig zijn gehele gamma klaar te maken voor de toekomst. En ook de Transit Connect en Courier zijn nu geheel vernieuwd. Tijd voor een uitgebreide Driving-Dutchman test.

    Techniek van de Focus

    Zoals altijd leunen de nieuwe Transit Connect en Courier sterk op de techniek van de personenauto’s van Ford. De Courier deelt veel componenten met de Fiesta en de grotere Connect in deze test is verwant aan de Ford Focus. De Transit Connect -de Tourneo Connect is de personenvariant- liften mee op de compleet nieuwe en uitgebreide techniek van de vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Focus.

    Belangrijkste zaken daaruit zijn de motoren en een nieuwe versnellingsbak. De Transit Connect is leverbaar met de nieuwe 1.5 EcoBlue diesel in 75, 100 en 120 pk, waarbij de laatste twee gekoppeld kunnen worden aan een nieuwe achttraps automaat. Voor degenen die liever een benzinemotor willen, levert Ford een nieuwe versie van de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost met cilinderuitschakeling. Deze kan alleen geleverd worden met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak.
    Aandrijflijn en verbruik

    Wij gingen op stap met de Transit Connect L1 1.5 diesel met 120 pk gekoppeld aan de nieuwe automaat. Deze aandrijflijn zou volgens Ford zuiniger moeten zijn dan zijn voorganger zonder in te leveren op kracht en comfort.

    Dat je inderdaad niet tekort komt op het gebied van kracht en souplesse blijkt direct bij de eerste meters. Het maximale en smeuïge koppel van 270 Nm is al leverbaar bij 1.750 toeren en de motor heeft geen enkele moeite de Connect, beladen en onbeladen, van zijn plek te krijgen. Na een test van een kleine week, met snelweg, stad en binnenwegen, deels geladen en deels leeg, haalden wij een verbruik van 1 op 15.

     Mocht je gaan voor één van de twee sterkere diesels, dan raden wij om voor de nieuwe automaat te kiezen. Zeer soepel en naadloos rijgt hij de acht versnellingen aan elkaar waarbij hij zelfs, indien efficiënter, een versnelling kan overslaan.
    Uiterlijk en SYNC 3

    De nieuwe neus van de Connect, voorzien van Bi-xenon lampen en LED -dagrijverlichting, staat de auto erg goed en geeft hem het nieuwe Ford gezicht. De nieuwe voorkant zorgt in combinatie met nieuwe luchtgeleiders langs de wielkasten en een nieuwe wielophanging ook voor een verlaging van tot 4 procent van de luchtweerstand, wat terug te zien zou moeten zijn in het verbruik.

    Ook binnenin is de Connect onder handen genomen. Een simpel maar duidelijk dashboard is nu voorzien van een zes inch touchscreen met het nieuwe SYNC-3 infotainment systeem. Hiermee heb je als bestuurder alle moderne communicatie, muziek en navigatie voorhanden.

    Tevens biedt het de wagenparkbeheerder de mogelijkheid op afstand te zien waar de auto is en wat de technische staat is. Zo kan bijvoorbeeld via de computer bekeken worden of de olie aan vervanging toe is. Heel handig is ook de draadloze oplader voor smartphones op een zeer ergonomische plek precies in het midden van het dashboard.
    Test Ford Transit ConnectDe laadruimte

    Bij de Transit Connect draait het natuurlijk om de laadruimte. Ford biedt de auto in een L1 en L2 versie. De L1 heeft een laadruimte van 2,9 kuub, de L2 een laadruimte van 3,6 kuub. Die diesels kunnen tot maximaal 1.450 kilogram trekken, de benzine uitvoering maximaal 1.200 kilogram.

    Wij hadden de L1 versie bij ons, die standaard voorzien is van een schuifdeur en dubbele, wijd openklappende achterdeuren. Hiermee kun je altijd gemakkelijk bij de laadruimte, die nu verlicht wordt door heldere LED-lampen.
    Test Ford Transit ConnectElektronische hulpmiddelen

    Ook voor moderne bedrijfswagens zijn elektronische hulpmiddelen niet meer weg te denken. En de Transit Connect heeft ze bijna allemaal. We noemen er een paar op: hij parkeert zelf in, remt automatisch als een ongeval dreigt, houdt je binnen de lijnen en heeft een goedwerkende dode hoek sensor.

    Op de snelweg is de adaptieve cruise control heerlijk ontspannend, waarbij direct opvalt hoe subtiel dit systeem werkt. We maken nog wel eens mee dat dergelijke functies erg bruusk kunnen remmen als er een auto voor je komt, maar daar is hier geen enkele sprake van. Complimenten!

    Het rijden

    Het is duidelijk dat de nieuwe Ford Transit Connect op veel fronten is aangepast. Hij rijdt soepeler en vooral comfortabeler dan de vorige. Drempels en oneffenheden worden beter gladgestreken en ook de automaat draagt een aardige steen bij aan het comfort. Bochten worden strak genomen en ook de remmen zijn op hun taak berekend.
    Conclusie

    Uit onze test is gebleken dat de nieuwe Ford Transit Connect klaar is voor de toekomst. Een soepele sterke motor, moderne hulp- en communicatiemiddelen en veel praktische ruimte. Koppel dat aan een strak uiterlijk, goede wegligging en genoeg comfort en het is wat ons betreft zeker geen slechte keuze. Je rijdt een Transit Connect vanaf 12.350,- euro (ex BPM ex BTW), voor onze rijke uitgeruste testauto met de sterkste diesel en automaat betaal je 27.700,- euro (ex BPM ex BTW).

    Ford Transit Connect L1

    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.499 cc viercilinder turbo
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 270 Nm
    Versnellingsbak: Achttraps automaat
    Gewicht: 1.387 kg
    Laadvermogen: tot 925 kg
    Laadruimte: 2,9 m3
    Trekvermogen: max 1.450 kg
    Prijs vanaf: 12.350,- euro (ex BPM ex BTW)
    Prijs testauto: 27.700,- euro (ex BPM ex BTW)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleJaguar Land Rover introduceert 20 procent zuinigere zes‑in‑lijn benzinemotor
    Next Article Test Toyota RAV4 hybrid 2019

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?