Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen
    • Rijtest Jaguar F-Type R75
    • De toekomst van Lancia
    • Autotest Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
    • Rijtest Mercedes-Benz EQE
    • Rijtest Lexus RX500h, de ultieme luxury SUV?
    • Rijtest NIO EL7 – Indrukwekkende uitdager voor premium merken
    • Rijtest Kia EV6 GT
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Triumph Thruxton, retro zonder compromis

    Motor 13-07-2016No Comments

    Waarom retro zo immens populair is, is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Maar dat Triumph volledig heeft begrepen hoe je een retro motorfiets bouwt staat als een paal boven water. Kijk maar eens naar deze nieuwe Thruxton.

    Nieuw oud
    Vorig jaar reed ik met de ‘oude’ Thruxton en was toen al onder de indruk van hoe ver de Engelsen gaan bij het maken van een moderne klassieke motor. Spaakwielen, een volledig klassiek uiterlijk en de injectie verborgen in wat op het oog toch duidelijk carburateurs lijken. Bij Triumph houden ze duidelijk niet van half werk. Een prachtige motor, die redelijk goed stuurde, niet al te veel pk’s had, maar mijn hart won door zijn stijl en uiterlijk.
    Triumph Thruxton, retro zonder compromis 5Een regelrechte klassieker
    Maar dat was niet genoeg voor die gekke Engelsen. Ze namen hun classic motor en begonnen helemaal opnieuw. Een nieuw frame, nieuwe vering en -last but certainly not least- een compleet nieuw 1.200 cc motorblok. Maar is de motor nog wel genoeg retro gebleven?

    Het antwoord daarop is zeer snel en makkelijk te geven: JA!. De nieuwe Thruxton (R) is op en top retro. Het design is misschien zelfs nog klassieker, zeker als je de motor -zoals mijn tester- voorziet van zo’n classic trackracerkuip en accessoires. Als ik een euro had gekregen voor iedere persoon die mij vroeg uit welk jaar de motor kwam, dan had ik al weer wat dichter bij de aanschaf van een nieuwe Thruxton geweest. Want wat wil ik deze motor graag hebben!
    Triumph Thruxton, retro zonder compromis 3A pure beauty
    Van welke kant je de motor ook bekijkt, het is een schoonheid. Dat kuipje, die lijnen, die spaakwielen, de carburateurs die stiekem de injectie huisvesten, de tellers, de tankdop, de uitlaten, de bar-end spiegels, alles is klassiek, mooi en -niet onbelangrijk- van goede kwaliteit.

    Maar hoewel alles er klassiek uitziet, is het nieuw en modern. Neem bijvoorbeeld de 1.200 cc parallelle Twin, die volledig nieuw is ontwikkeld. Op het eerste gezicht denk je hier te maken te hebben met een oude motor van minstens 20 jaar oud, maar in feite is het een supermodern blok, voorzien van acht kleppen en een nieuwe elektronisch geregelde brandstofinjectie. Deze nieuwe techniek zorgt voor 112 Nm en 97 pk, respectievelijk 62 en 49 procent meer dan de oude Thruxton Twin, serieuze verschillen dus.

    Triumph Thruxton, retro zonder compromis 2Veel sneller
    Dat de motorfiets verder ook volkomen nieuw is, merk je meteen. Want hoewel hij qua uiterlijk erg lijkt op de vorige, is de Thruxton een compleet andere motor. Ten eerste stuurt hij makkelijker, maar vooral zekerder in. En waar de oude Thruxton richting de grens van zijn grip wat vaag kon worden, is daar op deze nieuwe totaal geen sprake meer van. En dan reed ik ook nog eens op de ‘gewone’ met niet instelbare vering die de R-uitvoering wel heeft.

    Daarnaast is de nieuwe Thruxton sneller, veel sneller, dan de vorige uitvoering, zowel qua acceleratie als de topsnelheid. Hij stijgt verbazingwekkend snel in de toeren waarbij je in no-time harder dan toegestaan rijdt. En heb je een lege weg voor je, dan loopt hij zonder veel moeite de 200 kilometer per uur voorbij, waarbij de toeren al wel dik in het rood staan. Dat de nieuwe Thruxton echt modern is, merk je ook aan de elektronische hulpmiddelen. Zo is hij natuurlijk voorzien van ABS,maar ook van Traction Control (die uit kan) en drie verschillende rijmodi.
    Triumph Thruxton, retro zonder compromis 6

    Conclusie
    Met de nieuwe Thruxton (R) heeft Triumph een waanzinnig gave, goede en mooie retro motor neergezet. Een nog mooier uiterlijk, een veel sterker motorblok en een reuzenstap in wegligging, en nog altijd zo retro en classic als het maar kan. Hiervoor betaal je dan ook wel meer, want waar de oude Thruxton verkrijgbaar was voor € 10.980, betaal je nu vanaf € 13.900 (€ 15.900 voor de R). Maar ben je een liefhebber van klassieke motoren en wil je geen compromis maken in rijeigenschappen en snelheid, dan durf ik te zeggen dat de Thruxton zonder twijfel jouw motor is.
    Triumph Thruxton, retro zonder compromis 7

    Technische gegevens
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1200 cc
    Cilinders: 2
    Vermogen: 97pk
    Koppel: 112 Nm
    Versnellingsbak: 6 versnellingen
    Gewicht: 206 kilogram (droog)
    Prijs: vanaf 13.900 euro
    Prijs testmotor:16.263 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleLand Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE, koning van de weg
    Next Article Infiniti Q30 voor de mens die iets anders wil

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?