Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Toyota RAV4 hybrid 2019

    Auto 28-02-2019Geen reacties

    In 1994 kwam de eerste Toyota RAV4 in Nederland op de markt. In 2018 introduceerden de Japanners de nieuwste versie, tijd dus voor een test met alweer de vierde generatie die weleens een aanzienlijk aantal procenten extra marktaandeel van de competitie zou kunnen gaan inpikken.

    De RAV4 is -met alle respect- altijd een beetje een vierkante blokkendoos met geslepen randen geweest. Maar daar is met het huidige model verandering in gekomen. Scherpe lijnen geven de nieuwe een sportief futuristisch silhouet. Vooral de voorsteven met grote agressieve grille, strijdbaar kijkende koplampen en de hellende achterkant maken ‘m helemaal af.

    Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

    Alleen de hoekige wielkasten verpesten de stijl een klein beetje. Als of ze bij Toyota iets te lang naar de Jeep Cherokee hebben gekeken. Al met al is de ‘nieuwe’ nog eens een flinke stap volwassener geworden dan de vorige generatie en nestelt hij zich bovenin het zogenoemde C-segment en zelfs onderin het D-segment.

    Nobody is perfect

    Binnenin heeft Toyota al net zo veel bekommernis aan de auto besteedt als aan de buitenkant. De equipage in het interieur voelt nergens uitgezonderd premium aan en ziet er evenzo uit. Daarvoor hoef je in ieder geval geen kostbaardere premium Jaguar E-Pace, die net zo groot is, voor te kopen. Hoewel; in de Jag hoor je als het koud is geen kraakjes en rammeltjes van smartphone oplaad-bakjes en rechter voorstoel leuningen. Dit is echt niets voor Toyota en zal dus wel een uitzondering op de welbekende regel geweest zijn.

    Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

    Maar deze twee kleinigheidjes terzijde; de RAV zit gewoon lekker en je voelt je er snel in thuis. Bovendien heeft alles en iedereen een zee aan ruimte en ook voor het opbergen van de bagage beslaat de Toyota de toppositie ten opzichte van de concurrentie.

    Waar ook veel aandacht aan gespendeerd is, zijn de prestaties van de RAV4. Deze rijdt namelijk fenomenaal en hier heeft de hoogste Toyota baas Akio Toyoda zijn steentje aan bijgedragen. Toyoda vindt namelijk dat autorijden nooit saai mag en de wegligging van ‘zijn’ auto’s optimaal moet zijn. Daarvoor rijdt hij hoogstpersoonlijk in elk nieuw model dat op de weg komt. En dat Toyoda snapt wat mensen willen, merk je in alles. Het enige waar hij bij de RAV4 misschien een kritische noot bij had kunnen zetten is de draaicirkel. Want die is aan de flinke kant.

    Desalniettemin voelt de ruime SUV mede door zijn lage zwaartepunt aan als een sedan. Slechte wegen worden gladgestreken en voelen aan als biljartlakens. De besturing is direct en je krijgt goede feedback over wat er allemaal onder je gebeurt. De demping van het onderstel is dermate fijn waardoor je het gevoel krijgt in een veel duurdere auto te rijden dan de RAV4 is. Je rijdt er namelijk al mee weg vanaf 35 duizend euro. En dan heb je al een hele interessante lading veiligheidssystemen die je in brochures van andere merken als betaalde optie aan moet vinken.

    Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-Dutchman

    Toyota noemt dit Safety Sense 2 en biedt daarin dus standaard al zaken als voetganger en fietser detectie, volledige adaptieve cruise control, rijbaan herkenning, rijbaanassistentie die -anders dan in de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse– ook nog eens heel soepel en goed werkt, automatisch grootlicht dimming en verkeersbordherkenning. Best een flink lijstje, en dat allemaal om ongevallen zoveel mogelijk te vermijden!

    Opladen niet nodig

    De RAV wordt naast dit alles geholpen door een nauwelijks hoorbare, doch krachtige 2.5-liter viercilinder benzine- en een elektromotor die de voorwielen via een continu variabele transmissie aandrijven. Over de acceleratie hoef je je geen zorgen te maken, want in 8,5 seconden van nul naar 100 is een prima prestatie. En dit alles bereikt de Toyota met de benzinemotor en elektromotor die samen een gecombineerd vermogen van liefst 218 pk hebben. 

    Test Toyota RAV4 hybrid 2019 Driving-DutchmanOpladen is niet nodig, want dat doen Toyota’s tot nu toe tijdens het rijden helemaal zelf. Overigens is er ook nog een niet hybride tweeliter, maar die is door z’n hogere CO2-uitstoot belastingtechnisch minder interessant. All wheel drive, een extra elektromotor tussen de achterwielen, is dan wel weer verkrijgbaar. Deze optie maakt de Toyota een flink aantal pk’s sterker en daarmee ook nog eens een prima trekauto waarmee je 1.650 kilo verplaatst. Subaru, eat your heart out!

    Concluderend kunnen we zeggen dat je vanaf 35 duizend euro een ruime en complete SUV hebt die heerlijk rijdt. Met het high power hybridesysteem gaat Toyota de strijd met de dieselmotor aan; kracht, souplesse en een laag brandstofverbruik. Tijdens onze test haalden we zonder al te veel moeite een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 20. En dat is een stuk lager dan dat van de competitie die het in veel gevallen ook nog eens met minder vermogen moet doen. Daarbij zal ook deze Toyota, mede dankzij zijn goede bouwkwaliteit, ook weer een goede restwaarde hebben. Al met al heb je dus alleen in deze opzichten al een goede investering gedaan.

    Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD

    Motor: 2.487 cc viercilinder benzine
    Aandrijfsysteem: hybride
    Gecombineerd vermogen: 218 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 221 Nm bij 4.400 tpm
    Transmissie: continu variabel (CVT)
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 180 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.565 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 20
    CO2-uitstoot: 102 g/km
    Energielabel: A
    Prijs testauto: 50.165,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Ford Transit Connect, klaar voor de toekomst
    Next Article Test Toyota Hilux Executive

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?