Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Volvo XC90 Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design

    Auto 23-10-2019No Comments

    In 2014 werd de compleet gerestylde Volvo XC90 in de vorm zoals we ‘m nu kennen geïntroduceerd. In 2015 reden we met de viercilinder diesel. Maar omdat er in vijf jaar – vooral op het gebied van motoren – veel veranderd is, was het tijd voor een nieuwe Driving-Dutchman test. Dit keer met de XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design, die sinds mei 2019 op de markt is.

    Volvo XC90 Driving-Dutchman

    De XC90 is een goede auto, zo goed dat wij maar weinig konden vinden om commentaar op te geven, en dat maakt een kritische rijtest schrijven lastig. We zouden iets kunnen zeggen over de 22 inch wielen met ultra platte banden die zelfs het nagenoeg perfecte onderstel aan de te stugge kant maken, maar dat is met een set standaard wielen eenvoudig opgelost.

    Toonbeeld van klasse

    Nee, voor een journalist is de XC90 een moeilijke auto, maar voor de consument des te beter. Je ziet ze dan ook niet voor niets in grote getalen rondrijden. Dat is niet omdat de Volvo nu zo spotgoedkoop is, want voor minder dan 79 duizend euro (onze luxe T8 kost zelfs 110 duizend) hoef je voor deze auto niet bij de Zweden aan te kloppen. Maar wel omdat het een fantastisch mooie typisch Scandinavische auto is, met een design dat zowel buiten als binnen schittert door de afwezigheid van onnodige poespas. Alles is strak en netjes en bijzonder beschaafd.

    Hoe rijdt deze mooie Zweed? Nou laten we het zo zeggen: ‘onze’ T8 met tweeliter benzinemotor en gestekkerde elektrische hulpaandrijving mag er zeker zijn. De combinatie perst er maar liefst 390 pk uit waarmee je in de Polestar Engineered rijmodus in een zeer rappe 5,8 seconden op de 100 kilometer per uur zit. Dit gaat overigens wel met enig motorgeluid gepaard, want de viercilinder moet ondanks de elektrische hulp flink aan de 2.200 kilo wegende koets trekken.

    De T8 met hybride-aandrijving levert niet alleen enorm veel power, maar belangrijker nog, zorgt er tevens voor dat deze grote auto relatief zuinig met brandstof omgaat. Zelf hebben we geen exacte verbruiks-test gedaan, maar als we de laboratoriumtests mogen geloven is het gemiddelde verbruik van de XC90 slechts 2,4 liter benzine over een afstand van 100 kilometer. Uiteraard moet daarvoor wel met een volle accu gereden worden en ga je als je dat niet doet nooit halen.

    Volvo XC90 Driving-Dutchman

    Gevoel van veiligheid

    Onze pet nemen we ook af voor het fantastische onderstel van de XC90. Ondanks de enorme massa die het draagt, weet de luchtgeveerde demping de auto zelfs met de optionele 22 inch wielen en banden perfect in het juiste spoor te houden. Je krijgt, net als bij de concurrentie en zoals het hoort, geen moment het gevoel dat er grip ontbreekt. De grote hoeveelheid rijassistentiesystemen navigeren ‘m moeiteloos door alle omstandigheden die tijdens de test op ons pad kwamen. Dit geeft samen met de enorme hoeveelheid veiligheidssystemen een extreem gevoel van veiligheid. De visie die Volvo al sinds 1927 op veiligheid heeft, zal nooit veranderen. In 2007 sprak de Zweedse fabrikant voor het eerst uit het doel te hebben dat er geen serieus gewonden of dodelijke slachtoffers meer zouden vallen in nieuwe Volvo’s.

    De Volvo XC90 wordt door de meeste mensen gezien en beoordeeld als een prachtige auto waarmee je ondanks zijn reusachtige formaat toch overal voor kunt komen rijden zonder dat je scheef aangekeken wordt. Je rijdt in een Volvo, dus is het goed, veilig en geoorloofd, een prima alternatief voor de toch in vele ogen wat patserige Duitsers zoals de Porsche Cayenne, BMW X5 of Mercedes-Benz GLE.

    Volvo XC90 Driving-Dutchman

    Je zit in de Volvo vanzelfsprekend als een vorst, wat voor 110 duizend euro uiteraard wel mag ook. Zoals het een Scandinavische automobiel betaamt is het interieur een oase van minimalisme waardoor veel rust gecreëerd wordt. Dankzij het grote infotainmentdisplay met daarin vrijwel alle functies voor multimedia, rijassistentie enklimaat is alles binnen handbereik en is er geen grote hoeveelheid aan knoppen en schakelaars die je van het autorijden afleiden. De combinatie van dit alles maakt de Volvo een geweldige reisauto waar je met zeven personen probleemloos duizenden veilige en zuinige kilometers mee kunt afleggen.

    Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid R-Design

    Motor: Plug-In Hybrid, 2,0-liter 4-cilinder benzine, supercharger en turbo + elektromotor achter
    Maximaal gecombineerd vermogen: 390 pk
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 230 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 2.203 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 2,2 L/100km (1:45,5) (NEDC 2.0) 

    CO2-uitstoot: 50 g/km (NEDC 2.0)
    Energielabel: A
    Volvo XC90 prijs vanaf: 86.659,- euro
    Prijs testauto: 101.464,- euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleControleer het airconditioningsysteem van een auto ook in de winter!
    Next Article Mercedes-Benz CLS 450, nieuw maar nog steeds verrassend?

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?