Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test MINI Electric

    Auto Elektrisch 28-02-2022Geen reacties

    MINI staat bekend om z’n voornamelijk compacte sportieve modellen met pittige benzinemotoren. Sinds 2020 is het iconische Britse merk ook in de markt met een volledig elektrisch model. Wij zochten voor je uit of de MINI Electric zich met zijn elektrische aandrijving nog wel een MINI mag noemen.    

    Er staat een stoer wagentje op ons te wachten als we de auto ophalen. En hoewel wij vanwege onze gezinssamenstelling verzot zijn op grote ruime snelle wagens, zijn we niet direct afwijzend tegenover deze mini. Ook het oordeel van supercar en Mercedes-Benz adorerende dochter van 13 is allerminst afwijzend. “Leuk wagentje pap, maar wel wat klein.”

    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman

    Lol maken

    Klein is de MINI 3-deur zeker. Laag ook vooral. En toch is er binnenin de auto nog aardig wat ruimte. Oké, je zit voorin wel met je ellebogen tegen elkaar, en achterin moet je niet veel groter dan 170 centimeter zijn om comfortabel te kunnen zitten. Hoofdruimte is er in de hele auto echter genoeg. 

    Als bestuurder is het goed vertoeven achter het stuur van de MINI Electric. Zodra je instapt, voel je meteen dat je het naar je zin gaat hebben. De stoelen zitten fijn en zijn in alle gewenste standen verstelbaar. Als je het lekkere dikke sportief aanvoelende stuur vastpakt, weet je dat je lol gaat maken.

    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman

    Het digitale mini instrumentenpaneel achter het stuur beweegt met de stuurverstelling mee omhoog, omlaag en naar voren en naar achteren, maar het zicht erop kan in een bepaalde zitpositie wel geblokkeerd zijn. Kwestie van je stoelpositie aanpassen.

    Premium

    Om je heen kijkend valt vanzelfsprekend direct de enorme ronde schijf met daarin het multimediascherm waar ook zaken als het klimaat, navigatie en entertainment bedient worden. Mijn dochter vindt het echter maar vreemd. Na uitgelegd te hebben dat dit MINI’s al langer dan papa oud is kenmerkt kon ze erin berusten. Feit is dat informatie prima zichtbaar is.

    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman

    Ander feit is dat MINI kosten nog moeite heeft gespaard om de Electric premium te maken. Alles in, op en rondom de auto ziet er kwalitatief hoogwaardig uit en voelt ook zo aan. Helaas zorgt het forse panoramadak voor wat windgeruis.  In z’n algemeenheid is de de auto een degelijk vervoersmiddel waar je je, ondanks zijn compacte formaat, veilig in voelt.

    Stevig onderstel

    In die MINI voelt het alsof je in een zwaardere auto rijdt dan dat hij eruit ziet, degelijk en robuust. Met een trekkracht van 270 Nm en een acceleratie vanuit stilstand naar 60 km/h in 3,9 en van nul naar 100 km/h in 7,3 seconden is de elektrische MINI allesbehalve langzaam. De power wordt goed op de voorwielen overgebracht, alleen op een nat wegdek voel je de banden af en toe een beetje zoeken naar de rechte lijn. 

    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman

    Het bochtenwerk is zoals wij van MINI gewend zijn, strak, sportief en veel grip. Dankzij het sportieve onderstel dat aan de stevige kant is, is rijden met de Electric met een hoofdletter F. 

    De actieradius* was tijdens onze test in februari 2022 met temperaturen tussen 0 en 10 graden Celsius prima, 180 kilometer is in deze periode eenvoudig haalbaar. Onder zomerse omstandigheden kun je hier volgens de fabrikant nog bijna 100 kilometer aan toevoegen. Met niet te veel stroomverbruikers aan en de regeneratiemodus op maximaal moet dit volgens ons inderdaad mogelijk zijn. 

    * MINI Nederland: Model specifieke lithium-ion-accu biedt een actieradius tot 234 kilometer* (WLTP) – zonder beperkingen aan volume bagageruimte.

    MINI Cooper SE electric 3-deurs

    De MINI Electric is wat ons betreft zeker nog een échte MINI. Dit betekent ook dat de achterpassagiers niet al te groot moeten zijn en dat je genoegen moet nemen met beperkte kofferruimte. Je boodschappen en een compacte kinderwagen passen er wel in. Praktisch is de dubbele bodem in de bagageruimte, waar je de laadkabel in kunt gooien en er geen last meer van hebt. De MINI Electric is een prima auto voor alledaags gebruik waar je ook nog eens een dikke glimlach van op je gezicht krijgt.

    Test MINI Cooper SE electric 3-deurs Driving-Dutchman

    Aandrijving 1 elektromotor, 184 pk en 270 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 75 kWh
    Verbruik (WLTP) 157 Wh/km
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.340 kg
    0-100 in sec: 7,3
    Top in km/h: 150
    Vanafprijs in euro 34.990,-
    Prijs testauto 43.693,- incl. btw en accessoires

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article4 hoogtepunten van een nieuwe auto
    Next Article Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?