Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Jaguar I-Pace
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Jaguar I-Pace NV400, wat een beest van een auto

    Auto Elektrisch 16-12-20188 reacties

    De Jaguar I-Pace is de eerste echt begeerlijke elektrische auto. De eerste waarbij de aantrekkingskracht niet bepaald wordt door de aandrijving maar door het feit dat het simpelweg een enorme gave auto is. Tijd voor een uitgebreide test dus.
    Test Jaguar I-PaceBijzonder mooi

    De I-Pace is bijzonder mooi en heeft een vrij uniek design. Je herkent duidelijke elementen van andere Jaguar modellen, zoals van de E-Pace, maar toch is zijn stijl geheel eigen. En doordat de proporties spot-on zijn, lijkt hij veel kleiner dan hij in feite is.

    Gaaf is hoe ontzettend breed de auto is, wat vooral opvalt als je ‘m van achter ziet. Niet alleen komt dit ten goede aan de binnenruimte, maar ook aan de wegligging, waarover zo meer. Wij reden met een S-uitvoering, een van basisuitvoeringen, maar dan wel geheel aangekleed. Vooral de 22 inch (!) wielen maken ‘m enorm stoer. Zeker als je de luchtvering in de offroad stand zet (Ja, hij heeft een offroad stand), ziet hij er daarmee enorm ruig uit.
    Test Jaguar I-PaceVan binnen

    Het dashboard is zeer fraai vormgegeven met in totaal drie digitale schermen. Het eerste vind je achter het stuur en is geheel naar eigen wens in te delen. Het tweede bevindt zich in het midden en huisvest alle infotainmentsystemen. Het wat kleinere derde scherm zit daaronder. Hierop zijn een aantal functies te zien en te bedienen, zoals airco en muziek.

    De leren, verwarmde en volledig elektrisch instelbare kuipstoelen zien er niet alleen mooi uit, maar bieden ook in alle gevallen voldoende steun én zitten ook nog eens lekker. Ruimte heb je voldoende, je kunt in alle comfort met vier volwassen op pad.
    Test Jaguar I-PaceDe elektromotor

    De I-Pace is voorzien van twee elektromotoren, een voor de vooras en een voor de achteras. Samen leveren ze 400 pk en niet minder dan een zeer indrukwekkende 696 Nm aan kracht. En al die power is ten allen tijden beschikbaar.

    Dat resulteert in een zeer snelle auto. Je hoeft maar naar het gaspedaal te kijken en je schiet vooruit.  In iets meer dan 4,5 seconden zit je op de 100 km/u en hij heeft een begrensde top van 200 km/u. Nog indrukwekkender zijn de tussenacceleraties, waarbij je menig snelle sportauto volkomen het snot voor de ogen rijdt.
    Test Jaguar I-PaceRange

    Het hete hangijzer bij een elektrische auto is altijd de range. Maar daar hoef je je bij de I-Pace niet heel veel zorgen te maken. Met een 90 kWh accupakket moet je volgens de WLTP-actieradiustest 470 kilometer kunnen halen. Met de verslavende versnelling van de auto en de daaraan gekoppelde zware rechtervoet, hebben wij dat niet gehaald.

    Maar een dikke 400 kilometer is zelfs met sportief rijden en veel snelwegkilometers goed haalbaar. En dat maakt de auto volkomen bruikbaar in ons land.
    Test Jaguar I-PaceWegligging

    Hoewel het design, het interieur en de snelheid van de Jaguar I-Pace doen verbazen, de manier waarop je bochten aan kunt vallen en op kunt vreten doet je mond keer op keer open vallen.  Verschillende systemen werken nauw samen om hier zorg voor te dragen. Ten eerste kunnen de elektromotoren individueel aangestuurd worden, waarmee steeds exact de juiste hoeveelheid kracht op de assen wordt losgelaten. Daarbij zorgt het Torque Vectoring systeem door middel van het subtiel afremmen van het binnenste voor- en achterwiel, dat de I-Pace vlijmscherp instuurt.

    En omdat de I-Pace compleet nieuw ontworpen is als een elektrische auto, liggen de accu’s gunstig verspreid onder de bodem met als resultaat een zeer laag zwaartepunt. Samen met zijn brede wielen en onderstel zorgt dat ervoor dat hij als een blok op de weg ligt. En als je de Jaguar dan ook nog voorziet van het adaptieve onderstel, dat naar wens sportief of comfortabel ingesteld kan worden, dan heb je een auto met een haast onvoorstelbare wegligging.

    Conclusie

    De Jaguar I-Pace is tijdens de test een hele bijzondere auto gebleken. Het design is prachtig, zowel binnen als buiten, de materialen en afwerking liggen op een zeer hoog niveau en bieden een luxe gevoel. De wegligging en snelheid zijn fenomenaal en zorgen ervoor dat deze 2.133 kilogram zware SUV aanvoelt als een kleine wendbare maar comfortabele sportauto. En daarbij is hij ook nog eens elektrisch met een range waar je in ons land prima mee uit de voeten kan. In onze ogen duidelijk een winnaar, wat ook blijkt uit de vele honderden mensen die al een I-Pace besteld hebben. De Jaguar I-Pace is er vanaf 80.330,- euro. Voor onze luxe aangeklede S-uitvoering betaal je 104.780,- euro.
    Test Jaguar I-Pace

    Jaguar I-Pace NV400 S

    Motor: 2 elektromotoren
    Vermogen: 400 pk
    Koppel: 696 Nm
    Aandrijving: vierwiel
    Accupakket: 90 kWh
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 200 km/u (begrensd)
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,8 seconden
    Gewicht: 2.133 kilo
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs: 80.330,- euro
    Prijs testauto: 104.780,- euro
    Test Jaguar I-Pace

