Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Renault Arkana E-Tech hybrid
    By Rob Blom

    Test Renault Arkana E-Tech hybrid

    Auto 28-12-2021Geen reacties

    Samenvatting

    De Arkana is de eerste coupé-SUV van Renault en voorzien van een benzine hybride aandrijflijn zonder stekker, de enige in Nederland beschikbare aandrijflijn. Of de Arkana voldoet aan de hunkering naar ruime, hoge, maar brandstof-zuinige auto’s zochten wij voor je uit.

    Test Renault Arkana E-Tech hybrid achter

    De Nederlandse hoofdontwerper bij Renault, Laurens van den Acker, heeft er weer zijn best op gedaan. Dankzij zijn vloeiende lijnen, stoere uitstraling, slanke profiel en flinke bodemspeling ziet de Arkana er aan de buitenzijde uit als een flinke jongen. En de in de kleur Orange Valencia, uitgevoerd als R.S. Line met sportieve grille, wielen met gekleurde details en de dubbele uitlaatpijp waar wij mee reden, is het een opvallende verschijning.

    Ruime SUV

    Ook aan de binnenkant ziet de auto er groot uit. Dankzij zijn hoge daklijn heb je zeeën van ruimte en zit je, ook als je wat langer dan gemiddeld bent, riant. Door deze ruimte voelt het alsof je in een ruime SUV zit. Dat geldt voor alle inzittenden, ook degenen die achterin zitten en iets langer dan gemiddeld zijn. De met leder beklede stoelen zitten goed en geven prima steun, maar zijn wel iets aan de harde kant. 

    Test Renault Arkana E-Tech hybrid interieur.jpg

    Net als de buitenzijde ziet ook het interieur van de Arkana er tot in de puntjes verzorgd uit. De materialen die Renault gebruikt heeft, hebben een premium uitstraling en zijn van goede kwaliteit. Fraai is de oranje kleurstelling die op diverse onderdelen zoals het dashboard en stoelbekleding subtiel terugkomt. De ambianceverlichting in het dashboard, middenconsole en de portieren verzorgen een relaxte sfeer in de auto als het donker is.

    Boordevol accessoires

    Het overzichtelijke dashboard met instrumentenpaneel en 9,3 inch grote multimediascherm is een vrijwel een op een kopie van die uit de Captur. De informatie voor de bestuurder wordt duidelijk zichtbaar weergegeven en vrijwel alles wat je moet weten is in het digitale instrumentenpaneel weer te geven. Het overzichtelijke multimediasysteem laat zich soepeltjes en intuïtief bedienen, werkt feilloos en geeft voor een vrij basic systeem prima geluid.

    Test Renault Arkana E-Tech hybrid neus.jpg

    De Renault Arkana R.S. Line ziet er niet alleen fraai uit, maar zit standaard ook nog eens boordevol accessoires zoals, Apple CarPlay en Android Auto, een elektronisch geregelde airconditioning, een randloze automatisch dimmende binnenspiegel en de handsfree card waarmee je de auto zonder sleutel kunt openen, sluiten en starten. Vanzelfsprekend ontbreken ook de verplichte en optionele rijhulpsystemen als automatisch parkeersysteem, noodremassistent met voetgangers- en fietser-detectie, flank guard protection, rear cross traffic alert niet. 

    Onder de motorkap van de Arkana vinden we een hybride aandrijflijn met 1.600 cc viercilinder benzinemotor met slechts 143 pk. Met een gewicht van net iets meer dan 1.400 kilo is dit voldoende vermogen om lekker mee te komen. Verwacht echter geen dragrace prestaties, hoewel het motorgeluid binnenin de auto je soms wel het idee heeft dat je redelijk doorrijdt. Het hybride aandrijfsysteem doet zijn werk gezien het gemiddelde brandstofverbruik van 6,7 liter op de 100 kilometer in en rond de bebouwde kom technisch optimaal. 

    Automatische versnellingsbak

    Het hybride systeem leeft gevoelsmatig echter af en toe wel een eigen leven, waarbij je je afvraagt of de motor nu echt aan had moeten slaan en waarom deze dan zoveel toeren maakt. Wellicht omdat onze test middenin een koude periode plaatsvond en alle zeilen bijgezet moesten worden om de boel ‘warm te houden’. 

    Test Renault Arkana E-Tech hybrid fr.jpgq

    Groot voordeel van de aandrijflijn in de Arkana is dat je, ongeacht welke uitvoering je koopt, niet met de hand hoeft te schakelen. De automatische versnellingsbak lijkt met zes versnellingen wat conventioneel, maar versnelt en vertraagt de Arkana fluweelzacht. Iets minder zacht is daarentegen het onderstel dat, geholpen door de grote lichtmetalen wielen met lage banden, aan de stugge kant is.  

    Renault Arkana E-Tech Hybrid

    De Renault Arkana is een ruime auto die lekker hoog op z’n wielen staat waardoor je het gevoel hebt in een auto uit een hoger segment te rijden. Vooral in de R.S. Line uitvoering ziet de Arkana er sportief uit, hoewel je door de grote wielen en lage banden wel wat comfort inlevert. Hoewel geen design-wonder, kom je met de Arkana wel aanrijden met een auto ‘die er wezen mag’. 

    Motor: 1.598 cc viercilinder benzine icm elektromotor
    Vermogen: 143 pk
    Koppel: 250 Nm
    Transmissie: 6 v., automatisch
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 172 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.410 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 6,7l op 100 km. 
    Hybride klasse: NOVC-HEV
    CO2-uitstoot: 112 g/km
    Energielabel: Euro 6 
    Prijs vanaf: 32.114,- euro
    Prijs testauto: 37.012,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDubbeltest Fiat Tipo Cross en Fiat Tipo SW
    Next Article Test Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?