Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Peugeot 2008
    By Yuri Van Koeveringe

    Test nieuwe Peugeot 2008, een grootse kleine SUV

    Auto 10-03-2020No Comments

    De nieuwe Peugeot 2008 is een totaal andere auto dan zijn voorganger. Groter, langer en wat ons betreft ook een stuk mooier. Wij besteedden een week aan een uitgebreide test met deze nieuwe instap-SUV.
    Test Peugeot 2008Een nieuw model

    Hoewel de vorige 2008 ook al de term SUV toebedeeld kreeg, was dat toch meer een crossover. Een kleine stationwagon die wat hoger op zijn wielen stond. Maar nu niet meer. De nieuwe 2008 is een imposante SUV geworden, waarbij het lastig is voor te stellen dat dit de kleinste is die Peugeot aanbiedt.

    De auto is aanzienlijk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. In totaal is hij 14 centimeter langer met een zes centimeter langere wielbasis, wat vooral de binnenruimte ten goede komt. Daarnaast is hij ook nog eens drie centimeter breder geworden.
    Test Peugeot 2008 Stoer design

    Maar het is vooral de nieuwe hoekige vormgeving, de huidige designtaal van Peugeot, waardoor deze nieuwe 2008 een indrukwekkende auto is geworden. Harde lijnen gecombineerd met scherpe hoeken geven de auto een stoere, moderne uitstraling.

    De voorkant van de auto staat bijna haaks op de weg met de bekende ‘leeuwentanden’ als dagrijlichten, die de grens van het front vormen. Deze neus geeft de auto ontzettend veel meer ‘presence’ dan de vorige en laat hem veel groter lijken dan hij in werkelijkheid is. Dit wordt nog eens extra onderstreept door de schuine lijn vanaf de motorkap over de zijkant naar achter, die zorgt dat de auto hoge brede heupen heeft.

    Ook de achterzijde is bijzonder fraai, met een brede zwarte band over de gehele breedte waar de lichtunits in verwerkt zijn. Hierbij volgt dit model zijn andere Peugeot broeders, zoals de onlangs door ons geteste 208, dé Auto van het Jaar 2020.
    Test Peugeot 2008Ruimtelijk

    Als je eerder de 208 hebt gezien, is het interieur van de 2008 een feest van herkenning, wat in dit geval niets dan goed is. We zien exact hetzelfde dashboard, dat zich breed uitstrekt en voorzien is van verschillende mooie materialen. Ook de mooie volledig digitale tellers, voorzien van 3D-technologie, zijn leverbaar in deze auto; een optie die wij altijd zouden aanvinken.

    De ruimte binnenin is ten opzichte van de voorganger aanzienlijk gegroeid, wat direct te merken is aan de beenruimte voor mensen achterin. Er kunnen zonder problemen vier volwassenen in alle comfort op de verder prima zittende stoelen terecht.

    Wat verder bijzonder prettig aan de nieuwe 2008 is, is het enorme ruimtelijk gevoel dat de auto heeft. Dankzij het brede dashboard, de grote voorruit en in onze testauto ook het panoramadak heb je steeds het gevoel in een grote volwassen SUV te zitten, wat nog eens versterkt wordt door de hoge motorkap.
    Test Peugeot 2008Motoren

    De 2008 heeft dezelfde keuzes aan motoren als de nieuwe 208. Dat wil zeggen dat de Fransen alle mogelijke aandrijvingen aanbieden: drie 1.2-liter benzines, één 1.5-liter diesel en zelfs een volledige elektrische in de vorm van de e-2008. Wij gingen op pad met de op een na sterkste benzinevariant met 130 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

    We hebben het al eerder gezegd, zowel bij de 208 als de DS 3 CROSSBACK: wat een ontzettend fijne motor is dit. Het maximale koppel is al vroeg aanwezig en zeker in de Sport stand heb je het gevoel dat er veel meer pk’s in de drie cilinders verscholen zitten. De motor heeft dan ook geen enkel probleem met het lichte gewicht van 1.167 kg (leeg) van de 2008.

    En met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is de 1.2 PureTech motor wat ons betreft een van de sterkste punten van deze auto. De handbak schakelt daarbij zoals het zou moeten in een moderne auto: soepel en strak.
    Test Peugeot 2008Bochten

    Qua weggedrag deed de 2008 ons zeer sterk denken aan de veel lichtere 208. Comfortabel, rustig en voorspelbaar zorgt het onderstel voor veel rust in de tent. Je kunt met gemak lange afstanden afleggen en nog steeds fris als een hoentje uit de auto stappen.

    Zeer sportief rijden schuwt hij niet, maar je merkt wel dat hij hier niet helemaal op z’n gemak is. Zo zorgt iets te veel snelheid in een bocht al snel voor voorspelbaar onderstuur.

    Conclusie

    De nieuwe Peugeot 2008 heeft ons zeer blij verrast. De toegenomen binnenruimte en het nieuwe ontwerp maken van deze voorheen brave crossover een stoere en vooral moderne SUV. Een mooi interieur, een volwassen onderstel en een potente, maar toch zuinige motor, maken het geheel af. De 2008 is dusdanig groot en fijn, dat wij ons afvragen waarom je nog een 3008 zou kopen? Ook qua prijs stelt de auto niet teleur, want je rijdt al een 2008 vanaf 25.360,- euro. Onze luxe aangeklede testauto kwam op 33.240,- euro, wat voor een dergelijk ruime auto, die zo fijn rijdt, zeker geen slechte prijs is.
    Test Peugeot 2008

    Peugeot 2008 SUV Allure 1.2 PureTech 130pk

    Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
    Topsnelheid: 202 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.167 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
    CO2-uitstoot: 103 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 25.360,- euro
    Prijs testauto: 33.240,- euro
    Test Peugeot 2008

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOriginele zomerbanden
    Next Article Test Ford Puma, een moderne milde hybride

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?