Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Peugeot 208 GT line
    By Yuri Van Koeveringe

    Test Peugeot 208, de nieuwe welp

    Auto 06-02-2020Geen reacties

    De nieuwe 208 is een zeer belangrijke auto voor Peugeot. Binnenkort komt de elektrische, maar wij gingen met de meest krachtige benzine-uitvoering op pad in een uitgebreide, kritische Driving-Dutchman test.
    Test Peugeot 208 GT lineThe looks

    Qua uiterlijk hebben ze bij Peugeot een schot in de spreekwoordelijke roos geschoten, want de nieuwe 208 ziet er wat ons betreft top uit. Compact, sportief en dankzij de juiste verhoudingen straalt hij op en top dynamiek uit. Wij reden met de GT-line, de meest sportief uitziende versie, die onder andere voorzien is van dikke zwarte randen om de wielkasten. Samen met de waanzinnige kleur blauw staat hem dat erg goed.

    Deze kleine welp laat op dezelfde uitdagende manier zijn hoektanden in de vorm van voorlichten zien als zijn grote broer de 508, wat hem een lekker bijdehand smoelwerk geeft. De brede donkere lijn over de achterzijde is een referentie aan de 205, maar volgt tevens de nieuwe designtrend, waar ook auto’s als de eigen 508 SW of Porsche Macan aan meedoen.
    Test Peugeot 208 GT line3D-dashboard

    Binnenin heeft Peugeot besloten de weg van de toekomst in te slaan, want wat een futuristisch design! Een groot deel daarvan komt op conto van de bijzonder fraaie i-cockpit, die boven het stuur geplaatst is. De Fransen hebben hierin een 3D-effect weten te creëren door voor het digitale scherm een schuine doorzichtige plaat te monteren. Hierop wordt vanaf de bovenkant een tweede digitaal scherm gereflecteerd, wat resulteert in twee lagen, die gecombineerd worden tot een 3D-geheel. Slim en gaaf gedaan.

    Volgens de nieuwe Peugeot filosofie zit het stuur laag met de cockpit erboven, zodat de informatie dichter bij je blik op de weg zit en de noodzaak voor een Head Up Display verdwijnt. Hierdoor moest het stuur wel een stuk kleiner worden, wat in de praktijk lekker sportief aanvoelt. Jammer is de enorme hoeveelheid poken aan de linkerzijde, waar het knipperlicht, de cruise control (uiteraard adaptief) en de schakelflipper vechten om ruimte achter het kleine stuurtje. En wat betreft die flippers, die hadden wat ons betreft aan het stuur gemogen. Ze zijn erg klein en al bij minimaal sturen onbereikbaar doordat ze nu niet meedraaien.
    Test Peugeot 208 GT lineWe gaan door binnen

    Verder zien we scherpe lijnen onderbroken worden door strakke hoeken, voorzien van over het algemeen prima en goed aanvoelende materialen. Alleen op de bovenkant van de deuren is hard kunststof te vinden, waar het niet storend is. Onze GT-line was voorzien van fijne halfleren sportstoelen met zeer mooi stiksel, dat ook over het dashboard loopt.

    De bedieningsknoppen in het midden van het dashboard zijn verdeeld in Touch knoppen en pianoachtige toetsen die stilistisch erg mooi met elkaar verbonden zijn. Het infotainmentsysteem erboven is het bekende PSA-systeem, dat goed functioneert, maar soms een wel iets logischer menu zou mogen hebben. Pluspunten krijgt Peugeot van ons voor het uitstekende geluidssysteem dat zij standaard aanbieden. Een mooi helder geluid met een volle bas, altijd fijn.
    Test Peugeot 208 GT lineDe motor

    Volgens Peugeot kies je eerst voor een auto en daarna pas voor de motorisering. De 208 is dus verkrijgbaar als benzine, diesel en binnenkort ook volledig elektrisch. Wij gingen op pad met de sterkste benzine uitvoering met een 1.2-turbo met 130 pk en 230 Nm gekoppeld aan een zeer fijne achttrapsautomaat. Wat ons betreft is dit typisch een voorbeeld van hoeveel je kunt met weinig.

    130 pk is namelijk niet echt om over naar huis te schrijven, maar zeker als je de auto in de Sport-stand zet lijkt het wel alsof er 35 pk meer in zit. Altijd gewillig weet het motortje de 208 zeer vlot van zijn plek te krijgen, in Sport begeleid door een heerlijke roffel, dat hoewel kunstmatig een sportief gevoel geeft.

    Wegligging

    Met zijn sportieve uiterlijk en pittige motor verwacht je onbewust ook een zeer uitdagend bochtengedrag, maar dat viel enigszins tegen. De besturing is redelijk direct, maar niet heel erg communicatief en iets te veel snelheid resulteert al vrij snel in onderstuur.

    Het is duidelijk dat men bij de ontwikkeling de keuze heeft gemaakt meer aandacht te schenken aan het comfort, want op dat vlak scoort de 208 zeer hoge ogen. Op allerlei soorten wegdekken, zelfs de befaamde kinderhoofdjes, blijft de auto zeer kalm en rustig; bijzonder volwassen voor een auto in dit segment. En ook rolgeluiden en windruis worden goed buiten de deur gehouden.
    Test Peugeot 208 GT lineConclusie

    De nieuwe Peugeot 208 is een zeer stijlvolle moderne kleine auto met een hoogwaardig interieur en een uniek design. De motor is fel en krachtig, de wegligging is vooral gefocust op comfort, waar in 95 procent van alle gevallen ook het meeste aan hebt. Voor het door ons gereden topmodel moet je wel redelijk diep in de buidel tasten, want deze overstijgt de 30.000 euro grens, maar de 208 is al verkrijgbaar vanaf 17.980,- euro.
    Test Peugeot 208 GT line

    Peugeot 208 GT-line

    Motor: 1.199 cc driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Transmissie: automatische acht-versnellingsbak
    Topsnelheid: 208 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.133 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 14
    CO2-uitstoot: 103 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 17.980,- euro
    Prijs testauto: 31.210,- euro
    Test Peugeot 208 GT line

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVolkswagen Polo niet vooruit te branden door gescheurde slang
    Next Article Test nieuwe Toyota C-HR, goed nog beter gemaakt

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?