Tijdens het opgroeien dromen we er allemaal van om later in een Ferrari of Lamborghini te rijden. Maar net zoals we niet allemaal een profvoetballer worden, is het ook niet voor iedereen mogelijk om deze droomauto te bezitten. Gelukkig zijn er nog veel meer mooie automerken. Omdat iedereen een andere smaak heeft is er een grote verscheidenheid als het gaat om de voorkeur voor automerken. Wat zijn in Nederland de merken waar men het prettigst in rijdt en het liefst in gezien wordt?

Auto’s uit Duitsland zijn populair

In een onderzoek van Wijkopenautos.nl is een selectie gemaakt van de top 10 automerken. Het onderzoek is gedaan onder meer dan 700.000 auto’s die bij hun vestigingen zijn getaxeerd. Tijdens dit overzicht is Volkswagen veruit als meest getaxeerde auto naar voren gekomen. Volkswagen is zelfs zo populair dat deze in alle 12 provincies in Nederland het populairste automodel is. Naast Volkswagen zijn er nog meer Duitse merken. Zo staat Opel op nummer 2, op nummer 6 staat Audi, gevolgd door respectievelijk Mercedes en Volvo.

De trend naar Duitse auto’s kan er mede mee te maken hebben dat de import al enkele jaren sterk aan het toenemen is, terwijl de export juist daalt. De import is de afgelopen jaren jaarlijks gestegen met 25%. In 2017 was dit iets minder dan 25%, maar in absolute getallen was er een record te zien. Van alle auto’s die werden geïmporteerd waren twee op de drie auto’s afkomstig uit Duitsland. Ook hier dus de sterke behoefte naar Duitse auto’s weer te zien.

Klik hier voor een infographic van de top 10 automerken in ons land

Voor welke type auto’s kiezen we?

Er zijn nog meer trends te constateren. Zo begonnen we het artikel met het feit dat we allemaal in een luxe sportieve auto willen rijden. Echter is te zien dat de trend de andere kant opgaat. We kiezen juist steeds minder vaak voor sportieve en luxe modellen. Merken als BMW, Audi en Mercedes-Benz zijn nog steeds populair, maar worden minder vaak gekozen dan in het verleden. In 2014 had Audi nog een aandeel van 11% op de occasionmarkt, terwijl dat in 2017 7% is. Mercedes-Benz en BMW hadden allebei een aandeel van 12% in 2014 wat is gedaald naar 8% in 2017.

Als het gaat om de segmenten dan stijgt het C-segment verder door, terwijl dit al veruit het populairste segment is. De segmenten A en B stijgen ook hard, maar beslaan slechts nog uit een klein gedeelte van de automarkt. Bij terreinwagens en coupés is er juist een daling te zien.

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: