Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Jeep Grand Cherokee Trackhawk
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Jeep Grand Cherokee Trackhawk

    Auto 02-05-2019No Comments

    Stampend beginnen vier immense wielen te draaien, terwijl de Jeep Grand Cherokee Trackhawk van zijn plek komt. In eerste instantie word je overdonderd door het gierende geluid van de compressor om daarna overweldigd te worden door het gedonder van de 6,2-liter V8 uit de vier uitlaten. Maar waar je hersenen je echt volledig in de steek laten, is bij de onvoorstelbare acceleratie.

    Het is lastig het geweld van deze krachtigste productie SUV goed onder woorden te brengen zonder te vervallen in een opsomming van superlatieven. Wij hebben bij Driving-Dutchman veel auto’s mogen ervaren, waarvan ook zeker een groot aantal rappe, maar de brute manier waarop deze Jeep van zijn plek komt is ongeëvenaard.
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkEen grandioos afscheid

    Voor alle criticasters op benzine slurpende SUV’s: ja, ook wij als pure petrolheads weten dat deze Jeep niet meer van deze tijd is. De snelheid waarmee hij benzine door zijn machtige cilinders doet stromen om er als pure pk’s weer uit te laten komen, voegt weinig toe aan de duurzaamheid van onze planeet of dat van onze portemonnee.

    Over een tijd, hoe lang zullen we moeten ervaren, zullen we ons allen voortbewegen in muisstille duurzame zelfsturend voertuigen. En zullen al onze gesprekken aan bartafels gaan over kWh’s en laadtijden. Reden te meer om nog éénmaal de benzinemotor te vieren, nog éénmaal deze glorieuze brandstof door onze ziel te laten stromen. En met welke auto kan dat beter dan met deze Jeep Grand Cherokee Trackhawk?
    Test Jeep Grand Cherokee Trackhawk
    De techniek van de motor

    710 pk en 868 Nm, het zijn getallen die je normaal alleen tegenkomt in supercar country, maar hier zitten ze toch echt in een luxe SUV. Te danken aan een 6,2-liter Hemi V8-motor met mechanische compressor van IHI. Deze zeer treffend genaamde HellCat V8 is afgeleid van de 6,4-liter V8 uit de Jeep Grand Cherokee SRT en is onder andere ook te vinden in de Dodge Charger.

    Door de slag van de motor iets te verkleinen (waardoor men uitkwam op een 6,2 i.p.v. 6,4-liter) had men de ruimte om de krukas de nodige verstevigingen te geven. De motor is gekoppeld aan een ZF achttraps automaat, die speciaal is geüpgraded om alle pk’s en Nm’s goed op alle vier de wielen over te brengen.
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkOnderstel en remmen

    De Trackhawk is echter verre van een gewone Jeep Grand Cherokee waar een rappe motor in gelepeld is. Het onderstel is zwaar aangepast en voorzien van sportieve Bilstein dempers. Deze kunnen in verschillende standen worden gezet, zodat je in alle comfort door de stad kunt rijden, maar tevens maximale grip op het circuit hebt.

    Gelukkig is ook de nodige aandacht naar de remmen gegaan, met rondom sterke Brembo’s. Aan de voorzijde vinden we 6 zuigerklauwen rond 400mm-schijven (de grootste ooit in een Jeep) en aan de achterzijde 4 zuigers rondom 350mm-schijven.
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkWegligging

    Hoe vertalen al deze aanpassingen zich in de wegligging? Je zult niet heel snel de fout maken te denken dat je met een kleine circuit auto op pad bent. Niet alleen zit je hoog en staar je uit over een enorme motorkap met koelgaten, nodig om de hitte van de V8 af te voeren, maar ook de meer dan 2.500 kilo’s zijn op de achtergrond aanwezig.

    We zeggen hier bewust ‘op de achtergrond’ want het is onvoorstelbaar hoe het onderstel zoveel gewicht en zoveel kracht goed door een bocht weet te leiden. Helaas ontbrak het ons aan mogelijkheid (en ook wel aan een stukje talent), maar een ervaren coureur kan met deze SUV menig sportauto het snot voor de ogen rijden op welk circuit dan ook.
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkAcceleratie

    Wat je zelf wel vrij eenvoudig kunt ervaren, is de ongelooflijke acceleratie. De Trackhawk is namelijk voorzien van Launch Control, die je helpt zo snel mogelijk uit de startblokken te komen. Gelukkig is het infotainment systeem voorzien van een special sport-menu, waar je onder andere zaken als gebruikte pk’s, turbodruk en olietemperatuur op kan zien. Maar óók een uitgebreide teller, die bijhoudt hoe snel je optrekt.

    Door de Launch Control kwamen wij zonder problemen keer op keer in de buurt van de opgegeven 3,7 seconden van 0-100 km/u. En dat is snel, héél snel, voor een SUV. Sterker nog, eenmaal hield de teller zelfs op bij 3,3 seconden.
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkHet pijnlijke deel

    Autoliefhebbers zullen ‘m wel aan voelen komen, het pijnlijke deel van dit verhaal: de prijs. De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is in Nederland leverbaar vanaf 238.170,- euro, waarvan niet minder dan 109.602,- euro BPM is.

    En om deze pijn nog eens stevig te onderlijnen. In Amerika koop je dezelfde 710-pk sterke power SUV voor een bedrag van……85.900,- dollar ofwel zo’n 76.400,- euro.

    Conclusie

    De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is een fenomenale machine voorzien van machtige techniek. Hét toppunt van American Muscle gegoten in een luxe en comfortabele SUV. Maar hij is veel meer dan dat. Hij vormt het einde van een tijdperk, waarin alles nog zo heerlijk draaide om performance, emotie en power. Een tijd waarin we nog grote stukken vlees op een open vuur gooiden en als mannen (en vrouwen) opschepten over de pk’s van onze voertuigen. De era van duurzaamheid en elektrisch vervoer staat echter al op de drempel, dus laten we nog één keer echt goed losgaan, voordat het verstand het van de emotie wint: de Jeep Grand Cherokee Trackhawk!
    Test Jeep Grand Cherokee TrackhawkJeep Grand Cherokee Trackhawk

    Motor: 6.166 cc Hemi V8 Compressor (HellCat V8) benzine
    Vermogen: 710 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 868 Nm bij 4.800 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 289 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 3,7 seconden
    Massa rijklaar: 2.531 kilogram
    Gemiddeld verbruik: 1 op 6
    CO2-uitstoot: 385 g/km
    Energielabel: G
    Prijs vanaf: 238.170,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Jaguar F-PACE 2019, eenvoud is levende schoonheid
    Next Article Twee keer CO-meten tijdens APK nekt motorblok

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?