Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Toyota prius 2019
    By Yuri Van Koeveringe

    Test nieuwe Toyota Prius, is er nog wel plek voor ‘m?

    Auto Elektrisch 02-08-2019No Comments

    Zei je in het verleden ‘hybride’ dan gingen je gedachten meteen uit naar de Toyota Prius. Dat is ook niet vreemd, Toyota kwam als eerste met een echt bruikbare hybride op de markt. Hoewel hij in den beginne met veel gehoon werd ontvangen, is dat nu wel anders. De wereld is qua visie op mobiliteit sterk veranderd en hybride is nu eerder regel dan uitzondering.

    Ook binnen het Toyota concern zijn tegenwoordig volop hybride aandrijflijnen te vinden, zoals in de onlangs gereden Corolla High Power Hybrid en de RAV4 hybrid. De vraag is dan ook wat het bestaansrecht van de Prius is in deze markt. Waarom zou je als consument nog kiezen voor de Prius als er zoveel andere hybride modellen beschikbaar zijn? Wij zochten uit tijdens een uitgebreide test.
    Test Toyota prius 2019
    Een aangepast uiterlijk

    Het uiterlijk van de Prius is op zijn zachtst gezegd bijzonder en is dat altijd geweest. Gelukkig hebben de ontwerpers een aantal jaar geleden de opdracht gekregen de wat gezapige voor- en achterkant spannender te maken. In 2017 zagen wij daar de naar onze mening positieve resultaten van.

    Dit jaar heeft de Prius een facelift gekregen met een aantal subtiele aanpassingen. De motorkap is iets verhoogd om beter aan te sluiten op de lijnen langs de zijkant, er zijn nieuwe LED-luchtunits voor en achter en de mistlampen zijn nu rond en verplaatst naar de onderkant van de grille. In totaal is het design iets rustiger en vooral iets evenwichtiger en volwassener.
    Test Toyota prius 2019Hybride

    Die bijzondere wigvorm van de Prius heeft natuurlijk alles te maken met een zo goed mogelijke aerodynamica. Want hoe minder weerstand, hoe minder brandstof de auto nodig heeft en daar draait het om in een Prius. Daar is ook zijn aandrijflijn volledig op gebouwd.

    Deze bestaat uit een 1.8-liter viercilinder die nauw samenwerkt met een elektromotor. Tot 115 km/u kan de elektromotor het alleen af, daarboven en bij sterkere acceleratie springt de benzinemotor automatisch bij. Maar ook boven deze snelheid zijn beide motoren continu aan het schakelen om samen met de CVT-automaat zo efficiënt mogelijk te rijden.

    Test Toyota prius 2019

    Waarom dan toch die Prius?

    Tot zover weinig nieuws, dit geldt immers voor de meeste hybride modellen. Maar waar de Prius met kop en schouders boven de andere modellen uitsteekt is hoe efficiënt dit gebeurt. Haal je met andere, ook niet plugin, hybride modellen met enige moeite een gemiddeld verbruik van 1 op 20, de Prius draait zijn hand niet om voor 1 op 25, zelfs met de nodige snelle acceleraties.

    Dit is dus het resultaat van een auto die volledig ontworpen is om zo zuinig mogelijk te zijn. Hierin draait het niet om snelle prestaties, strakke wegligging of extreme luxe. Hij is gebouwd om met zo min mogelijk brandstof van A naar B te gaan. En dat merk je.
    Test Toyota prius 2019Rij ‘m zoals hij wil

    Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat de Prius slecht rijdt. Het is een comfortabele auto met meer dan voldoende snelheid tot zijn beschikking om goed mee te komen met het moderne verkeer. En ook in bochten hoef je niet bang te zijn een flater te slaan, de Toyota houdt prima zijn lijnen.

    Probeer echter niet de coureur uit te hangen, te veel snelheid te verlangen of te hard over heuvels te gaan, want daar is hij niet voor gemaakt. Daar voelt hij zich niet prettig en dat voel je als berijder meteen.

    Van binnen

    Ook in het interieur is het weinig behelpen. Alles zit erop en eraan, met alle moderne hulpmiddelen en multimedia tot je beschikking. Het is even wennen dat het dashboard in het midden zit, maar gelukkig is de Prius nu standaard voorzien van een Head-Up display. Hierop is alle nodige informatie recht voor je te zien.

    De nieuwe stoelen zitten uitstekend en comfortabel. Ze bieden wel wat weinig steun bij snel bochtenwerk, maar zoals gezegd, daar is hij niet voor. En voor hen met een grote telefoon zoals ik: de draadloze oplader is een stuk groter geworden en huist nu praktisch alle smartphones. Een klein maar prettig detail.
    Test Toyota prius 2019

    Conclusie

    In een wereld met tal van hybridemodellen is er wel degelijk nog steeds een plek voor de Toyota Prius. Als een van de weinige auto’s die volledig ontworpen is voor zuinigheid, biedt hij werkelijk betere verbruikscijfers. Met een makkelijke te halen 1 op 25 laat hij veel andere niet plugin hybrides achter zich. Deze focus op zuinigheid komt ook met zijn nadelen: verwacht niet te veel sportiviteit en snel bochtenwerk, daar is hij niet voor bedoeld of voor gemaakt. Maar zoek je een auto die je met zo min mogelijk brandstof maar wel in alle rust en comfort brengt op je bestemming, dan is de Prius nog altijd, zelfs na 22 jaar, een goede keuze.

    Toyota Prius Executive

    Motor: 1.797 cc viercilinder benzine hybride
    Vermogen: 122 pk
    Koppel: 163 Nm
    Transmissie: Continu Variabel Transmissie
    Aandrijving: Voorwiel
    Topsnelheid: 180 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,6 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.350 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 25
    CO2-uitstoot: 75 g/km
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 32.995,- euro
    Prijs testauto: 36.795,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMagnetische velden Volvo V70 storen achteraf ingebouwde parkeersensoren
    Next Article Ford Mondeo HEV Wagon, grote auto, klein verbruik

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?