Als Ducatisto- een Ducati liefhebber voor de minder Italiaans sprekende onder ons- is het altijd feest om met een nieuwe versie of uitvoering van dit gepassioneerde merk op pad te mogen gaan. Natuurlijk wordt er van ons vereist dat we een motor objectief beoordelen, wat we ook altijd (trachten te) doen, maar dat wil niet zeggen dat de ene motorfiets niet meer verlangen opwekt dan de ander. Dus met een week lang test rijden op de nieuwe Ducati Multistrada Pikes Peak in het vooruitzicht, begon het al goed.


Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

Een nieuw model

Voor 2018 heeft Ducati een aantal wijzingen voor de Mulistrada’s, waarvan de belangrijkste de vergroting van de cilinderinhoud van 1.198 naar 1.262 cc is. Niet verbazingwekkend zorgt deze kleine uitbreiding niet voor een enorme vermogenstoename, je krijgt er zes pk (nu 158) en precies één Nm (nu 129) bij, maar de manier waarop vooral het koppel beschikbaar is, is verbeterd.

Er is nu nog meer trekkracht beschikbaar in vooral het middengebied, zonder dat er ingeleverd wordt op de genadeloze power in de bovenste toeren. Daarnaast zijn de nieuwe modellen op verschillende punten gefinetuned. Zo is het design ietsje strakker– wel goed kijken– , de afwerking van een nog hoger niveau en is bijvoorbeeld de menu-indeling net even wat handiger dan het vorige model.
Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

De Pikes Peak

De nieuwe Ducati Multistrada 1260 komt er in verschillende uitvoeringen: de 1260, de 1260 S,de Pikes Peak, de Enduro en de Enduro Pro. Wij gingen op pad met de Pikes Peak uitvoering, vernoemd naar de legendarisch hill-run in Amerika.

Gespoten in Ducati race-kleuren en voorzien van allerlei lichtgewicht carbon, zo is bijvoorbeeld zelfs het ruitje van dit materiaal gemaakt, is de Pikes Peak duidelijk de meest sportief ingestelde Multistrada die Ducati biedt. Nogmaals onderstreept door de standaard Termignoni uitlaat, die een zeer dik geluid maakt zonder aso te worden.
Ducati Multistrada Pikes Peak test 1De techniek

En ook de techniek onderbouwt die sportieve inborst. Zo is hij voorzien van hoogwaardige Öhlins-vering, die fabuleus zijn werk doet om de 229 kilogram zware Pikes Peak altijd netjes in het gareel te houden. De vering is in tegenstelling tot de 1260 S echter niet elektronisch maar handmatig in te stellen. Daarnaast krijg je het volledige digitale kleuren TFT-scherm, dat werkelijk onder alle omstandigheden goed leesbaar is en nu dus ook nog met een zeer logische menu lay-out.

Het motorblok werkt met zogenaamde variabele kleptiming en twee bougies per cilinder, die apart van elkaar aangestuurd worden. Het is werkelijk een monsterlijke parel van een blok. Onderin het dikke koppel van een echte tweecilinder, in het midden nu nog meer kracht en in de hogere toeren die altijd ongelooflijke versnelling.
Ducati Multistrada Pikes Peak test 1Elektronica

Om al dat geweld in goede banen te leiden, is de Multistrada Pikes Peak voorzien van veel elektronische beschermengelen. Het Ducati Safety Pack voorziet in Traction Control en Cornering ABS, nauw samenwerkend met het Ducati Wheelie Control. Een Quickshifter, op en neer, zorgt voor razendsnelle schakelacties en cornering lights schijnen alvast de bocht in waar je naar toe wilt. Al deze systemen zijn aan te passen in verschillende rijmodi.

Het meest opvallende van al die elektronica is dat bij elke nieuwe uitvoering, zo ook deze, hun werk steeds meer op de achtergrond doen. De Traction Control voel je nauwelijks werken. Het is dat er een lampje op het dashboard gaat knipperen anders zou je niet weten dat het ingrijpt. Ook de Wheelie Control werkt op deze uitermate bescheiden en prettige manier. Niet alleen veilig, maar deze fiets geeft je al snel het gevoel heel goed te kunnen motorrijden.
Ducati Multistrada Pikes Peak test 1

Een feest om mee te rijden

Alles bij elkaar is de 2018 Ducati Multistrada Pikes Peak werkelijk een feest om op te rijden. Altijd genoeg, wat heet, meer dan genoeg power, maar ten allen tijden haarscherp te doseren zonder nare verassingen. En dit geldt ook voor de manier waarop de motor bochten neemt, strak en zelfverzekerd, zelfs op slechtere wegdekken met grote mate van grip door de Pirelli Scorpion Trail II.

De ontspannen zit zorgt er ook voor dat de Multistrada uitstekend geschikt is voor langere afstanden. Dus zoek je een motor waarmee je met hoge snelheid over de Duitse snelweg naar de Alpen kan knallen. Om daar aangekomen alle racemotoren in haarspeldbochten het snot voor de ogen te rijden, schud dan eens je spaarpot uit om te kijken of je daar 29.490,- euro in hebt. Want de Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak zal je niet tegenvallen.
Ducati Multistrada Pikes Peak test 7

Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak

Motortype: vloeistofgekoelde L-twin
Cilinderinhoud: 1.262 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 158 pk
Koppel: 129,5 Nm
Gewicht (rijklaar): 229 kg
Prijs vanaf: 29.490,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: