Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Lexus LC 500h
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Lexus LC 500h, de meest verleidelijke hybride?

    Auto Elektrisch 10-12-2019Geen reacties

    Kan een hybride auto sexy zijn, je uitdagen tot echt autorijden en een autominnend hart sneller doen kloppen? Als het aan Lexus ligt is daar maar één antwoord op: een volmondig JA! Hun LC, de bloedmooie GT coupé, die wij eerder reden met een 5.0-liter V8 met 477 pk, wordt ook geleverd met een efficiënte hybride aandrijving, de LC 500h. Is dat vloeken in de kerk? Of kan deze auto ons toch verleiden? We zochten het uit in een verrassende test.
    Test Lexus LC 500hVan nu

    Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Wat ons betreft is de LC een van de allermooiste auto’s van de afgelopen jaren. Scherpe lijnen, ideale verhoudingen en een bijzonder soort ingetogen en unieke schoonheid maken het een genot om de auto te zien staan en helemaal te zien rijden.

    Het is Lexus nog steeds aan te prijzen dat zij hun conceptauto een op een op de weg hebben gebracht zonder het waanzinnige ontwerp af te zwakken, zoals we zo vaak zien. Dit heeft wel als resultaat dat een liefde-haat auto is; of je vindt ‘m bloedmooi of helemaal niets.
    Test Lexus LC 500hPure schoonheid

    Wat wel van een universele schoonheid is, is het interieur. Maar weinig, heel weinig auto’s kunnen tippen aan het interieur van de LC. Een adembenemend mooi ontwerp, extreem luxe, uitgevoerd in louter topmaterialen met een afwerking zoals alleen Lexus dat kan.

    En niet alleen op het zicht, ook de indeling en het gevoel klopt aan alle kanten. Ieder knopje, elk hendeltje werkt feilloos met exact de juiste weerstand. Wij konden al enorm genieten van hoe de deksel van de bekerhouder open en dicht gaat. Dat klinkt vreemd, en dat zijn wij natuurlijk ook, maar ben je ooit in de gelukkige situatie in een LC te zitten, probeer het maar.
    Test Lexus LC 500hEven snel?

    Het is duidelijk dat de LC een auto van een bijzonder hoog niveau is. Maar de grote vraag is of de hybride aandrijving daar wel bij past. De versie met de V8, waar wij eerder met groot plezier in reden, biedt namelijk een enorme hoeveelheid puur autorijden, zowel qua rijeigenschappen als qua motorgeluid.

    Op dit laatste scoort de 3,5-liter V6 vele malen minder. Bij sportief rijden produceert hij een fijn geluid, maar komt niet in de buurt van de grommende, blaffende V8. Qua pure snelheid ontlopen de beide aandrijflijnen elkaar echter nauwelijks: de 477 pk V8 doet er 4,4 seconden over om de 100 km/h te halen, de 359 pk (gecombineerd) hybride 4,7 seconden. De V8 heeft een top van 270, de hybride een (begrensde) top van 250 km/h.

    Dit heeft alles te maken met het directe koppel van de elektromotoren in de hybride versie. In de sportstand ondersteunen ze de V6 met een altijd klaarstaande kracht, waardoor de hybride in tussenacceleraties zelfs sneller voelt dan de V8.
    Test Lexus LC 500h10 complexe versnellingen uitgelegd

    Normaal gesproken levert Lexus zijn hybride auto’s met een speciaal ontwikkelde elektronisch geregelde Continu Variabele Transmissie, die de aandrijving van de verbrandings- en elektromotor zo efficiënt mogelijk verdeeld. Ideaal om zo zuinig mogelijk om te springen met brandstof, maar tegelijk een goede rijkwaliteit te bieden. Maar de LC is een auto die gefocust is op sportiviteit. En dus ontwikkelden de Japanners een zeer complex versnellingsbak, die zij het “Multi Stage Hybrid System” noemen.

    Wat houdt dit nu in? De E-CVT is gekoppeld aan een extra versnellingsbak met vier fysieke versnellingen. Drie hiervan worden gecombineerd met drie versnellingen die de CVT simuleert, waarbij er (drie maal drie) negen verschillende versnellingen ontstaan. Het laatste tandwiel zorgt voor de tiende versnelling, die een pure overdrive is.

    Het is een technisch hoogstandje die efficiëntie combineert met een sportieve rijervaring. Want de auto rijdt, voelt en bouwt motorkracht op als een echte sportauto. Daarbij zorgt het systeem voor razendsnelle schakelacties, die de meest sportieve auto’s evenaart. Maar echt gaaf wordt het als je ineens een serie versnellingen terug wilt schakelen, zeg van de achtste naar de derde. In plaats van alle versnellingen langs te gaan, kan deze unieke versnellingsbak ineens vijf versnellingen terug schakelen.

    Sportief?

    Dat Lexus bijzonder veel aandacht besteed heeft om ervoor te zorgen dat de LC 500h aanvoelt als een sportauto mag duidelijk zijn. Voldoende pure snelheid, zowel in top als acceleratie en een waanzinnige versnellingsbak. Maar is de auto ook echt sportief?

    De LC is niet bedoeld als hardcore sportauto. In tegenstelling tot zijn illustere voorganger de LF-A, is dit een echte Gran Turismo, gemaakt om in alle comfort op hoge snelheid grote afstanden af te leggen. En dat doet hij goed, heel erg goed. Iedere keer als je in de auto stapt, is je bestemming te dichtbij, je wilt blijven rijden. Je zit perfect in een prachtige omgeving, uitkijkend over een beeldschone motorkap, luisterend naar een van de beste geluidssystemen (Mark en Levinson) die leverbaar zijn.

    Al die luxe komt met gewicht, want in combinatie met altijd zware accu’s, weegt de LC 500h bijna 2.000 kilo. En hoewel hij een goede gewichtsverdeling heeft en in de sportstand bijzonder veel grip biedt, is het duidelijk niet een auto voor het circuit.
    Test Lexus LC 500hConclusie

    Wij gingen met de Lexus LC 500h op pad om te kijken of een hybride auto de echte petrol head kan verleiden. En dat kan hij! Een waanzinnig uiterlijk en een adembenemend mooi interieur met zoveel luxe zouden voor veel mensen al meer dan voldoende zijn. Maar ook in het rijden weet deze koningshybride onze harten sneller doen kloppen. Snel, comfortabel en toch in staat met extreem hoge snelheden bochten te nemen en met een versnellingsbak die alle verwachtingen overtreft, het is een genot om in te rijden. Een superstrakke sportauto is het niet, maar dat is de V8-uitvoering ook niet, het zijn beide overduidelijk Gran Turismo’s. Eerlijkheid gebiedt ons natuurlijk wel te zeggen dat de V8 veel mooier klinkt en net dat beetje extra beleving biedt, maar hadden we al gemeld dat de hybride 50.000,- euro goedkoper is door een lagere uitstoot?
    Test Lexus LC 500h

    Lexus LC 500h

    Motor: 3.456 cc zescilinder benzine icm elektromotor
    Vermogen: 359 pk (gecombineerd)
    Transmissie: 10-traps Multi Stage Hybrid
    Topsnelheid: 250 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 4,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.960 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13
    CO2-uitstoot: 145 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 120.345,- euro
    Prijs testauto: 131.240,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Opel Insignia Country Tourer 1.6T 200 pk
    Next Article Ford Focus Active, een test met een fijne avonturier

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?