Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Test nieuwe Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak

    Motor 11-05-2018No Comments

    Als Ducatisto- een Ducati liefhebber voor de minder Italiaans sprekende onder ons- is het altijd feest om met een nieuwe versie of uitvoering van dit gepassioneerde merk op pad te mogen gaan. Natuurlijk wordt er van ons vereist dat we een motor objectief beoordelen, wat we ook altijd (trachten te) doen, maar dat wil niet zeggen dat de ene motorfiets niet meer verlangen opwekt dan de ander. Dus met een week lang test rijden op de nieuwe Ducati Multistrada Pikes Peak in het vooruitzicht, begon het al goed.


    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

    Een nieuw model

    Voor 2018 heeft Ducati een aantal wijzingen voor de Mulistrada’s, waarvan de belangrijkste de vergroting van de cilinderinhoud van 1.198 naar 1.262 cc is. Niet verbazingwekkend zorgt deze kleine uitbreiding niet voor een enorme vermogenstoename, je krijgt er zes pk (nu 158) en precies één Nm (nu 129) bij, maar de manier waarop vooral het koppel beschikbaar is, is verbeterd.

    Er is nu nog meer trekkracht beschikbaar in vooral het middengebied, zonder dat er ingeleverd wordt op de genadeloze power in de bovenste toeren. Daarnaast zijn de nieuwe modellen op verschillende punten gefinetuned. Zo is het design ietsje strakker– wel goed kijken– , de afwerking van een nog hoger niveau en is bijvoorbeeld de menu-indeling net even wat handiger dan het vorige model.
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

    De Pikes Peak

    De nieuwe Ducati Multistrada 1260 komt er in verschillende uitvoeringen: de 1260, de 1260 S,de Pikes Peak, de Enduro en de Enduro Pro. Wij gingen op pad met de Pikes Peak uitvoering, vernoemd naar de legendarisch hill-run in Amerika.

    Gespoten in Ducati race-kleuren en voorzien van allerlei lichtgewicht carbon, zo is bijvoorbeeld zelfs het ruitje van dit materiaal gemaakt, is de Pikes Peak duidelijk de meest sportief ingestelde Multistrada die Ducati biedt. Nogmaals onderstreept door de standaard Termignoni uitlaat, die een zeer dik geluid maakt zonder aso te worden.
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1De techniek

    En ook de techniek onderbouwt die sportieve inborst. Zo is hij voorzien van hoogwaardige Öhlins-vering, die fabuleus zijn werk doet om de 229 kilogram zware Pikes Peak altijd netjes in het gareel te houden. De vering is in tegenstelling tot de 1260 S echter niet elektronisch maar handmatig in te stellen. Daarnaast krijg je het volledige digitale kleuren TFT-scherm, dat werkelijk onder alle omstandigheden goed leesbaar is en nu dus ook nog met een zeer logische menu lay-out.

    Het motorblok werkt met zogenaamde variabele kleptiming en twee bougies per cilinder, die apart van elkaar aangestuurd worden. Het is werkelijk een monsterlijke parel van een blok. Onderin het dikke koppel van een echte tweecilinder, in het midden nu nog meer kracht en in de hogere toeren die altijd ongelooflijke versnelling.
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1Elektronica

    Om al dat geweld in goede banen te leiden, is de Multistrada Pikes Peak voorzien van veel elektronische beschermengelen. Het Ducati Safety Pack voorziet in Traction Control en Cornering ABS, nauw samenwerkend met het Ducati Wheelie Control. Een Quickshifter, op en neer, zorgt voor razendsnelle schakelacties en cornering lights schijnen alvast de bocht in waar je naar toe wilt. Al deze systemen zijn aan te passen in verschillende rijmodi.

    Het meest opvallende van al die elektronica is dat bij elke nieuwe uitvoering, zo ook deze, hun werk steeds meer op de achtergrond doen. De Traction Control voel je nauwelijks werken. Het is dat er een lampje op het dashboard gaat knipperen anders zou je niet weten dat het ingrijpt. Ook de Wheelie Control werkt op deze uitermate bescheiden en prettige manier. Niet alleen veilig, maar deze fiets geeft je al snel het gevoel heel goed te kunnen motorrijden.
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

    Een feest om mee te rijden

    Alles bij elkaar is de 2018 Ducati Multistrada Pikes Peak werkelijk een feest om op te rijden. Altijd genoeg, wat heet, meer dan genoeg power, maar ten allen tijden haarscherp te doseren zonder nare verassingen. En dit geldt ook voor de manier waarop de motor bochten neemt, strak en zelfverzekerd, zelfs op slechtere wegdekken met grote mate van grip door de Pirelli Scorpion Trail II.

    De ontspannen zit zorgt er ook voor dat de Multistrada uitstekend geschikt is voor langere afstanden. Dus zoek je een motor waarmee je met hoge snelheid over de Duitse snelweg naar de Alpen kan knallen. Om daar aangekomen alle racemotoren in haarspeldbochten het snot voor de ogen te rijden, schud dan eens je spaarpot uit om te kijken of je daar 29.490,- euro in hebt. Want de Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak zal je niet tegenvallen.
    Ducati Multistrada Pikes Peak test 7

    Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak

    Motortype: vloeistofgekoelde L-twin
    Cilinderinhoud: 1.262 cc
    Overbrenging: Ketting
    Vermogen: 158 pk
    Koppel: 129,5 Nm
    Gewicht (rijklaar): 229 kg
    Prijs vanaf: 29.490,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVolledige elektrische SUV van Aston Martin?
    Next Article Rijtest Ford Kuga Vignale 1.5 EcoBoost iAWD Automaat 182 pk

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?