Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Test Lexus UX 250h, de meest premium compacte crossover?

    Auto 26-05-2019No Comments

    Lexus, fabrikant van premium auto’s, wil ook jonge autorijders aanspreken en heeft daarom de UX 250h ontwikkeld. Vanzelfsprekend wil ik alles van deze auto weten en heb ik de auto opgehaald voor een uitgebreide test.

    Het eerste dat ik kan zeggen is dat de (U)rban e(X)plorer er op plaatjes in de brochure en op internet er compleet anders uitziet dan in werkelijkheid. Omdat mijn mening over het uiterlijk van een auto persoonlijk en voor een rijtest volledig irrelevant is, heb ik mijn oren bij vrienden, familie en kennissen te luisteren gelegd. En die zijn voor het overgrote deel unaniem; ‘wat een mooie auto!’ is de meest gehoorde kreet. Waarbij de prachtige diepgroene metallic lak volgens velen een flinke duit in de zak heeft gedaan.

    Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

    Stabilizing bladelights

    Echter… waar auto’s de laatste jaren toch weer een eigen gezicht krijgen, lijkt het alsof Lexus nu een beetje bij de buren gekeken heeft. Want waar herken ik die grove kunststof wielkastbeschermers toch van? Is het van de Subaru XV, Hyundai Kona of is het misschien toch de Jeep Compass? Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval lijken de plastic lijsten een trend te zijn die zijn weerga niet kent en die we in de toekomst waarschijnlijk nog veel vaker tegen zullen komen.

    Als ik de voorkant van de auto bekijk is mijn oordeel compleet anders. De enorme spindle grille met driedimensionale lamellen en fraaie hooggeplaatste LED-koplampen maken van de UX 250h een onmiskenbaar échte Lexus. De kont met zijn radicaal vormgegeven achterlichten doet mij anderzijds weer denken aan de Toyota C-HR. Maar hé, dat is familie van elkaar dus dat mag. Lexus onderscheidt de UX wel heel duidelijk van zijn Toyota broeder door de UX – ga er even voor zitten – 120 aero stabilizing bladelights LED’s tussen de achterlichten te geven.

    Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

    De uiterlijke overeenkomsten van de UX met andere automobielen verdwijnen echter als sneeuw voor de zon zodra je een deur open doet. Het oogstrelende interieur zuigt je naar binnen. Op de twee ‘oortjes’ aan beide kanten van het instrumentenpaneel waarmee je de rij-instellingen bedient, ziet het geheel er fraai, zeg maar gerust zeer fraai uit. Termen als Washi, Takumi Craftmanship en Omotenashi zeggen waarschijnlijk niemand iets. Maar de Japanse begrippen maken de UX 250h zondermeer premium, zoals het Lexus betaamt. En in welk merk vind je nog meer een in drie standen verwarmbaar stuur en binnenverlichting waar je alleen maar naar hoeft te wijzen om het te activeren?

    Zijn compactheid en kleine beperkingen ben je snel vergeten als je achter het stuur plaatsneemt en je met de auto gaat rijden, maar daarover later meer. Hoewel het een Lexus is, is het voor de achterpassagiers behelpen. En dat brengt mij bij de vraag voor wie de UX nou eigenlijk bedoelt is.

    Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

    Niet schamen

    Ondanks de beperkte ruimte achterin blijft er een hele grote doelgroep over. Bijvoorbeeld ambitieuze jongeren die net hun studie afgerond en een goed betaalde baan gevonden hebben. Of de moeder met kleine kinderen waarvan vader al jaren Lexus rijdt en stellen zonder kinderen. En wat te denken van de vader die met pensioen gaat en zijn RX 450h of NX 300h weer bij de leasemaatschappij moet inleveren.

    Zo lang je niemand meeneemt die langer is dan 1 meter 40 is er weinig aan de hand. Of je moet als bestuurder of op de passagiersstoel wat ruimte in willen leveren en je – overigens heerlijk zittende – stoel in de voorste stand zetten. Dan is het voor de achter-zitters prima te doen. Kofferruimte is er ook, een kinderwagen en twee flinke koffers kun je er makkelijk in kwijt. Kwestie van het tot 20 bij 20 centimeter plat opvouwbare bagage-afdekscherm eruit en klaar ben je.

    Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

    De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe de Lexus rijdt. Wel, op basis van alle compacte crossovers waar ik tot nu toe mee gereden heb, spant de UX 250h de kroon. Niet dat al die andere auto’s niet goed rijden, maar simpelweg omdat de Lexus gewoon echt heel goed is. Het onderstel en de demping zijn zo perfect in balans dat je na de eerste meters al direct vergeten bent dat je in een relatief kleine auto zit. Lexus bokst dit vooral voor elkaar door het zwaartepunt van de auto heel laag te houden en de carrosserie heel stijf te maken. Wat voelt deze compacte auto groot, en wat stuurt hij goed!

    De aandrijflijn is zoals we inmiddels van de meeste Lexussen gewend zijn hybride, ofwel deels elektrisch aangedreven en deels aangedreven door een benzinemotor. De UX 250h wordt aangedreven door alweer de vierde generatie die wederom efficiënter, zuiniger, schoner, soepeler én sterker geworden is. Bij het verkeerslicht hoef je je met een acceleratie van 8,5 seconden naar 100 kilometer per uur al lang niet meer te schamen. En met 95 gram CO2 per 100 kilometer kun je zorgeloos overal met de Lexus voor komen rijden.

    Test Lexus UX 250h Driving-Dutchman

    Lexus UX 250h 2019

    Lexus slaat met de UX 250h een weg in naar een andere, vooral jongere doelgroep. Hoewel een Lexus in zijn segment over het algemeen niet de goedkoopste is, krijg je daar veel voor terug zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, vijf jaar garantie, gemiddelde onderhoudskosten en een gegarandeerd gemiddeld relatief hoge restwaarde. Dankzij de hybride-aandrijving is de actieradius van de UX 250h een forse 800 kilometer.

    Aan al dit lekkers hangt natuurlijk een prijskaartje. De UX 250h is er vanaf 43 duizend euro en dat is best veel geld. De Executive Line waar ik mee reed kost zelfs bijna 56 duizend euro, maar dat is dan wel inclusief een hele rits dikke opties zoals lederen bekleding, schuifdak, verwarmd stuur en een groot aantal andere luxe zaken. Na mijn test met deze auto kan ik naar echter wel oordelen dat de Lexus UX 250h in ieder geval de meest premium crossover is waar ik tot nu toe mee gereden heb.

    Aandrijfsysteem: Hybride
    Brandstof: Benzine
    Motor: 1.987 cc viercilinder
    Gecombineerd vermogen: 152 pk
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 177 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,3 liter/100km (NEDC2.0)
    CO2-uitstoot: 97 g/km (NEDC2.0)
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 44.495,- euro All-in rijklaar
    Prijs testauto: 56.995,- euro All-in rijklaar

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Volvo V60 Cross Country, de gebaande paden af
    Next Article Autotechniek: Seat Ibiza diesel in noodloop door vacuüm-lek

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?