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit stopt Ford allemaal in de nieuwe Focus om jouw leven beter en veiliger te maken
    Next Article Test TomTom Go Essential

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    View 8 Reacties

    8 reacties

    1. Ruud on 19-12-2018 14:07

      Je mag me wel uitleggen hoe je 400 km hebt gehaald want ik kom niet verder dan 275 met rustig rijden

      Reply
    2. Yuri Van Koeveringe on 19-12-2018 14:31

      Beste Ruud

      Wij hebben toch echt met ook wat snelwegkilometers en af en toe het pedaal flink intrappen rond de 400 km gereden. Over dat uw Jaguar met rustig rijden slechts 275 kilometers haalt, kunnen we helaas weinig zeggen. Wellicht had u alle verwarmingen en airco aan, reed u iets minder rustig dan u dacht en vooral hogere snelheden op de snelweg. Tevens kan de buitentemperatuur een substantieel verschil in bereik bewerkstelligen. Er zijn vele redenen die het bereik van een elektrische auto danig kunnen beïnvloeden (helaas)

      MVG Yuri

      Reply
    3. Ruud on 20-12-2018 11:13

      Ik heb mijn ipace vanaf 21 nov dus natuurlijk staat de verwarming aan
      Vandaar mijn vraag onder welke omstandigheden,temperatuur u heeft gereden
      In ieder geval geeft de auto sowieso max 285 km aan op de display bij 100% lading
      Bij de aankoop en 8 km op de teller stond de display op 470 maar van Oosterhout naar valburg liep dit al terug naar 370
      Daarna is er geen hogere waarde uitgekomen dan 285 bij volle accu
      Ik ben verder heel tevreden maar vind de verschillen met beloofde range echt te groot, temeer omdat hier nog steeds mee geschermd wordt (zie jaguar magazine wat afgelopen week in de bus viel)
      Bij fastned ben ik meerdere rijders tegengekomen en gek genoeg hebben die dezelfde ervaring dan ik
      Het zou fijn zijn als ook vanuit jaguar de reeele situatie zou worden weergegeven
      Dat past meer bij mijn merkbeleving en naar ik denk ook bij die van anderen
      Veel rijplezier overigens want daar is niets mis mee
      Gr Ruud

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 20-12-2018 12:37

        Beste Ruud

        Spijtig te horen dat er de range tegenvalt, mede omdat het zo’n prettige auto is. In onze ervaring loopt het bereik van een elektrische auto snel terug als er voornamelijk snelwegkilometers mee gereden wordt, misschien dat het hierdoor komt. Het zou ook verklaren dat mede gebruikers bij een Fastned (naast de snelweg) dezelfde ervaringen hebben. Wij hebben slechts een kleine week met de Jaguar gereden. Tijdens een dergelijke test rijden wij bewust niet alleen op de snelweg en kwamen wij in de buurt van de 400 km. Die 470 km bereik die u bij aanschaf zag, hebben wij ook niet gezien hoor en lijkt ons dan ook zwaar optimistisch. Maar men zou toch minstens ergens rond de 350 km moeten kunnen halen.

        MVG Yuri

        Reply
    4. Ruud on 21-12-2018 09:21

      Ik heb ook de indruk dat het gemiddeld zomer/winter ergens rond 300/350 uit zal komen
      Gr ruud

      Reply
    5. Ernst on 29-12-2018 20:58

      Mijn iPace rijdt heerlijk én verbruikt op de snelweg stroom als een dolle. Groningen-Schiphol met 130 km/h op de cruise control resteert bij aankomst nog 30 km bereik (vertrokken met 90% volle accu). Via de snellader bij de Ruige Hoek weer vol tot 90% en net thuis weer gehaald (50 km over). Buiten was het 4 graden. Dus zeker in de winter niks 400 km met een volle accu; 250 a 285 komt eerder in de buurt. Wanneer je op de snelweg rijdt tenminste. Gelukkig doe ik dat steeds minder, en in de voorkomende gevallen even laden bij een Fastned station met 50 of 85 kWh is prima te doen. En met de aangekondigde software update in Q1 2019 zelfs met 100 kWh.

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 30-12-2018 17:33

        Beste Ernst

        Dank je voor het delen van jouw ervaringen. Het is inderdaad een heerlijke auto maar op de snelweg gaat de stroom snel naar beneden. Overigens verschilt het al enorm of je 110 of 130 km/u rijdt, was onze ervaring.

        MVG Yuri

        Reply
    6. Bert on 12-01-2019 09:09

      Alle lofuitingen over hoe geweldig de I-pace is laat ik achterwegen. Die kloppen. Het is een heerlijke auto. Software fout met CarPlay maar dat wordt hoop ik wel opgelost. Mijn ervaring in range, met een gemiddele rijsnelheid van ongeveer 5-10km onder de max toegestane snelheid op (voornamelijk) snelwegen, is dat je ongeveer een range haalt van 285(!) km. Let wel, de gemiddelde snelheid is uiteraard veeeel lager ivm files. Natuurlijk trap ik de i-pace ook wel eens in (blijft kicken) maar in het algemeen ben ik rustiger gaan rijden en dat bevalt prima. Wat niet bevalt is die range. Op en neer naar Rotterdam 2×141 km haal ik ….. net niet en vraagt om opladen. Ja het is nu 4 graden en ja ik heb de (stoel)verwarming aan! De opgegeven 470 vs werkelijk ongeveer 285 vindt ik een enorm verschil in gewoon rijgedrag.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?