Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Kia e-Niro, best wel kicken

    Auto Elektrisch 24-12-2018No Comments

    De wereld moet schoner en daar moeten onder andere de auto-industrie en consument aan meewerken. Kia draagt zijn steentje bij met de Niro, een crossover in het c-segment die vanaf de basis voor elektrificatie is gebouwd. Na de hybrid en plug-in hybrid, reden wij tijdens de persintroductie in Zuid Frankrijk met de volledig elektrische e-Niro voor een test.

    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Kia levert de e-Niro komt in twee varianten; een 39 kWh (verkrijgbaar eind 2019) en een 64 kWh uitvoering en met deze laatste gingen we op pad. De Niro met het kleinste accupakket heeft onder de gunstigste omstandigheden een actieradius van 290 kilometer. Het grote pakket brengt je 450 kilometer ver en dat is best veel.

    Competitief

    Toen Kia de Niro introduceerde was al duidelijk dat dit een competitieve auto was. Kwaliteit, ruimte, value for money, dankzij de double clutch transmission (DTC) hoef je nooit te schakelen en een goede wegligging. Hoewel hij geen design hoogstandje is, is het ook zeker geen auto waarin je niet gezien wil worden. Bovendien is dat heel erg persoonlijk.

    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Terug naar de elektrische e-Niro. Waar de wegligging van de hybride en plug-in hybride al meer dan in orde was, is die van de elektrische zelfs nog iets beter. Door het relatief zware, maar laag geplaatste accupakket, is de EV nog meer en beter in balans waardoor zijn rijgedrag sportiever aanvoelt.

    In deze auto stuur je met plezier door het Zuid-Franse heuvellandschap. Alleen op (te) hoge snelheid voel je soms dat je met best wel een zware auto op pad bent en wil de e-Niro over zijn voorbanden doorglijden. Ondanks zijn hoge gewicht van 1.791 kilo komt de auto rap van z’n plek en zit je binnen de kortste keren op topsnelheid. En dat voelt als sportieve rijder heel goed.

    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Afgeschoten

    Als bestuurder heb je altijd goed gevoel over wat er onder je op de weg gebeurt. Rijden met de e-Niro is eigenlijk best wel kicken. Al in de Eco stand gaat ie lekker van z’n plek en geniet je van de eenparige versnelling. In de Sportstand wordt je nog net niet afgeschoten, maar het gevoel is er zeker niet minder om.

    Binnenin wijkt de e-Niro enigszins af van de hybrides en plug-in hybrids. Het grootste verschil is het ontwerp van de middenconsole. Omdat de elektrische Kia een volledig elektrische aandrijflijn heeft, is de traditionele transmissie met versnellingspook overbodig geworden en vervangen door een nieuwe ‘shift-by-wire’-draaiknop.

    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman

    De draaiknop is ergonomisch geplaatst op de middentunnel zodat je er met je rechterhand goed bij kunt. Op de nieuwe middenconsole is tevens de bediening voor de elektronische handrem, stoelverwarming en stoelventilatie, stuurverwarming, drive mode selector, parkeersensoren en de ‘Auto Hold’-functie geplaatst. Omdat het nieuwe paneel niet veel ruimte inneemt kon het opbergvak in de middenconsole groter gemaakt worden.

    Conclusie

    De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij kan vanaf nu besteld worden vanaf 42.510 euro met vier procent bijtelling. Standaard is de e-Niro al zeer rijk uitgerust. Het lijstje is te lang om hier op te noemen, dus daarvoor kun je beter even naar de dealer gaan. Wil je nóg meer accessoires en opties, dan is er de ExecutiveLine voor 45.510 euro. Vrijwel alles wat er aan accessoires in autoland te koop is, is beschikbaar voor de e-Niro.

    Test Kia e-Niro Driving-Dutchman

    Op de e-Niro met 39 kWh-batterij zul je tot eind 2019 moeten wachten. Maar met de 64 kWh-uitvoering heeft Kia nu al een sterke concurrent van het bestaande elektrische aanbod neergezet. Je krijgt van Kia met de e-Niro een ruime en goed rijdende en zittende auto met zeven jaar garantie. Na de test met de Kia e-Niro zijn wij zeer onder de indruk van zijn prestaties en dat is niet voor niets.

    Kia e-Niro 64 kWH

    Actieradius (WLTP): 450 km (64 kWh) / 290 km (39 kWh)
    Motor: 1 elektromotor
    Vermogen: 204 pk bij 3.800 tpmKoppel: 395 Nm
    Aandrijving: voorwielen
    Accupakket: 39/64 kWh
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 167 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 7,8 seconden
    Gewicht: 1.791 kilo (64 kWh)
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs: 42.510,- euro
    Prijs testauto: 45.510,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest nieuwe Ford Focus, fraaie upgrade
    Next Article Techniek: Volkswagen Passat diesel met nieuwe krukaskeerring slaat niet meer aan

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?