Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

    Auto 22-11-2019No Comments

    De EQC is de allereerste vol elektrische auto van Mercedes-Benz binnen het product- en technologiemerk voor elektromobiliteit EQ. Hij markeert volgens de Duitse autofabrikant de start van een nieuw mobiliteitstijdperk en dus is hoog tijd voor Driving-Dutchman test en wel met de 400 4MATIC.

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    De EQC komt voort uit de EQ conceptcar, die voor het eerst in 2016 getoond werd op de Paris Motor Show. Het design is gebaseerd op de GLC waarmee ook de typeaanduiding EQC uitgelegd is. Op het moment dat wij er mee reden, was er slechts een model, de 400 4MATIC en dat is niet de allerminste. Mercedes-Benz belooft ons een gecombineerd NEDC stroomverbruik van 19,7 kWh per 100 gereden kilometers en een actieradius van 471 kilometer. Cijfers waar je bij elektrische rijders mee aan kunt komen.

    356 kilometer actieradius

    Toen we de auto bij de importeur ophaalden, stond de elektriciteitsmeter op een aantrekkelijk bereik van 400 kilometer. Die range hebben we in de week dat we met de auto reden, zelfs aan verschillende laadpalen, niet meer gezien. Wat we ook probeerden, de meter bleef consequent steken op maximaal 356 kilometer, iets wat we niet volledig hebben uitgeprobeerd, maar ons wel reëel lijkt. Wat ons betreft een redelijke score waarmee je niet continu met samengeknepen billen van laadpaal naar laadpaal hoeft te rijden.

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    Wat overigens in het geheel geen straf is in de Mercedes-Benz EQC want de auto rijdt namelijk fenomenaal. Je voelt en merkt namelijk meteen de op veel punten bekende oer-Duitse degelijkheid, luxe en comfort. Wat je ook voelt is het immense gewicht van de grote 80 kWh accu. Je moet het rempedaal in vergelijking met andere auto’s relatief hard en diep intrappen om de 2.495 kilo wegende massa tot stilstand te brengen. Hierdoor krijg je hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld in de Range Rover Sport.

    Haptische acceleratie-pedaal

    Het rijden met de EQC wordt in hoge mate verfijnd door het aanrakingsgevoelige zogenoemde ‘haptische’ acceleratie-pedaal. Het pedaal helpt om een zo efficiënt mogelijke rijstijl te bereiken door middel van een duidelijk voelbaar drukpunt. In de rijmodi ECO en MaxRange begrenst het drukpunt de acceleratie en geeft zo, afhankelijk van de situatie, de meest efficiënte snelheid aan.

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    Met de rijmodi Comfort, Sport, Eco en MaxRange is er voor iedere bestuurder een ideale optie. Met de schakelpaddles achter het stuur kun je zelf bepalen hoeveel energie je tijdens het afremmen terugwint. In de D++ stand is de regeneratie als je het acceleratiepedaal loslaat zelfs zoveel dat het lijkt alsof je sterk afremt. Dit is even wennen, maar als je eenmaal aan dit ‘one pedal driving’ gewend bent is het heerlijk.    

    Net zoals in andere Mercedessen, word je in de EQC maximaal in de watten gelegd. Vrijwel alle denkbare lekkerheden zijn ook in deze EV aanwezig en zorgen ervoor dat je reis zo aangenaam mogelijk verloopt. In de verwennerij spelen het MBUX- en infotainmentsysteem een belangrijke rol. En omdat de EQC elektrisch en modernistisch is, past het tablet-vormige instrumentarium prima in het interieur van deze auto.

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    Een interieur dat verder volledig voldoet aan de wensen van autorijders in het premium segment. Alles zit goed, ziet er goed uit en voelt perfect aan. En omdat Mercedes de accu in de bodem van de carrosserie heeft geplaatst, boet je ook qua binnenruimte niets in.

    Wat echter wel iets beter kan is de MercedesMe app waarmee je allerlei informatie over de auto op kunt vragen, systemen zoals de standverwarming in kunt stellen, de lading kunt bekijken, de ramen, portieren en het grote panoramadak kunt openen en sluiten en met Mercedes kunt communiceren. Het kost wat tijd om alle mogelijkheden in te stellen en voor sommige instellingen word je naar een portaal buiten de app geleid.

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    Als je dat echter eenmaal gedaan hebt kun je optimaal genieten van je verblijf in deze auto. Genieten met een hoofdletter G, want het is stil in de auto, heel stil. Ook dit heeft Mercedes perfect voor elkaar, mits je het fantastische klinkende Burmester surround sound systeem uit laat staan.

    Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

    Het beste wat je kunt doen als je in de markt bent voor een premium vol-elektrische SUV is naar de dealer gaan en de auto meenemen voor een proefrit. We zijn vooral benieuwd naar de ervaringen en meningen van bestuurders van de belangrijkste concurrenten op dit moment: de Jaguar I-Pace en Tesla Model S rijders.

    Motor: 2 elektromotoren
    Vermogen: 408 pk
    Koppel: 760 Nm
    Aandrijving: voorwiel, vierwiel automatisch indien nodig
    Accupakket: 80 kWh
    Versnellingsbak: elektromotor
    Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden
    Gewicht: 2.495 kilo
    Basisprijs: 80.995,- euro
    Prijs testauto: 90.919,- euro

    Test met de inspirerende elektrische Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC Driving-Dutchman

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Toyota Corolla TREK: de lekkerste van de vier
    Next Article Test Abarth 595C Competizione, zeventig jaar beleving

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?