Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE

    Auto 21-05-2019No Comments

    Wie vijf jaar geleden zei dat er in de toekomst een hybride Range Rover zou komen, werd volledig voor gek verklaard. In tijden waarin echter alle auto’s schoner en zuiniger moeten worden, konden ook de Engelsen niet achterblijven. Dus ontwikkelden ze een plug-in hybride auto, tijd voor een test met de Range Rover Sport PHEV!

    Vierhonderd gecombineerde pk, een opgegeven gecombineerd brandstofverbruik vanaf 3,1 liter benzine per 100 kilometer (circa 1 op 30) en een CO2-uitstoot vanaf 71 gram per kilometer en dus een A-label. Een zwaar vertekend beeld? Want deze cijfers haal je immers alleen als je veel elektrisch rijdt.

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman 2

    En daarvoor moet je toch echt de accu opladen met een stekker. Dat kan overigens al in twee uur waarna je, afhankelijk van je rijstijl, 50 kilometer uitstootloos kunt rijden. Laad je niet, dan ligt het verbruik rond de 1 op 11. Wat zeker niet verkeerd is voor een auto van 2.500 kilo.

    Groen

    Omdat diesel flinke imagoschade opgelopen heeft, is de semi elektrische Range Rover Sport PHEV imago-technisch een interessante uitvoering. En dan vooral voor de rijken onder ons die, al dan niet bedrijfsmatig, een groen imago (moeten) ambiëren.

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman

    Zo kun je als duurzaam bedrijf zonder gêne in een dikke auto blijven rijden, zonder dat je scheef aangekeken wordt. Want hoe je het ook wendt of keert, dik blijft de SUV.

    Het hart van de Range Rover is een tweecilinder viercilinder benzinemotor met 300 pk die we ook kennen van onder andere de Jaguar F-PACE 300P. En ook in deze auto doet de door Jaguar en Range Rover ontwikkelde krachtbron het prima.

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman

    Een sprintje van nul naar honderd in iets meer dan zes seconden zorgt ervoor dat je de meeste duizend kilo lichtere pittige turbootjes snel in je achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen. Als je dat al wil, want de koning onder SUV’s voelt zich vooral heel lekker als je rustig rijdt.

    De elektrische hulpaandrijving geeft als het nodig is een boost van ongeveer 100 pk. In combinatie met de naadloos schakelende automatische versnellingsbak, rijdt de Range Rover soepel als zijde. Je voelt ‘m niet en je hoort ‘m niet.

    Precies wat je wil tijdens lange ritten. Terwijl je ondertussen gemasseerd wordt door de fauteuils. Want hoewel je er veel mee kunt, is luxe toch wel zijn belangrijkste kenmerk.

    De hybride Range Rover doet wat alle andere grote Rovers al veel eerder deden, en dat is goed rijden. Ook in deze zit je weer als een vorst en weet je dat je er de hele wereld mee aan kunt. Het rijgenot, de souplesse en de wegligging zijn voor een reus van dit formaat waarmee je woestijnen, ijsvlakten en oerwouden overwint fenomenaal.

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman

    Verwachtingen

    De hybride aandrijving voldoet ruim aan de verwachtingen die je van deze SUV mag hebben. Al hoor je wel dat de viercilinder er flink aan moet trekken als je het onderste uit de kan wil halen. Maar wie dat wil, kan beter een dikke sportwagen kopen. Nee, de Range Rover rij je rustig en beheerst, daarin voldoet hij prima. Een minnetje geven we aan de regeneratie, ofwel de stroom die de auto aan de accu geeft als je remt of afremt. Die is minimaal en je zult hem dus vaak aan de laadpaal moeten hangen om de accu op te laden.  

    Hoewel de Range Rover op het eerste gezicht al eeuwen niet veranderd is, schuilen er onderhuids toch een flink aantal wijzigingen. Het gaat om details, maar als je je ogen goed de kost geeft kun je ze vinden. Met name technische vernieuwingen zoals grootlicht dat nooit in iemands gezicht of spiegels schijnt, je panoramadak openen met louter een handbeweging en een hele rits andere luxe, comfort en veiligheidszaken slaan de toon. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel op of kan optioneel aangeschaft worden voor deze auto.  

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman

    Range Rover Sport P400e

    Het is een gave dat je als fabrikant een auto er decennia lang er vrijwel hetzelfde uit kunt laten zien en hem toch te verkopen. Dat kunstje hebben de Engelsen volledig onder de knie, zo creëer je een iconische auto. Dat was hij, dat is hij en dat zal hij voorlopig nog wel even blijven ook.

    De Range Rover Sport PHEV doet nauwelijks onder voor z’n dikke benzine- en diesel broeders. Hoewel de PHEV de instap en dus goedkoopste (vanaf) Range Rover Sport is, is hij nog steeds een échte Range Rover. En bovendien nog een ‘schone’ ook, Above and Beyond is nog steeds relevant.

    Test hybride Range Rover Sport P400e HSE Driving-Dutchman

    Motor: 1.997 cc viercilinder benzine
    Maximaal gecombineerd vermogen: 404 pk
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 220 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.471 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 3,2 L/100km (NEDC2.0)
    CO2-uitstoot: 73 g/km (NEDC2.0)
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 101.150,- euro All-in rijklaar
    Prijs testauto: 129.314,- euro All-in rijklaar

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Fiat 500 Cabrio Spiaggina ‘58, dé zomerauto van 2019
    Next Article Test Volvo V60 Cross Country, de gebaande paden af

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?